• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisköp

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Detta är första gången jag hör att det finns skilland mellan ramfönster och husvangsfönster. Är ram samma som kassettfönster? Och husvagnsfösnter helt enkelt de som tätas med en gummilist?

Tror din beskrivning stämmer bra. Ramfönster ligger inne i en ram när de är stängda. Husvagnsfönster ligger utanpå bilen när de är stängda. Genom denna skillnad får du dels tätare och tystare fönster med ramfönster men även ett smäckrare, snyggare fönster.
 

LGT45

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
5048
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

"Riktig husbil ". -

Ja Du , jag har nu köpt min 7:e - en Pössl Roadcruiser med 180 hkr.
Den är lite trängre, men har allt som mina tidigare bilar haft, dessutom
mycket trevligare att köra. En riktigt positiv upplevelse, speciellt som vi kör mycket utomlands, nära niohundra mil i sommmar.Helnöjd !
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Ta dig en titt på Westfalias bilar, du slipper bl a släpa runt på stora gasbehållare, dieselvärmaren är standard. Lägg till en solpanel så klarar du dig långt. Inredning som håller. Bra med plats för bagage.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Westfalia är ju känd för kvalité.
Det som slår mig är ju detta med hur dusch är löst.
En del har ju den inne i köket andra i badrummet som ger en lite trängre dusch vad jag förstår.
Vad är att föredra?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Någon som köpt sin plåtis i Tyskland och av vem i så fall?
Priserna verkar något lägre.
Hur är det med moms och registrering?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Westfalia är ju känd för kvalité.
Det som slår mig är ju detta med hur dusch är löst.
En del har ju den inne i köket andra i badrummet som ger en lite trängre dusch vad jag förstår.
Vad är att föredra?

Vi har ingen separat dusch och ingen dusch i köket som stänger gången till sängarna. Vissa använder duschdraperi, men det gör inte jag. Jag slabbar över hela toarummet när jag duschar och sen är det rent och fint från all damm o skräp som alltid finns där:twitcy:.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Någon som köpt sin plåtis i Tyskland och av vem i så fall?
Priserna verkar något lägre.
Hur är det med moms och registrering?

Gå in på transportstyrelsens hemsida, där finns en steg för steg information hur man tar in bilar till Sverige med de regler som gäller. Följ det så blir det inga problem.
Klart att priserna är betydligt bättre i Tyskland, många blir bekymrade över garantin, men no worries. Fiat har sin garanti på bilen, kylskåpet har sin, spisen sin,radion sin, toaletten sin etc.
Det kostar en slant med importen men summan av plus o minus landade för min del på en förtjänst för mig så att jag betalade ca 80% av priset i Sverige.

Den tyska bilhandlaren är inte någon fattiglapp heller, varför det ska vara så mycket dyrare i Sverige är svårt att förstå, ok transporten t Sverige ca 10 000 och lite admin på sin höjd lika mycket, blir dyrare i Sverige. Resten är såvitt jag förstår ren övervinst! Tyska bilhandlare säljer förstås också med vinst. Dessutom har dom samma inköpspris i bägge länderna.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåtisköp

Gå in på transportstyrelsens hemsida, där finns en steg för steg information hur man tar in bilar till Sverige med de regler som gäller. Följ det så blir det inga problem.
Klart att priserna är betydligt bättre i Tyskland, många blir bekymrade över garantin, men no worries. Fiat har sin garanti på bilen, kylskåpet har sin, spisen sin,radion sin, toaletten sin etc.
Det kostar en slant med importen men summan av plus o minus landade för min del på en förtjänst för mig så att jag betalade ca 80% av priset i Sverige.

Den tyska bilhandlaren är inte någon fattiglapp heller, varför det ska vara så mycket dyrare i Sverige är svårt att förstå, ok transporten t Sverige ca 10 000 och lite admin på sin höjd lika mycket, blir dyrare i Sverige. Resten är såvitt jag förstår ren övervinst! Tyska bilhandlare säljer förstås också med vinst. Dessutom har dom samma inköpspris i bägge länderna.

Du glömmer 6% högre moms i Sverige.
Förklarar inte hela skillnaden men en del.
 
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Plåtisköp

Någon som köpt sin plåtis i Tyskland och av vem i så fall?
Priserna verkar något lägre.
Hur är det med moms och registrering?

