• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polera aluminiumfälgar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag funderar på att högglanspolera aluminiumet på ekrarnas ovansida på bilens fälgar. Själva poleringen är inget problem men hur skyddar man ytan?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Klarlack kan ju vara bra, då får du ett skyddande skal. Men jag är inte expert på sådant. Hade en motorcykel som jag polerade aluminium på så det såg ut som krom. Skyddade inte ytan
alls det ser fortfarande bra ut efter nästan 20 år
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har funderat på klarlack men blev avrådd av en lackeringsverkstad. Lacken skulle inte fästa i högblank aluminium utan att man först grundar med en etsande primer. Kan det finnas något annat att stryka på?
 

Sb1215

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Malung
HBK-Nr
21575
Medlemskap
2024
Om du bara kör dom på sommaren och inte i saltet, så håll bara efter dom och polera med vax lite då och då..
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Jag använder Sonax Fälgförsegling. Det håller ganska bra, både på sommar & vinterhjul. Vanligt vax slits bort fort, särskilt på de bakre fälgarna.
 
Toppen