• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

F

F.d. 54874

Guest
Vad är den stora skillnaden mellan polyuretanbaserad och butylbaserad fog/tätningsmassa?
De produkter jag hittar har båda en förgörelse på 25%
den polyuretanbaserad kan användas, över/under vattenlinjen inom/utombords

I mina öron låter den polyuretanbaserad bättre?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Beror väl på vad du ska använda den till takluckor rekomenderar alla butyltätning, sån går ju även att lossa om du måste.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Jag har använt en polymermassa (TEC 7) när jag bytte takluckor på min HB. Den är helt outstanding.

Bennie
 
F

F.d. 54874

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Tack!
Förstår att butyl tätning är någon slags gud inom husbilgebiten! :)
Men vad är skillnaden i praktiken mellan dessa två?
Jag vet inte, men eftersom den ena går att använda under vattenlinjen borde den täta bättre än den andra?

Ja, jag skall ha det till taklucka. Min ena taklucka försvann när jag körde från kontrollbesiktningen :confused:
 
F

F.d. 54874

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Tack!
Är polyuretan samma som polymermassa?
Jag tolkar det som att polymermassa är mer som ett lim?
Som lekman tror jag att ett "lim" har lättare för att spricka med tiden än en massa som kan röra sig 25% kan tyvärr inte hitta uppgifter om "TEC 7" fogrörelse?
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

MS-Polymer är modifierad silicon som är övermålningsbar.
Polyurethanlimmer innehåller isocyanater och används till att limma bl.a bilrutor. Oerhört starkt och tål vatten men ej UV-ljus. Har du limmat med ett MS-polymer så biter inte ett polyurethanlim tillräckligt bra om du behöver foga om. MS-limmer får inte användas till att limma bilrutor. Butyl är något helt annat och det härdar/hårdnar inte. De tidiga mjuklimmade vindrutorna till Volvobilar 240 -740 hade butylteip som som limning. Hoppas detta hjälper dig lite. Hälsningar Göran Hellman
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Tec7 är ett monteringslim, trälim, polyuretanmassa, silikon, sanitet-fogmassa, akryl, butyltätning, nåtmassa och fönsterkitt! Fäster på våta ytor. Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt. Limmar starkt: 27 kg/cm² , primer behövs inte. Massan är giftfri, luktfri och ftalat-fri. Den innehåller inte heller några skadliga lösningsmedel. Gulnar inte, tål UV-strålar och är åldringsbeständigt. Finns i fler färger-

Bennie
 

Tandy 635G

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1141
Medlemskap
2024
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Det här har jag använt på många ställen på husbilen. Starkt, gulnar inte, högflexibelt, använts bla till nåtning på segelbåtsdäck mm. Bättre än allt annat, använt det även till min båt.
Lite dyrt dock en tub typ 130 kr.

Bostik - SIMSON MSR CA
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Tec7 är ett monteringslim, trälim, polyuretanmassa, silikon, sanitet-fogmassa, akryl, butyltätning, nåtmassa och fönsterkitt! Fäster på våta ytor. Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt. Limmar starkt: 27 kg/cm² , primer behövs inte. Massan är giftfri, luktfri och ftalat-fri. Den innehåller inte heller några skadliga lösningsmedel. Gulnar inte, tål UV-strålar och är åldringsbeständigt. Finns i fler färger-

Bennie

Dock inget vidare att använda till fogning utvändigt, jag vet inte vad som är bättre men mina fogar drar åt sig smuts och blir ordentligt dassiga på kort tid

//Peter
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

I min värld så gäller följande, säger dock inte att det är det saom andra skall välja då valet är fritt.

Till delar som skall sitta fast utan eller med visst krav på tätning i första hand gäller Sika flex
Till trä med viss utfyllnad t:ex rep av väggar o golv gäller polyuretanlim
Till trä mot trä gäller vanligt casco trälim för utomhus och vinterbruk.
Till tätning av fönster luckor mm gäller Bostik butyl som tätar bra.
Använder inte under några förhållande silicon av något slag då det gärna krymper mm.
Finns många flera och tyckare och förståsigpåare som det finns olika produkter så valet kan kanske ibland vara svårt. Finns bra produktblad till varje produkt, hämta hem dessa och läs.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Precis så är det enligt min erfarenhet, silicon är ett elände som skulle tas bort ur alla sortiment, kan förstöra och kosta hur mycket helst när man ska göra om och göra riktigt och är nog orsaken till många fuktskadade husbilar och husvagnar.
Det ser ju så fint och tätt ut men efter ett tag så kan det läcka utan att fogen ser dålig ut. Har problem med det själv och svårt att bli av med.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Silikon kan man använda tillfälligt och är rätt bra vid nödläge till reparationer för att komma hem torrskodd om man råkar trycka till någon kant så man får en glipa vid en list/tätning, eller öppen skada på en ytterplåt. Torka av och mosa på silikon. Det tätar bra ett tag och är rätt lätt att pilla bort när man kommit hem. Man måste då också avsluta med silikonrengörning för att få bort det sista innan en seriös reparation sker.
Men för permanent tätning eller reparation är det tämligen värdelöst i alla lägen.
Tycker jag :).