Många skandinaver köper plåtis hos Togo Reisemobile i Stove lite öster om Hamburg. Du sparar snabbt 100 000 på att göra importen själv, men Togo vet precis vad du behöver och hjälper dig. Wohnmobile mieten in Hamburg | Togo Reisemobile | Wohnmobillvermietung bei Hamburg. De pratar bra engelska. Toppen service också efter köp. Gratis ställplats för kunder!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Många skandinaver köper plåtis hos Togo Reisemobile i Stove lite öster om Hamburg. Du sparar snabbt 100 000 på att göra importen själv, men Togo vet precis vad du behöver och hjälper dig. Wohnmobile mieten in Hamburg | Togo Reisemobile | Wohnmobillvermietung bei Hamburg. De pratar bra engelska. Toppen service också efter köp. Gratis ställplats för kunder![/QUOTE

Det är en riktigt bra firma! Instämmer helt! Fast som många i Tyskland finns inte alltid det där med att svara snabbt på mail.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåtisköp

Javisst men procenten räknas på en betydligt lägre summa vid import, eller hur? :wink:

Inte för en importör antar jag.
Om fabrikens pris ut till försäljare är samma så slår momsskillnaden fullt.
Sedan kan det ju vara så att på en större marknad säljs fler fordon och tillverkaren ger återförsäljarna bättre volymrabatter.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Inte för en importör antar jag.
Om fabrikens pris ut till försäljare är samma så slår momsskillnaden fullt.
Sedan kan det ju vara så att på en större marknad säljs fler fordon och tillverkaren ger återförsäljarna bättre volymrabatter.

Om jag har förstått det rätt så är priset samma både till den svenske o tyske återförsäljaren, åtminstone i mitt exempel. Men hur är det nu med momsen, den betalas väl av slutkunden, inte av den svenske ÅF. Fast det klart då blir det ju dyrare även vid samma pris. Om den svenske åf dessutom tar en större avans än den tyske, så får du o jag dessutom nöjet att betala en ännu högre moms. Dessutom var min prisjämförelse gjord efter att jag betalat svensk moms. Det du!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp


Äsch, försökte bara vara lite mindre seriös. Men bra rabatt blir det om man åker till Tyskland och handlar. Och inte handlar det om så mycket högre kostnader i Sverige utan snarare om svenska husbilshandlares övervinster. Hur ska de stora skillnaderna annars förklaras?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Om jag köper en begagnad i tyskland som är 6000km och min 6 månader så betalar jag som privatperson den tyska momsen på 19% inget mer.
Om man frångår detta så blir det dyrare och köper en som klassas som ny så blir det dubbel moms tysk + svensk.
Som företagare från sverige betalar jag ingen tysk moms utan en importmoms på 25%. Att den tyska marknaden är större och därmed högre volym kan ge tyskarna fördelar. Jag kollade igår på en ny plåtis i sverige 606000 kr företaget kunde sälja den för 585000 kr och bjöd på markis.
I tyskland så låg motsvarande bil ca 120 000 kr under.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Har kollat på många tyska plåtisar och de flesta är ju hyrbilar.
Dessa har ganska ofta mindre och större skavanker mestadels på utsidan.
Kjolar sönderkörda repor i lacken efter grenar och vissa med tryckmärken som tryckt in plåten. detta om man vill köpa en sådan är att fixa den själv och där finns det prutmån, men hur enkelt är det att fixa?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Om jag köper en begagnad i tyskland som är 6000km och min 6 månader så betalar jag som privatperson den tyska momsen på 19% inget mer.
Om man frångår detta så blir det dyrare och köper en som klassas som ny så blir det dubbel moms tysk + svensk.

Det är fel! Om du köper en ny bil i Tyskland så betalar du bara svensk moms, 25%, på det tyska priset. Annars skulle det nog inte rulla så många nya tyskimporterade bilar i Sverige. :spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Plåtisköp

På en for ny brukt er det endel papirarbeid for å få tilbake den tyske moms, men det går! Nå er jeg ikke lengre i en situasjon hvor det er aktuellt å kjøpe en husbil for svensk registrering, men jeg ville enten valgt en helt ny eller en som hadde vært registrert i minst 6 mnd og gått mer enn 6000 km. Den brukte uten mer moms håndtering og den nye kjøpt for export uten tysk moms. Nå er det for meg hyresbiler fra Tyskland som kan være aktuelt og jeg skal tilbringe en sommer i Europa.
 
Toppen