• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av brandsläckare?

F

F.d. 53000

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Branden började vid kylskåpet,kontaktfel trodde brandmännen,vi har pulversläckaresom satt bak för att både kylskåp och spis var placerade vid bak,nu har vi Hymer och nu finns en brandsläckare både fram och bak .vi hade bilen i 15 år och aldrig krånglat men tog det slut eftersom jag fylde 80 år i september var tvungen att köpa en ny bil det blev en 20 år gammal Hymer som hade gått10000mil . Hälsningar Yngve:spinny:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Här har vi en ny svensk släckare som verkar vara effektiv.Den är baserad på kaliumrök och lämnar inga spår.Jag skall nog köpa några stycken och ha i husbilen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-xxsK1moK0&index=3&list=PLWo_Cj8UnsF1xILxZMAJWWUzNW0Dr3oHQ

//Lars

Denna minisläckare verkar vara intressant som komplement, istället för släckspray. Märk dock det som står i relaterat pdf-dokument "NOTERA ATT MAUS Xtin Klein inte skall utgöra det primära brandskyddet utan skall endastses som ett komplement till redan befintligt och godkänt brandskydd enligt europastandarden EN3."

Johan K.
 
N

Nilo51

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi har tre, en bakom förarstolen, en innanför bodelsdörren och en extra i inne i hyllan över matplatsen, därutöver en brandfilt bredvid köket, är det få mycket, tja.. hoppas dom aldrig skall tas i bruk.
När det gäller säkerhet finns inga dumma frågor.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av brandsläckare?

Denna minisläckare verkar vara intressant som komplement, istället för släckspray. Märk dock det som står i relaterat pdf-dokument "NOTERA ATT MAUS Xtin Klein inte skall utgöra det primära brandskyddet utan skall endastses som ett komplement till redan befintligt och godkänt brandskydd enligt europastandarden EN3."

Johan K.

Måste vara perfekt tillsammans med brandfilt om man måste ut ur husbilen snabbt då en sådan är övertänd på sekunder, har släckare 2 kg innanför förardörren en i vinkeln i köket och i garaget finns även någon spraysläckare i lådan fram på passagerarsidan, har brandfilt i sovdelen och kommer att komplettera med maus där, bra skydd om man måste ut snabbt.
Sedan får andra säga vad dom vill, såg en husbil explodera 2006 i Hamburg (fotbolls-VM) personen som försökte komma ut var i fruktansvärt skick så jag har extra skydd som inte väger ett dugg mot det som kan hända.

/Pelle
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi köpte en Dethleffs I DBM sent i höstas och tänkte satt min på samma ställe, men på minl bil finns det tyvärr hyllor där :(. I ditt fall hade jag satt den med genomgående skruv in i skoskåpet. Jag får leta vidare till våren efter alternativ placering. Brandsläckaren ska dit på något sätt...

Ja då var bilen hemma efter att ha haft det gott i vinteridet. Brandsläckaren kom på plats utan större problem, blev en svart för att matcha Black Magic :)
Tack för tipset!
Nu är man redo dra iväg på premiärturen
/Håkan
 

Bilagor

  • P1030320.JPG
    P1030320.JPG
    1,4 MB · Visningar: 17
Toppen