• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plötsligt händer det oväntade

F

F.d. 53009

Guest
På julafton inträffade en, som jag tycker, märklig händelse. Jag hade kommit hem från en kortare promenad med kameran. Hade hoppats på bilder på någon fågel eller något rådjur, men såg inget värt att fotografera. När jag kom hem passerade jag ett par enbuskar som står i trädgården. Plötsligt hördes ett par grova skall på andra sidan buskarna och genom grenverket såg jag ett rådjur. Skallet, som kom från rådjuret, har jag hört många gånger tidigare från rådjur som anat en möjlig fara, så jag tänkte att nu har jag missat en rådjursbild, nu kommer det att rusa iväg. Men tvärt om. Rådjuret kom springande i en halvcirkel med långa språng bara några meter ifrån mig fortfarande skällande. Det stannade och stod och tittar på mig, kom lite närmare men fortsatte sedan på andra sidan huset, fortfarande skällande.

Jag gick in och där undrade hustrun vad det var för hund som skällde. Det var ett rådjur svarar jag och i samma ögonblick började rådjuret skälla igen och var på väg runt huset. Jag gick ut och rådjuret och jag stod och tittar på varandra, och jag började ana vad det var frågan om. Jag kände igen rådjuret på två vita fläckar det hade på halsen. Förra vintern, som var en svår vinter, var det ofta inne i trädgården tillsammans med andra rådjur för att få något att äta. Det skiljde sig från de andra genom att inte vara så skyggt. Nu hade det kommit för att få lite i sig.


Jag hade lite Renfor kvar sen förra vintern som jag hämtade och så snart jag lagt ut det på marken, kom rådjuret trippande på bara några meters avstånd. Efter avslutad lunch lade det sig för att vila.


Rådjur är finsmakare och äter inte vad som helst. Förra året tog det flera dagar innan de ens började äta av Renforet som är ett torrfoder i form av pellets. Det används för att utfodra renar som namnet antyder. Det är också viktigt att rådjur sakta får anpassa sig till ny kost, annars kan det bli problem med magen.
[FONT=&quot]Nedan är några av bilderna jag fick.

Birger
[/FONT]
 

Bilagor

  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    2 MB · Visningar: 6
  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    2,4 MB · Visningar: 16
  • Bild7.JPG
    Bild7.JPG
    3,1 MB · Visningar: 8
  • Bild6.JPG
    Bild6.JPG
    2,6 MB · Visningar: 12
  • Bild4.jpg
    Bild4.jpg
    2,9 MB · Visningar: 6
  • Bild3.jpg
    Bild3.jpg
    2,3 MB · Visningar: 9
  • Bild5.JPG
    Bild5.JPG
    3 MB · Visningar: 17
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Lisa
Här fortsätter berättelsen om rådjuret som gav sig tillkänna julaftonen 2010. Hon, det var ju en get, fick namnet Lisa och hon kom på besök varje dag hela vintern. Lisa är lätt att känna igen på de två vita fläckarna på bröst och hals men även på att hon har så kallade perukhorn. Perukhorn orsakas av en hormonförändring som kan drabba både bockar och getter. Perukhornen är hudklädda och sitter kvar hela året. De blir då större för varje år. Lisas är inte så stora som synes på bilderna.

Lisa.jpg
Lisa

Lill-Lisa
Efter några dagar fick hon sällskap av en annan get som ofta höll sig några steg bakom. Genom att titta på gamla foton kom jag fram till att det var hennes dotter från 2009. Hon har också vita fläckar på bröst och hals, men de är lätta att skilja från Lisas. Dessutom har hon en svart prick mitt på hakan. Hon fick namnet Lill-Lisa. Någon killing född 2010 har Lisa inte visat upp, kanske har hon inte fått någon eller så har den omkommit på något sätt. Räven kan ta uppåt 50% av de nyfödda killingarna första sommaren.

