• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PMR

F

F.d. 51481

Guest
Hej. Jag tänkte införskaffa mej en handhållen PMR.
Vill kunna ladda den på 12volt. Vilken är bästa tänkbara för nybörjaren?
Betalar gärna extra för hög kvalité. max runt 3000kr.

Någon som orkar bjuda på lite olika märken jag kan kika vidare på?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: PMR

Vilken PMR-radio som är bäst har jag ingen aning om, och hur mäter man det förresten. Jag är helt nybörjare med PMR och har ett par Topcom Protalker PT-1078 inköpt på Clas Ohlson. Dessa apparater kan inte laddas direkt med 12V, men valde dem ändå då jag ville ha dem vattenskyddade. I ditt fall skulle det kanske passa med en annan modell. PMR Topcom Twintalker 9100 - TOPCOM | Clas Ohlson, som är mindre och kan laddas med 12V. Samma apparater finns till exempel på Kjell & Kompani till samma pris.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: PMR

Hej
Vi har provat ett stort antal sedan de kom. De enklaste för några hundra per par är rena leksaker. Dock får du bra förslag av Jokin ovan.

PMR Topcom Twintalker 9100, fungerar alldeles utmärkt, de har lågt pris och alla tillbehör finns med. 900:- för två stycken, varför lägga ut mer pengar?

Beträffande digital/analog funktion så hamnar man raskt på frågan om vad de skall användas till, miljö, avstånd etc. Räckvidden är bara i din omedelbara närhet. Så återkom gärna om vilket behov du har, hälsar Björn.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: PMR

Hej
Vi har provat ett stort antal sedan de kom. De enklaste för några hundra per par är rena leksaker. Dock får du bra förslag av Jokin ovan.

PMR Topcom Twintalker 9100, fungerar alldeles utmärkt, de har lågt pris och alla tillbehör finns med. 900:- för två stycken, varför lägga ut mer pengar?

Beträffande digital/analog funktion så hamnar man raskt på frågan om vad de skall användas till, miljö, avstånd etc. Räckvidden är bara i din omedelbara närhet. Så återkom gärna om vilket behov du har, hälsar Björn.

Självklart är elektroniken bättre i en dyrare apparat i proffssegmentet. Lär ju inte vara en nackdel vad gäller ljudkvalité och räckvidd, batteritid, byggkvalité etc.
Måste även stilla prylhungern vilket en billigare apparat inte gör.

Användas lär den väl göra efter vägen, på campingar osv. Mer roligt än användbart.

En mobiltelefon fyller väl de flesta behov idag annars om man vet vem eller vilka man vill hålla kontakt med.
 
Toppen