• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PMR - Frågor och svar.

F

F.d. 4754

Guest
PMR är en förkortning för Privat Mobil Radio.

PMR är en europeisk standard för kommunikation och är befriat från licensavgifter. Vem som helst kan använda PMR-radio utan speciellt godkännande eller utbildning. Systemet är öppet vilket innebär att apparater av olika fabrikat kan kommunicera mellan varandra.

Räckvidden för PMR är någon eller några kilometer vid fri sikt. Räckvidden begränsas av byggnader och kuperad terräng. Den något korta räckvidden kan man vända till något positivt och konstatera att vi slipper en massa prat och medlyssning från andra människor som är lite längre bort från oss.

PMR-systemet har 8 kanaler. Varje kanal har 38 underkanaler vilket innebär att det bör vara goda möjligheter att kommunicera.

Uteffekt: 500 mW / 0,5W. Den låga uteffekten har fördelen att strömkonsumtionen blir låg.
Verkningsgraden på den inmatade effekten till sändaren är i de flesta fall ca 50%. Om man stoppar in 1W så får man ut ca ½W till antennen, den andra halvan försvinner i värme och andra förluster. De apparater där man kan sänka uteffekten, tex 100mW kan i vissa fall göra att man sparar batterier.

Ljudkvaliteten ska vara mycket bra.

PMR arbetar inom frekvensområdet 446,00625 till 446,09375 MHz.

Anropskanal för Husbilsklubben föreslås vara kanal 6 med subkanal 11.

Denna anropskanal kan exempelvis användas vid klubbträffar, samkörning och spontana träffar på vägen.
Det finns olika anropsförfarande på beroende om det är Anrop mellan två apparater, Gruppanrop vid gemensamma aktiviteter eller Allmänt anrop. Hur man anropar och samtalar i en radioapparat ska vi försöka skriva ner några rader om.

Här är några länkar som har anknytning till PMR:
www.topcom.se
www.clasohlson.se
www.teknikmagasinet.se
www.doro.se
www.cobra-se.com
www.zodiac.se


Sammanfattningsvis up to now kan man väl säga att det finns PMR apparater i 4 kategorier;
1. Leksaker som kostar 200-300 kr/par.
2. Hyfsade apparater för 400-500 kr/par.
3. Top of the line för vanligt folk för 500-800 kr/par.
4. Vattentäta och med 16 cm antenn och bästa kvalité för 2000-2500 kr/st

Vid köp av PMR-apparater kan bland annat följande frågor vara intressanta, allt beroende på till vad apparaten ska användas till.
Vattentålighet. En del apparater är Ip-klassade.
Laddningsmöjligheter.
Voxfunktion (Röststyrning).

Här är en bra länk som kom fram i en annan PMR-tråd som kan vara intressant för den som vill fördjupa sig i PMR.
http://www.stockholm.fro.se/pmr/Slutrapport.pdf

Bifogar också en test i PDF-format som kan ha ett värde men är något år gammal. Tyvärr så försvinner apparater och nya tillkommer.

Ställ gärna PMR-frågor i denna tråd och har Du en nyinköpt apparat får du gärna förmedla de för och nackdelar som du har upplevt. Glöm inte att uppge namnet på apparaten.

Inga frågor är dumma men tänk igenom frågan så att den blir så konkret som det är möjligt.
Alla får naturligtvis vara med och svara. Med tacksamhet tar vi emot all den kunskap vi kan få.

Kom ihåg att i denna tråd är det PMR-frågor som gäller. Andra radiofrågor får lyftas fram i andra trådar!

Radiohälsningar
Kenth medlem nr 283
Hasse medlem nr 904
Knausen medlen nr 1288
 

Bilagor

  • Test av PMR-apparater.pdf
    136,4 KB · Visningar: 122
F

F.d. 4754

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hej igen.

När vi tittat på olika apparater vågar vi nog påstå att en dyrare apparat ger högre kvalité på såväl knappar, hanterbarhet, vattenskydd som räckvidd. Man får vad man betalar för.

