• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Polen 2019

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Helt nytt för oss. Vi åker från Nynäshamn till Gdansk i slutet av maj. Planen är att stanna i Gdansk och Soro några dagar. Sedan vidare västerut mot Rugen. Runt den 23 maj finns vi där någonstans. Vi fick mycket bra information från polska turistbyrån i Stockholm. Efter ett mejl kom ett stort kuvert med allt vi ville ha. Ska bli kul. Om någon vet något bra så tveka inte att delge oss det.
 
F

F.d. 32985

Guest
Det är bara att ställa vidare frågor delger gärna av de erfarenheter vi fick. Vilket som helst, ett trevligt land att semestra i.
 

hooden

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Lidingö
HBK-Nr
6201
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar följande: Prora, Königstuhl och Sellin på Rugen samt Stralsund, Rostock, Wismar,
Lubeck, Kiel samt Schleswig. Gamla Svenskbygder från 1700-talet.
Trevlig resa önskar Leif & Elisabeth
 
F

F.d. 32985

Guest
Har du något bra tips om Gdansk? Mat?
Vi tog tåget från Sopot där vi hade vår husbil till Gdansk och gick sedan mot ån som rinner genom staden. Där fanns en hel uppsjö av fina restauranger. Det var en del lite mer lyxiga restauranger men i Polen är det bra priser så ingen fara. Var en hel del rörelse och mycket folk när vi var där men bra ruljangs på folk så vi behövde inte vänta länge innan ett bord blev ledigt.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Mat-piroger
Pierogarnia Mandu

En öl på Brovarnia Gdansk är ok, långt ifrån bäst i Polen men ändå bra.

Camping Metropolis i Sopot ligger bra till, nära strand/tåg/livsmedel.
ubertaxi funkar också fint i trestadsområdet.

Jag gillar även Gdynia med det gamla slagskeppet och aquarium om man vill se på fiskar.
Mitt inne i Sopot känns lite turistiskt för mig men piren kan vara värt ett besök.

Det är billigt att tanka diesel och mat i Polen
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Mat-piroger
Pierogarnia Mandu

En öl på Brovarnia Gdansk är ok, långt ifrån bäst i Polen men ändå bra.

Camping Metropolis i Sopot ligger bra till, nära strand/tåg/livsmedel.
ubertaxi funkar också fint i trestadsområdet.

Jag gillar även Gdynia med det gamla slagskeppet och aquarium om man vill se på fiskar.
Mitt inne i Sopot känns lite turistiskt för mig men piren kan vara värt ett besök.

Det är billigt att tanka diesel och mat i Polen
Är det billigt även fast svenska kronan fallit? Köpte på Forex 1500 pln (zloty) för 4067 skr.
 

PelleJ

HBK Intresserad
Inlägg
81
Kommun
Umeå
Betalar det mesta med kort i Polen i deras valuta så min svenska banks växelkurs gäller.
Tar ut kontanter i bankomat men det kan vara dålig kurs på vissa små uttagsautomater bättre att välja dom vid bankerna.
Diesel kostar 5.12 zloty/liter och betalar du med kort så får du bättre kurs så spara kontanterna till småköp.
Min fru drar alltid mig till bygghandeln OBI för att sätta mig i arbete när jag kommer hem.
Livsmedelsbutikerna Biedronka, Aldi, Lidl, Carrefour, Tesco har hemsidor där ser du generella matpriser.
Normal öl ute på restaurang ca 8-11 zloty.
Generellt så är priser på jobb/service lågt t.ex ca 350:-/timme bilservice men även t.ex skönhetsvård/spa m.m
Billiga kinesiska produkter typ Jula/Biltema/Rusta m.m så skiljer inte mycket.
Kommer att åka från Nynäshamn i slutet på Juni men ska söderut första stop Torun sen mest troligt Zakopane, vi har inte bestämt riktigt än.
Gillar skarpt termalbaden runt zakopane och även i slovakien.
Förra året blev några dagar på caming/bad i Dunajska streda slovakien och fick blodad tand.
Kostade ca 350:-/natt totalt med husbil/2 vuxna/gratis entre till bad.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Byttet pære i frontlyset på et Fiat verksted, tok 5 min å bytte pære og 10 min å betale litt under 90 norske kroner.
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Har du något bra tips om Gdansk? Mat?
Restaurang Gdansk i närheten av Mariakyrkan är ett ställe du inte får missa. Är som att äta i ett museum fyllt med prylar och med kypare klädda i folkdräkter (i alla fall de gånger jag varit på plats). Det sägs att Solidaritet bildades i ett av restaurangens rum.
Westerplatte, platsen där andra världskriget började, är också en plats du inte ska missa. Ligger i utkanten av staden.
Staffan
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Vill ni äta gott i Gdynia så rekommenderar jag grönpepparsteken på restaurang La Vita. Ett enkelt ställe som alla de gånger jag ätit där aldrigt gjort mig besviken. Staffan
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Tack för alla tips. Personliga sådana är guld värt. Fick en hel hög från Polska turistbyrån med vackra bilder mm. Och det är ju trevligt men säger inte så mycket om upplevelsen.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nu befinner vi oss ombord på färjan Wawel på väg från Nynäshamn till Gdansk. Troligen världens äldsta färja. Men hytten ok och det mesta verkar vara som det brukar. Förutom ombordkörningen som var surrealistisk. Jag skulle backa in på plats. Fyra polska däcksjobbare stod framför och vinkade. Två ville att jag skulle vrida ratten åt vänster och två ville åt höger. Så höll vi på ett tag. Jag vet inte vad höger respektive vänster heter på polska. Till slut började jag bara att skratta åt situationen. Fram klev en polsk däckstjej som pratade perfekt engelska. Hon bad mig stiga ur och visade sedan var jag skulle stå. Sedan gick allt på rull. Däcksdamen skrattade liks mycket som vi. Skönt att man kan ta språkförbistring på rätt sätt. Framme i Gdansk imorgon klockan 12.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.378
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vad kul att er resa börjar med surrealism. Det är den konstgren som jag också tycker mycket om: Salvador Dali, Rene Magritte, M.Ernst, Marc Chagall, Joan Miro, Paul Delvaux och polska konstnärer Jan Lenica, Z. Beksinski (med tragiskt liv), Dariusz Zawadzki. Kollar Ni aktuella utställningar i större polska städer kanske hittar Ni dessa artisters verk. Varmt rekommenderas.

Förresten vänster = lewo, höger = prawo, lätt hittat på google översättning ; =)
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.378
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Byttet pære i frontlyset på et Fiat verksted, tok 5 min å bytte pære og 10 min å betale litt under 90 norske kroner.
Det var billigt och snabbt.
Det är kanske det som gör att där BNP prognos 2019 ligger på 4,2, medan Euroområdet på 1,2, EU-28 1,4 (som i Sverige).
 
Toppen