Lill-Lisa.jpg
Lill-Lisa

Kristina och Krister
Flocken utökades snart med ytterligare två djur, Kristina och Krister. Krister är son till Kristina. Genom att jämföra med gamla bilder kunde jag konstatera att Kristina var med även förra vintern. Hon kom då ofta sist och väntade helst tills dom andra hade ätit färdigt. Efter ett tag märktes att ena ögat var skadat. Hon halvblundade med vänstra ögat och kinden var alltid våt av tårar. Så småningom började ögat bli blågrått till färgen. Nu syns det på långt håll men konstigt nog verkar hon inte alls ha något men av det, hon vänder gärna det blåa ögat till precis som om hon ser med det. Krister är en riktig busunge. Men mera om det längre fram i berättelsen.

Kristina.jpgKrister10mån.jpg
Kristina och bråkige Krister 10 månader

Bocken
Bocken var den siste som sällade sig till flocken. Han fick aldrig något riktigt namn utan kallades helt enkelt för Bocken. Eftersom bockarna fäller hornen under hösten, så hade han inte mycket till horn när han dök upp efter nyår, men framåt mars, april hade de växt ut ordentligt. Han var den som var mest försiktig i början. Med att vara försiktig så menar jag hur nära dom kom mig när jag var ute och lade ut mat till dem.

Bocken.jpgBocken2.jpg
Den godmodige Bocken

Varje rådjur verkade ha sitt säkerhetsavstånd, som de inte ville underskrida. Lisa var den som var mest orädd när jag lade ut maten, som mest bestod av skivade morötter och potatis samt Renfor. Efter en månad började hon äta ur min hand och det blev snart en vana för henne att komma för att undersöka om jag hade något i händerna. De andra rådjuren var inte så modiga. De ville helst hålla sig på några meters avstånd.

Jag skrev att Krister var en busunge. Han roade sig nästan hela tiden med att stånga de andra. Det var inte alltid uppskattat. Även Kristina, dvs hans mamma tröttnade en gång och jagade honom utom synhåll. Efter 10 minuter var han tillbaka. Annars råder det ett kärleksfullt förhållande mellan mor och barn. De kan stå och slicka varandra i "ansiktet" långa stunder.

En som inte tröttnade var Bocken. Om man ska säga något om Bocken så är det att han har var godmodig och snäll, speciellt när det gällde Krister. Kanske anade han att Krister var hans son? Han lät honom hållas. Tålmodigt tog han emot alla stötar eller så sprang han undan. Det såg ut som om han låtsades vara rädd för Krister. Detta gjorde förstås att Kristers självförtroende växte. Han visade inte respekt för någon i flocken. En rolig händelse var när Krister tog full fart för att stånga Bocken i sidan. När det var en meter kvar så snubblade Krister och ramlade in under Bocken. Snopen tog sig Krister upp igen. Tyvärr var inte kameran med den gången.

Krister&Lisa1.jpgKrister&Lisa2.jpg
Krister&Lisa3.jpgKrister&Lisa4.jpg
Krister bråkar med Lisa

Krister&Bocken1.jpgKrister&Bocken2.jpg
"Var får du alla roliga historier ifrån farsan"
Krister och bocken var allt oftare tillsammans

Krister&Bocken3.jpgKrister&Bocken4.JPG
"Vill du ha en tjottablängare mellan lysmaskarna, farsan."
Bocken tog tålmodigt emot alla smällar.

Lisa m fl 0051.jpgFlocken.jpg
Lisa, Bocken och Sverker och till höger hela flocken


Och sedan
När snön försvann och det kom upp lite gröna blad i mitten av april så försvann också rådjuren. Getterna skaffar sig revir där dom håller till med sina nya killingar som föds i slutet av maj. Kristina hade sitt revir närmast. Hon har visat sig fyra, fem gånger under sommaren och hösten i sällskap med två nya killingar. Hon var lika skygg som vilket rådjur som helst. De andra rådjuren har jag inte sett till.

