• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisköp

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Tack tack..

Men i vårt fall handlar det snarare om att ge en plåtis en rättvisare chans att visa upp sig nu när vi ändå är så nära Pukavik, vi är inte inne på att nästa fordon blir en plåtis, vad vi vet än så länge!

Fick tips tidigare på forumet om en husbils som är 7 meter, stort garage och hög lastvikt och ändå under 3500kg, den ena var en LMC och den andre var en Hymer.

Då missförstod jag dig! Själv har jag nu valt en medelväg mellan plåtis och stor bil. Hymer Exsis t 474 6,50 m lång och 2,22 m bred, stort garage med plats för cyklar mm, 550 kg lastvikt på 3.500kg. Ger oss av på långtur med den på tisdag!
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Tack för all j
upplysning mycket läsvärt,hoppas tråden håller den nivån.
Vi har funderingar på att ha Plåtisen som enda bil. Orsaken är att vi anser oss inte behöva någon (husbil) och sedan en personbil till det.
Vi reser kanske inte jätte mycket på vintern i kallare trakter. Vi har även en sommarstuga där vi håller till några månader om året och vill så fortsätta.
Jag har kollat lite på isolering i olika plåtisar och Pössl verkar skryta med bästa isolering om så är vet jag inte riktigt.
Pössl är ju inte det billigaste men verkar vara populära modeller och hyggligt byggda, finns billigare fabrikat som säkert är bra de med.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Det är ingen större skillnad på plåtisar. De flesta är lite av Lego-byggen, man har gemensam stomme och sen stoppar man in det som säljer. Ska du hitta nåt som har lite bättre kvalitet, så får du lägga till ca 100tkr.
Bürstner, Hymer, Karmann, Globecar, Rapido, Globe Traveller, LaStrada har samtliga ramfönster, resten husvagnsfönster - ja, bara som exempel.
Du hittar säkert en Plåtis som har den inredningen som passar just dig och det är ju det väsentliga (oavsett isolering o ramfönster ;))
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Husvagnsfönster är ett begrepp där fönstret ligger utanpå bilen. Man ser tydlig skillnad om man har ett ramfönster (=bättre isolering) i närheten
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Plåtisköp

Av inläggen här kan man förledas att tro att "husvagnsfönstren" på våra fordon är ett stort och vanligt problem. Fönster problem har vad jag kan se inte varit något hett ämne på forumet. Nej problem områdena tycks i stället vara kylskåp som inte fungerar, bodelsbatteri och laddning, vattenförsörjning pumpar, EBL och fukt på äldre bilar. Som sagt känn er lungna med husvagnsfönstren det är bara skribenter i våra branschtidningar som oroar sig.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåtisköp

Av inläggen här kan man förledas att tro att "husvagnsfönstren" på våra fordon är ett stort och vanligt problem. Fönster problem har vad jag kan se inte varit något hett ämne på forumet. Nej problem områdena tycks i stället vara kylskåp som inte fungerar, bodelsbatteri och laddning, vattenförsörjning pumpar, EBL och fukt på äldre bilar. Som sagt känn er lungna med husvagnsfönstren det är bara skribenter i våra branschtidningar som oroar sig.

Det är säkert inget stort problem med husvagnsfönster. Däremot är ramfönster både snyggare och tätare. Jag har haft plåtisar med båda typerna. Helt klart skulle jag välja ramfönster igen om jag skulle beställa en ny bil. Det är helt enkelt en del av kvalitetskänslan. Skulle jag köpa en begagnad vore det en annan sak. Då är allt det Kalle räknar upp viktigare att titta på.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Hej Saxnäs.
Vi har haft en riktig husbil och trivdes bra med den.
Nu är det andra saker som prioriteras och vi vill inte riktigt släppa detta med resandet med husbil.
Tror och hoppas att denna kompromiss skall passa oss.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Plåtisköp

Det är säkert inget stort problem med husvagnsfönster. Däremot är ramfönster både snyggare och tätare. Jag har haft plåtisar med båda typerna. Helt klart skulle jag välja ramfönster igen om jag skulle beställa en ny bil. Det är helt enkelt en del av kvalitetskänslan. Skulle jag köpa en begagnad vore det en annan sak. Då är allt det Kalle räknar upp viktigare att titta på.

Utan att veta, så tror jag att mina husvagnsfönster ger mer vindbrus, någon som
gjort en ljudmätning? I övrigt funkar de bra och är lika täta som ramfönster, mitt påstående.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Plåtisköp

Chippen, det står inte för vem det lönar sig:twitcy:


Nä det har du rätt i, det var nämligen OK/Q8 som var vinnaren för ditresan var helt meningslös, tråkigt för vi hade sett fram i mot detta.
Vi planerade in besöket idag istället för imorgon, ville inte stressa i regn då det ska regna i Pukavik i morgon, enligt vår app.

Om nu Rickard som han verkar heta är för lat för att låsa upp husbilar och tror att folk ska buga och bocka för att få se hans husbilar då har hans ego blivit större än hans firma.

Max 2 minuter och 10 meter in på området var vi där efter 8 mil enkel resa, så förbannad blev jag direkt. Om det var Rickard som stod vid infarten och såg oss komma och direkt gå så var det tur att han inte sa något.