Vissa apparater har både 12 V och 230 V laddning. En del apparater kan ha en laddare för bägge apparaterna, medan andra har dubblerade laddningsset både för 12 V och 230 V. Då kan man ladda oberoende av varandra om en apparat ex.vis är utlånad. Har apparaten vanliga uppladdningsbara batterier så kan man köpa extra batterier och en laddare och ha en uppsättning extra batterier om man känner för det behovet.
Fundera över ditt laddningsbehov…

Räckvidden är intressant och är bland annat beroende av bra elektronik som orkar föra ut effekten i antennen. Antennlängden varierar och 16,2 cm är idealet. Detta får vägas mot att en mindre antenn gör det enklare att stoppa ner radion i ex.vis fickan.

Vi rekommenderar ingen speciell PMR-apparat men vi har tittat lite närmare på bland annat Cobra MT800-2 EVP EU och ställt följande fråga till generalagenten: Det finns inga 12V laddare / cig uttag kablar med till er modell MT800. Kan man köpa detta som tillbehör?
Svar: Vi säljer inga sådana tillbehör.

Vi har också tittat på TopCom TwinTalker 6800 och 9100. Den sistnämnda har en bättre antenn och har en mikrofon med sladd så man kan sätta Walkie Talkien på bra fönsterplats med bra radiomottagning. Den har också har bakgrundsbelyst display. Tyvärr så har den ett batteripack som inte går att byta ut mot vanliga AAA-batterier (Säljarens ord på Clas Ohlssons).Läs mer i inlägget nedanför.
Hur man prioriterar överlåter vi till var och en.

Det finns ju många nya och fina apparater på marknaden och Ni får gärna skriva om de erfarenheter ni har i denna tråd. Helst ska de vara så nya att de fortfarande finns att köpa.

IP-klassning kan kanske vara intressant och en del apparater är klassade. De kan vara klassade för Skydd mot beröring och inträngande föremål och/eller Skydd mot inträngande vatten. Bifogar en PDF-fil om klasserna.

Framöver kommer här också några ord om anropsförfarande i all enkelhet. Det är inte svårt eller märkligt att prata i PMR-apparater.

Radiohälsningar

Kenth
Hasse
Knausen
 

Bilagor

  • IP klasser.pdf
    29,3 KB · Visningar: 55
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2692

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Knausen,
Har TopCom 9100 och skulle bara vilja göra ett förtydligande.
Det går bra att stoppa in vanliga batterier men kan då inte använda bordsladdaren, även om det är laddningsbara batterier.

Klart slut från 689
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hej.

Nu har jag testat mina Topcom Twintalker 6800 i fabriksmiljö med 30 cm betongväggar och golv. Vandrat upp och ner mellan våningsplanen. Åkt i i hissen och det var ett fantastiskt klart fint ljud utan avbrott. Vi testade också med byggnader emellan oss och jag stod inne i ett plåtskjul. Inga problem. Hörbarhet 5:a som experterna säger. Våra proffs walkie-talkie som vi använder i arbetet kan inte mäta sig mig ljudet i PMR-apparaterna. Så här bra trodde inte jag att de skulle vara...

Känslan att gå runt med en lätt PMR walkie-talkie istället för jobb-klumparna man är van vid är obeskrivlig. Min PMR-apparat är hanterbar som en mobiltelefon.

Hälsningar
Knausen
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hej. Har också införskaffat Topcom modell 9100, har provat , kanonljud, funkade klockrent mellan 6-7 km innan det bröts. Kan rekomenderas. Teknikmagasinet.785kr. Mvh. Olle.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Dervan,

Tillbud av PMR radios i Belgien är mycket dåligt alla kör fortfarande på 27Mhz pga räckviden. Har gjort en förfrågan om dom shickar till utlandet, får se vad dom svarar :)
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hittade en annan sida där det står vilka länder det är tillåtet i.

PMR är tillåtet i följande länder:
Belgien, Holland, Tyskland, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Spanien, Italien, Portugal,
Grekland, Tjeckoslovakien, Luxemburg, Ungern, Slovakien, Schweiz, Frankrike, UK, Irland, Österrike, Polen

Adress i Belgien:
Topcom Europe Nv.
Grauwmeer 17
3001 Heverlee
Belgien
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Kenth & Ingela,

Kanonbra, är redan medlem fungerar utmärkt. Ska senare på dagen försöker att sätta up en egen server.

Under tiden har jag satt upp server, den fungerar bra. Server heter rolly.redirectme.net :)
 

Bilagor

  • PMR server.jpg
    PMR server.jpg
    141,4 KB · Visningar: 9
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: PMR - Frågor och svar.