Hur skulle det bli i vinter? Skulle det komma några rådjur? Levde Lisa? Någon riktig vinter ville det ju inte bli men ett par dagar före julafton kom det några cm snö och det blev några minusgrader. Och se! Dagen före julaftonen, på förmiddagen, alltså en dag tidigare än förra vintern stod Lisa i trädgården. Första gången på drygt åtta månader. Jag fick snabbt tag i ett äpple, delade det och gick försiktigt ut. Lisa sprang försiktigt runt mig men vågade inte riktigt komma fram. Sakta, sakta kom hon närmare, tvekade, luktade på min hand, backade. Tre gånger upprepades detta innan hon tog emot den framsträckta äppelbiten.

Lisa2.jpg

Sedan blev det jul, snön försvann, de fem barnbarnen kom och inget var sig likt tyckte rådjuren. Lisa kom några gånger till stor glädje för de små. Snön kom och skollovet tog slut och barnen åkte hem. Två dagar senare gick sju rådjur i trädgården och undrade om det fanns någon mat.

ögon.jpg
Ett sätt för fotografen att själv komma med på en bild är att fotografera rådjursögon.


Hälsningar
Birger
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Det är något speciellt med att komma nära vilda djur. Ser riktigt trevligt ut och fotona är kanon.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Hej och tack för underbara bilder, med en riktigt njutbar läsning...imponerad !

Är det någon som vet hur fort hornen normalt växer ut......har 2 st par som hälsar på dagligen utanför min tomt och för 2 veckor sedan så hadde ingen av dem horn.
Men nu har den ena bocken som jag uppfattar det till ca 10 cm långa horn.
mvh Stig
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Hej och tack för all uppskattning.

Här är tre bilder som visar bocken Bocken's hornutveckling. Den första bilden är från idag. Lisa och Bocken har kommit vare dag den sista veckan. Den andra bilden är från 9 februari förra vintern. Hornen ser inte ut att vara så mycket större än på dagens bild, men tillväxten beror på näringstillgången och förra vintern började ju 9 november med snö och kyla. Den tredje bilden är tagen den 28 mars. På den bilden är också Krister med med sina små "kulor" till horn. I april har hornen växt klart. Det kan nog bli ett par tre cm i veckan som hornen växer.

DSC_2281b.jpg DSC_5757.JPG DSC_6737c.jpg


Bifogar ett par länkar för den intresserade:
RÃ¥djur - Wikipedia

Rådjur - Svenska Jägareförbundet

Biirger
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Hej och tack för ditt svar.....jag tar lite bilder för att se veckovis hur fort de växer, de är skygga och jag sitter i ett gömsle ca drygt 30 m ifrån ett utfodringplats.
Underbara bilder du har och vilken härlig känsla med detta förtroende mellan er.
mvh Stig
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Snön försvann ju och det var bara Lisa och Bocken och så småningom Kristina med blåa ögat som visade sig. Kristina har har ju två getkillingar men de vågade sig inte in i trädgården när jag var ute, inte förrän förra veckan. Då blev de plötsligt riktigt modiga. Men det händer att de tycker att de kommer för nära och då får de panik och rusar iväg. De heter Karin och Karina och är lika som bär.

Nu är det bevisat att gamla Lisa är mormor. Hon har med all sannolikhet varit det i många år men i förrgår kom Lill_Lisa i sällskap en son. Lisa, som såg dem på håll och tycker att det är jobbigt med småbarn, gick dem till mötes och gjorde tydligt att det var onödigt att de kom. Lill_Lisa i sin tur gick bara rakt fram tydligt visande att hon var vuxen nu och bestämmer själv.

Kristina _plus.jpg Karin_sm.jpg Karina_sm.jpg
Kristina med sina döttrar Karin och Karina som är lika som bär.

Lasse_sm.jpgGlad_Lisa.jpgStolt Lill-lisa_sm.jpg
Visst är dom lika Lill_Lisa och hennes killing. Samma mörka fläck på hakan och ljus fläck på bröstet. Glad och stolt ser Lill_Lisa ut att vara på bild 2 och 3. Visste ni att rådjur använder mascara?
Något namn har han inte fått än. Måste rådfråga barnbarnen.

Lunch_sm.jpg
Lunchdags.

Bocken_v4.jpg
Bockens horn den 26 feb.

