• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen med tung husbil

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Vet att det finns tidigare trådar på forumet angående betalvägar (viatoll) i Polen. Undrar om det finns någon med lite mer info om detta. Tycker att viatolls hemsida är onödigt krånglig..

Vi tänkte åka Nynäshamn-Gdansk och sedan vidare östersjökusten och sedan lämna via Scczecin eller Swinoujscie. Min fråga är om någon på forumet vet var i Gdansk resp Sczecin, Swinoujscie man kan skaffa viatoll...
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vid färgelägets mack köper du en dosa som du fyllt på ex antal pengar. Vi hade kopia på registreringsbeviset med in. Tog fem minuter. Vid utresa samma procedur vid gränsens närmaste mack. Du får pengar tillbaka på för dosan o för eventuellt oförbrukade vägavgifter. Enkelt o smidigt.
 

Bjösse

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
3330
Medlemskap
2024
Vid färgelägets mack köper du en dosa som du fyllt på ex antal pengar. Vi hade kopia på registreringsbeviset med in. Tog fem minuter. Vid utresa samma procedur vid gränsens närmaste mack. Du får pengar tillbaka på för dosan o för eventuellt oförbrukade vägavgifter. Enkelt o smidigt.

Vad kostar det att åka i Polen ?
Hur mycket ska man ladda boxen med om man ska åka Gdansk till Tyskland.
//Björn
 
F

F.d. 32985

Guest
När vi var i Polen och körde, sommaren 2018 fick vi betala och ladda dosan med 310:-.
Vi körde mellan Gdynia, längs med kusten i Polen och in i Tyskland och hade inga problem att få dessa pengar att räcka till. Alla vägar kostade inte pengar utan det var enbart kortare sträckor.
Däremot var det en hel del vägarbeten i västra Polen så hur dessa sträckor är just kostnadsmässigt vet jag inte.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi befinner oss i Pieszyce i sydvästra Polen.
Inget hälsosamt klimat just nu med all koleldning.
När vi åkte ner via Trelleborg - Sassnitz den 21/12, valde vi den nya motorvägen S3, där vi gick på vid Stettin. Den är färdig förutom ett ställe centralt.
Mycket hög standard.
Vi körde 33 mil innan vi fick ta av på det mindre vägnätet de sista milen.
I Via Toll appen ser jag att den sträckan kostade 57 zloty.
Om jag inte minns fel så är 120 zloty minimum att fylla på boxen med.
Krister.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vid stora macken vid färgeläget i Gdynia, berättade vi att vi skulle köra via Kraków till Slovakien. Vi fyllde på dosan efter det o när vi körde ut av Polen fick vi tillbaka några zloty utöver panten för dosa, kommer inte ihåg vad det kostade, men jag minns att vi tyckte det var helt ok när vi tittade på kontot vad det kostat.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
gdansk till kolbaskowo gräns tyskland via szczecin över 3.5 ton 14 zloty
 
Senast ändrad:

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
finns några stora vägar ägda av typ skanska där gäller deras system eller cash-kort, priset jag skrev gäller idag med euro 6 men man bygger hela tiden nya motorvägssträckor många mindre vägar är viktbegränsade dock inte vid östersjökusten
 
Toppen