Dervan,

Tillbud av PMR radios i Belgien är mycket dåligt alla kör fortfarande på 27Mhz pga räckviden. Har gjort en förfrågan om dom shickar till utlandet, får se vad dom svarar :)


Belgien1 !
Det är väl så i Belgien som i Frankrike att det är viktigare med ett gott kök, fina viner och härliga restauranger än teknikprylar som vi tycker om i Sverige och Tyskland. Det bristnade utbudet av PMR i Belgien beror nog bara och endast på att teknik inte är så intressant för gemene man och därigenom ingen big business för affärerna.
Om du har någon kompis i Sverige som du passerar i sommar så kan du be denna "köpa ut" åt dig ett par skapliga PMR hos Clas Ohlson, Kjell & Co, Teknikmagasinet eller annat ställe.
Vi har sett i inläggen att apparaterna i intervallet 600-800 kr verkar fungera riktigt bra, exvis TopCom 9100 (se ovan).
Ni som har vana av 27 Mhz kanske siktar på något mer proffsigt, dvs med optimal antennlängd, stöt och vattensäker och med bästa teknik. Vi har hittat tre PMR som har detta och dom kostar 3195 per par (OnOff) och 1687 resp 2800 kr styck.
Dyrt, men om man nu "bara" tänkt sig att prata i PMR i husbilen så räcker det med en apparat. Har man tänkt sig ta med den ut i skogen eller han en apparat att låna ut till semesterkompisen så behöver man två.
Med detta vill jag säga att det för några ändå kan vara intressant att köpa en (1) dyr apparat. Samtidigt vill jag säga att köp inga "leksaker" för att spara några hundralappar för då blir ni bara besvikna efter några veckor.
Jag kommer att uppdatera matrisen under dagen med proffsapparaten för 1687 kr som Karin & Stephan hittat. Den "kitlar" mig - bästa prestandan på känslighet och antenn hittills och övriga värden verkar mycket bra. Hälsningar Hasse
PS
Jag är inte bara teknikfreak - jag tycker mycket om det Franska och Belgiska köket också - har inget emot Beligien eller Frankrike, tvärt om. Brügge - mums.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hasse / Maria,

Sant som du säger. Jag ska forsöka ordna 2st PMR genom en bra själ som erbjudet sig att handla åt mig, väntar fortfarande på svar fran Topcom Europa så vi får se. Jag tänker inte köpa några PMR radios för att jag vill ha något snabbt utan tänker satsa på lite bättre kvaliten.

På tala om Belgien. Brugge liksom Gent är gamla städer med byggnaden fran 1200 talet. Jag trivs mycket bra härnere men ibland längtar man hem. Har bott utomlands sen 1962. Sverige känns numera som ett främmande land .. synd tycker jag.

Har ett bild pa "Gravenkasteel" (Greve´s slott) som står mitt i centrum. Nu har jag (igen) glidit ifrån topic så det är bäst att sluta ;).
 

Bilagor

  • IMAGE_00294.jpg
    IMAGE_00294.jpg
    65,7 KB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: PMR - Frågor och svar.

Hej igen!
Proffs apparaten som jag nämnde i inlägg nr 13 ovan och som kostar 1687 kr/st visade sig vara helt "ren". Man fick köpa till laddningsbara batterier, 230V och 12V laddare och då blev totalpriset 3037 kr. Det var tråkigt för denna hade verkligen toppdata. Skall man ha en PMR för hårda tag i skogen och som skall tåla rikligt regn så är en proffsapparat kanske värd pengarna.
PMR gruppen rekommenderar att när ni tänker köpa en "vanlig" PMR välj den bästa (top of the line) inom respektive fabrikat (600-800 kr/par inkl tillbehören), då blir man nog inte besviken. Hälsningar Hasse
PS Matrisen är uppdaterad.
 
Senast ändrad:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: PMR - Frågor och svar.

Dervan,

Tillbud av PMR radios i Belgien är mycket dåligt alla kör fortfarande på 27Mhz pga räckviden. Har gjort en förfrågan om dom shickar till utlandet, får se vad dom svarar :)

Hittade Topcom 6800 och 9100 på ebay.de till någorlunda vettiga priser. Sök på Topcom 6800 respektive 9100.
 
Toppen