• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PMR-dekal

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej alla!

Har en liten fundering, om det här m. PMR.
Det verkar som fler och fler ämnar skaffa dylika.
Har ett litet förslag. Vore det inte bra om klubben kunde ta fram en dekal, att PMR finns i fordonet. Kan väl inte kosta några våldsamma summor, att tillverka.
Sättes t.ex. alldeles bakom, eller före klubbnumret, fram och bak på bilen.
Om man t.ex åker ifatt en klubbmedlem, ser man direkt att vederbörande har PMR, ett anrop görs och man kanske kan stanna och prata en stund. Presentera sej. Kul tycker jag, kanske slå följe en bit.
Sen tycker jag att det vore bra om alla m. PMR, använder sina klubbnr., som anropssignal, mycket lättare, när man som sagt kanske kommer ifatt nån medlem.
Bara en fundering.
Hälsningar
HBK 2483
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: PMR-dekal

Ett förslag är att själv skaffa dessa tre bokstäver (PMR) och klistra dem i närheten av HBK-loggan, så är problemet löst.

Jag kommer dock att ta upp frågan i arbetsgruppen.
 
6

64musse08

Guest
Sv: PMR-dekal

Skulle man inte kunna ha en symbol, typ en liten antenn eller en mic och så egna anropsnamn typ Smokey and the Bandit, är kanske lite amerikaniserad men jag jobbar dagligen med VHF apparater inom sjöfart.:cool:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: PMR-dekal

Ursäkta en okunnig,vad är PMR för något ?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: PMR-dekal

Kolla under radiosamband i den blå listen till höger.:)
 
6

64musse08

Guest
Sv: PMR-dekal

Angående klubbnr som anropssignal, det är svårare att komma ihåg ett nummer än ett namn, namn assossierar man med en bil,person eller dylikt.:confused:
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: PMR-dekal

Bra ide! Borde även finnas för de radioamatörer som har med sig sin radio.'

Jag provade att ropa på 145.500 (mobil anropsfrekvens för radioamatörer) när jag passerade HBK:are under veckan utan svar. Ett märke bak på husbilen hade varit toppen.
 
F

F.d. 11029

Guest
Sv: PMR-dekal

Jag kör med en icom dekal bak :) så vet man vad jag har för grejor

/TLX

Bra ide! Borde även finnas för de radioamatörer som har med sig sin radio.'

Jag provade att ropa på 145.500 (mobil anropsfrekvens för radioamatörer) när jag passerade HBK:are under veckan utan svar. Ett märke bak på husbilen hade varit toppen.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: PMR-dekal

Grann klubb CC tycker vi ska använda klubbnummer som anropssignal , jag instämmer helt !
Dubbel Cesar 69912 kallar !
Mvh
Lasse..... :wink:
 
Toppen