• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Placering av brandsläckare?

F

F.d. 55786

Guest
Hej
Är helt grön när det gäller husbil. Har skaffat en Weinsberg Imperial 08 igår. Den saknar brandsläckare! Vill naturligtvis sätta in en - men var ska man placera den?? Var har ni era?
Säkert en korkad fråga, men känner mig lite osäker.
/Thinka
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

hej vi har våran mellan framstolarna i hytten ! placera den där den är synlig och lättillgänglig tycker jag ! gärna två st !:music-icon:
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av brandsläckare?

Har en innanför förardörren,en i köket och en i garaget och dom är på 2 kg pulver är det oxå.

/pelle
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Vi har vår bakom höger framstol, det går precis att snurra stolarna och den är lätt åtkomlig om olyckan skulle vara framme. Jag ska även skaffa en brandfilt om det skulle ta sig i flottet när vi steker. Alla vet väl att fett och vatten är explosivt, försöker man släcka brand i en stekpanna med vatten, då är man väldigt illa ute, här hjälper bara en filt. Flytande flott och öppen eld, som det är med gasol, är väldigt farligt.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Placering av brandsläckare?

Som flera tidigare så monterade jag den också direkt till höger innanför bodelsdörren. Min tanke med detta var att den där blir snabbast nåbar utifrån samtidigt som det är centralt i bilens längsled, samt att det inte finns någon risk att det ställs eller läggs något framför den då det är mitt i passagen s a s.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Ganska olustigt att fundera i sådana banor, men man borde nog ta en funderare för en handlingsplan om olyckan är framme.

Man lär ju inte ha många sekunder på sig om det tar eld med tanke på de material som finns i en husbil.

Så finns man i bakändan om det skulle hända, gäller att veta hur man tar sig ut, förmodligen är bästa sättet genom ett fönster.
Försvårande omständigheter är om man som i mitt fall har hundar.

Nu har många helintegrerade bilar slopat förardörren, det är inget som underlättar en evakuering.

Som sagt, tänk till..

/M
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Placering av brandsläckare?

Brandsläckaren i garaget tycker jag verkar vara en dum placering. Hur ska man hinna plocka fram den när det blir aktuellt? Personligen hade jag nog nog evakuerat frugan, hunden och mig själv illa kvickt vid eventuell brand. Dom är mer värdefulla än husbilen.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Har en bakom förarstolen och en på insidan garderoben.
Men glöm inte det viktigaste , BRANDVARNAREN I TAKET, utan den tar röken sig snabbt. Tänk även på att kolla dessa saker, hur många tar in dessa för vinterförvaring , längre livslängd och brandvarnare tjuter eller slutar fungera vid minusgrader.
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Placering av brandsläckare?

Va brandsläckare ska man ha det med, då bör det vara en skumsläckare för om man tömmer en pulversläckare i bilen så lär det inte vara så där jättelätt att sanera kanske lika bra att den får brinna upp tömma en pulversläckare i bodelen skulle inte vara en höjdare annat än att kanske rädda andra runt omkring.

Micke
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Placering av brandsläckare?

Brandsläckaren i garaget tycker jag verkar vara en dum placering. Hur ska man hinna plocka fram den när det blir aktuellt? Personligen hade jag nog nog evakuerat frugan, hunden och mig själv illa kvickt vid eventuell brand. Dom är mer värdefulla än husbilen.

Har du sett en felaktig förvaring så att självantändning skett
?
Såg det vid en verkstad och den brandsläckaren som satt i garaget räddade den husbilen, även om det bara hänt 1 gång så var den nog värd pengarna.
Allt är inte så DUMT ibland som vissa påstår.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Helt fel, Försäkringsbolag, Räddningstjänten samt MSB säger pulver , en chans, livet är mer värt än bilen. De kan idag lätt sanera pulverskada, fast det beror på värdet.
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Inte bara.... Batteriet är bara en del, optisk eller joniserande brandvarnares livslängd varierar, men det står även " bör regelbundet testas och DAMMSUGAS!
Falsk säkerhet annars, och har man den där det är fukt eller kyla , då åldras den snabbt.
BRANDVARNARE RÄDDAR LIV
RÄDDNINGSTJÄNSTEN STORGÖTEBORG
 
F

F.d. 53328

Guest
Sv: Placering av brandsläckare?

Gå gärna in på www. MSB.se, gratis filmer och tips om detta och mycket mer rörande säkerhet.
 
Toppen