M.v.h. JANKRO.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Silikon kan man använda tillfälligt och är rätt bra vid nödläge till reparationer för att komma hem torrskodd om man råkar trycka till någon kant så man får en glipa vid en list/tätning, eller öppen skada på en ytterplåt. Torka av och mosa på silikon. Det tätar bra ett tag och är rätt lätt att pilla bort när man kommit hem. Man måste då också avsluta med silikonrengörning för att få bort det sista innan en seriös reparation sker.
Men för permanent tätning eller reparation är det tämligen värdelöst i alla lägen.
Tycker jag :).

M.v.h. JANKRO.

Kan bli svårt att få annat lim/tätmedel att fästa om man använt silikon.
ERIKPER
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Dock inget vidare att använda till fogning utvändigt, jag vet inte vad som är bättre men mina fogar drar åt sig smuts och blir ordentligt dassiga på kort tid

//Peter

Jag har använt grå TEC7 för att bättra/laga fogar på vår bil och det fungerar utmärkt. Drar inte år sig smuts vilket originalfogarna gör.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Kan bli svårt att få annat lim/tätmedel att fästa om man använt silikon.
ERIKPER
------------------------------------
(QUOTE)............... Man måste då också avsluta med silikonrengörning för att få bort det sista innan en seriös reparation sker.

:)

Ja den nackdelen finns men en tillknycklad uppsprucken husbil som man vill åka hem med är svår att laga med annat kladd, och som efteråt går att få bort totalt med vettig arbetsinsats men ändå funkar bra under några veckors färd. Särskilt om man varit tvungen att laga öppna skarvar mellan väggplåtar och aluminiumskarvlister m.m.
Produkter som Sika eller liknande sitter där det sitter. Silvertejp... Njaaej.

M.v.h. JANKRO
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Finns kanske olika kvaliteter på silvertejp en del vet jag går sönder och limmet släpper speciellt så tål det inte sol bra.
Nödreparationer är ett intressant ämne, skulle man nog ha lite sånt med sej när man åker långt även om man inte är ensamseglare finns ju en del tejper för båtar också.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Silvertape är en underskattad produkt. Åker inte en meter utan en rulle , inte ens i flygmaskinen där kanske just silvertape kan rädda ens dag. Har varit med om att något hänt och plåt skadats och man tagit vilken plåtbit som helst och format till typ framkant på vinge och satt fast denna med silvertape eller att plexiglaset i en ruta spricker...silvertape. Lika inte helt ovanlig järntråd är också mycket användbart för nödreparatuon.
Silicon är för mig jävulens uppfinning och borde bara användas till att täta toalettstolen mot golvet. Silicon finns tyvärr i många sammanhang, om man skall lackera sin bil så måste man använda antisiliconmedel i färgen för att slippa "siliconögon" i lacken. Näää fy...
Så tycker jag
//Bror
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: polyuretanbaserad fogmassa VS Butylbaserad

Silikon er mange forskjellige saker, i bilvoks er tilsetningen katastrofe for omlakkering. En spesialutgave brukes for å bygge akvarier, en limer sammen glassplatene og fyller på noen hundre liter vatn :D

Men de vanlige billige er kun for nødreparasjon og selv der kan de bli utkonkurert av kvalitets silvertape. Billig silvertape har ofte et lim som løsner fra tapen når de er blitt utsatt for sol, regn og vind i noen dager. Her ser det ut til at det er 2 forskjellige feil, noen er det tapen som slipper limet og andre er det limet som blir hardt og sprøtt.

Når tapen slipper fra limet og limet fortsatt er like klebrig sliter en med rengjøring. Selv når limet er blitt hardt kan det være en tung jobb å fjerne.

PU lim eller tetningsmasse herder i løpet av timer og er forholdsvis enkel å jobbe med. Normal butyl masse av den type en bruker for innsetting av vinduer på husbiler herder ikke, overflaten blir etter en tid litt mindre klissete. En kan da løfte massen av - ikke forsøk å gni den vekk det gjør bare jobben større.

Det ble nevnt i tråden en spesial butyl som herder og benyttes for montering av frontruter. Denne har mange egenskaper felles med PU masser men og egenskaper PU mangler.

Selv ville jeg faktisk bruke en billig butyl for midlertidig tetting eller gjøre jobben med en gang med PU masse. For et par dager er silvertape en bra løsning.
 
Toppen