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Den senaste veckan har jag försökt att ta porträtt av rådjuren. Det har inte varit lätt. Det är mycket som ska stämma och som jag inte tänkte på från början. Det får inte vara olämplig bakgrund, bildvinkeln ska vara rätt, man skall sitta lågt eller ligga ner i den kalla snön. Rådjuren tar inte regi, antingen står dom med huvudet ner i marken och äter eller så springer dom omkring. Jo, det händer också att dom står stilla. Här är i alla fall några bilder. Alla är inte tekniskt så bra, men en del är lite roliga om man tänker att rådjuren har lite mänskliga egenskaper.

Lisamin.jpg
Det här är mormor Lisa med en lite överlägsen "Vad var det jag sa"-min.

LisaLyssn1.jpgLisaVa.jpg
Här står Lisa och lyssnar och får höra något oväntat. Utbrister i ett Va?

Lisa_e.jpg
Här ser det ut som om Lisa är uppe och flyger i det blå, men det som ser ut som moln är snö. Lisa har en kraftigt markerad "ögonbåge".

Lill-Lisaport.jpgLill-LisaOval.jpg
Detta är Lill-Lisa, Lisas snart treåriga dotter. En riktigt glad och rivig tjej som vet vad hon vill. Jag tycker hon är vacker, ovalt ansikte, noppade ögonbryn och lite sneda ögon.

Bockendrömmer.jpg
Här står Bocken och drömmer. Kanske tänker han på Lill-Lisa.

Lasserädd.jpg
"Lite rädd är jag allt" säger Lasse 9 månader gammal, Lill-Lisas son.

Kristinatvill.jpg
Kristina med en av tvillingarna. "Mamman, vad gör den där gubben, är han farlig?"

Fortsättning följer.

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Hej!

Lasse_vissla1.jpg
Det är Lasse. Mamma säger att jag har ett hål i munnen. Hon tror att jag kan vissla genom det hålet.

Lasse_vissla2.jpg
Jag tror att detär roligt att vissla.

Lasse_vissla3.jpg
Undrar om det är svårt?

Lasse_vissla22.JPG
Jag väntar nog till i morron.

Bocken_arg1.jpgBocken_arg2.jpg
Bocken blev arg på mig en gång. Mamma säger att Bocken aldrig blev arg på Krister förra vintern. Mamma säger att Bocken bestämmer och att förra vintern var det mormor som bestämde.

Bocken_arg3.jpgBocken_arg4.jpg
Mamma säger att Krister inte finns längre, men att jag finns. Jag märker att jag finns.



 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Lite humorbilder. Det är är Lill-Lisa och Bocken som medverkar.

Lill-Lisaskrattar.jpgBockenslick1.jpg
Ha, ha, ha, se på Bocken så vig han är.

Lill-Lisablundar.jpgBockenslick2.jpg
Nä-ä usch, fy va äckligt, hur kan han. Jag vill inte se mer, å mä tungan.

Lill-Lisa glad.jpg
Vi har nästan jämt roligt.
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Vilka underabara bilder!

Jag hoppas jag får ta såna bilder nån gång!
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Tack Ixeofors, skoj att du gillar bilderna. Jag trodde heller inte att jag skulle få ta sådana bilder, men plötsligt så.....

Birger
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Plötsligt händer det oväntade

Eftersom jag tycker det intressant att se hur Bockens horn växer så lägger jag ut bilder från de senaste fem veckorna.

Horn17jan26jan.jpg
Dessa två bilder är från den 17 och 26 januari

Horn5feb11feb.jpg
den 5 och 11 februari

Horn18feb24feb.jpg
och den18 och 24 februari. Här kan man se att det börjar växa ut en tagg riktad framåt.

Storlek 800.jpg
På denna bilden jämför Lasse och Bocken sina manliga attribut. "Än så länge är allt mina större" tycks Bocken säga.

Drömmer igen1600.jpg
Man kan bara gissa var Bocken har sina tankar.
Klicka på bilderna så visas de större.

Hälsningar
Birger
 
Toppen