Jag rekommenderar INGEN att åka dit för att kika på husbilar/plåtisar.
NU vet jag att det kommer komma in folk och skriva som bugat och bockat för att få se hans bilar och påstå att han är trevlig bla bla bla. Men det hjälper inte mig, jag ville se på bilar och inte prata med en säljare, det gör jag när jag har frågor eller har hittat det jag vill ha.


Titta från utsidan, vilket djävla skämt...:swoon:
Tråkigt värre, men så är det iallafall.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Tråkigt med det bemötandet av Pukavik av Rikard.
Vi har inte varit där dock passerat utanför, nu ligger det i plan att besöka Pukavik. Kanske något att vara beredd på att få detta bemötande.
Kanske känsligt att ta upp detta på forumet?
Många talar gott om Rikard men vi får väl se när vi kommer ner dit om vi inte hittar något bra hos annan handlare.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Nä det har du rätt i, det var nämligen OK/Q8 som var vinnaren för ditresan var helt meningslös, tråkigt för vi hade sett fram i mot detta.
Vi planerade in besöket idag istället för imorgon, ville inte stressa i regn då det ska regna i Pukavik i morgon, enligt vår app.

Om nu Rickard som han verkar heta är för lat för att låsa upp husbilar och tror att folk ska buga och bocka för att få se hans husbilar då har hans ego blivit större än hans firma.

Max 2 minuter och 10 meter in på området var vi där efter 8 mil enkel resa, så förbannad blev jag direkt. Om det var Rickard som stod vid infarten och såg oss komma och direkt gå så var det tur att han inte sa något.

Jag rekommenderar INGEN att åka dit för att kika på husbilar/plåtisar.
NU vet jag att det kommer komma in folk och skriva som bugat och bockat för att få se hans bilar och påstå att han är trevlig bla bla bla. Men det hjälper inte mig, jag ville se på bilar och inte prata med en säljare, det gör jag när jag har frågor eller har hittat det jag vill ha.


Titta från utsidan, vilket djävla skämt...:swoon:
Tråkigt värre, men så är det iallafall.

Jag förstår reaktionen till fullo.

Har en motsatt erfarenhet, fast inte från Pukavik.
Jag och min då blivande hustru hade förra året (vintertid) vägarna förbi Lidköping en söndag. Vi åker vägen om Husvagns Svensson om en svag förhoppning att de hade öppet.

Skylten på dörren anger att de hade stängt vid den tidpunkten vi kom dit, vilke tjag ser först efter att gått fram till dörren och kännt (det lös inne i lokalen och stod 2 perosnbilar parkerade utanför).

Jag hinner knappt tillbaks till vår bil när en säljare (Lennart Von Elling) öppnar dörren och frågar om han kunde hjälpa till.

Vi förklarar kort att vi bara ville kika lite då vi är på jakt efter ny (annan) husbil. Lennart förklarar kort att han visserligen var på väg och hade en tid att passa men att vi var välkomna in ändå.

I gengälld svarar vi att vi hämskt gärna kommer in men att vi skall snabba oss på.

Så satans bra bemötande (ursäkta språket)!!!

Nu har vi aldrig träffat Lennart varken före eller eter detta korta möte men vi kände ändå att hans bemötande var värt att omnämnas. Om inte annat som kontrast mot ovan beskrivna bemötande i Pukavik.

Mvh!
// Niklas
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåtisköp

Tråkigt med det bemötandet av Pukavik av Rikard.
Vi har inte varit där dock passerat utanför, nu ligger det i plan att besöka Pukavik. Kanske något att vara beredd på att få detta bemötande.
Kanske känsligt att ta upp detta på forumet?
Många talar gott om Rikard men vi får väl se när vi kommer ner dit om vi inte hittar något bra hos annan handlare.

Vi var till Pukavik ett par gånger när vi letade plåtis.
Vi tycket också att det var lite omständligt att behöva gå och be om nyckeln till bilarna men vi gjorde så att vi rätt fort hade 3-4 favoriter att titta på och så fick vi dessa öppnade samtidigt och kunde gå emellan.
Ingen försökte sälja något till oss, eller kontakta oss på något annat sätt heller under våra besök, men det var kö in på det lilla kontoret så det sålde sig självt kanske.
Vår bil köpte vi i Mönsterås :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Ta en sväng till plåtishandlare i norra Tyskland istället, tex Togo reisemobile utanför Hamburg. Om det blir affär där så kan du åka den resan väldigt många gånger för mellanskillnaden på priset i Tyskland och i Pukavik. :spinny:
 

Volker&Titti

FD HBK Medlem
Inlägg
266
Kommun
Finspång
HBK-Nr
5183
Medlemskap
2021
Sv: Plåtisköp

Men det bli billiga att köpa privat ! Mycket nöjd mitt min köp på Plåtis. Bara import det gå bra. Volker
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Plåtisköp

Detta är första gången jag hör att det finns skilland mellan ramfönster och husvangsfönster. Är ram samma som kassettfönster? Och husvagnsfösnter helt enkelt de som tätas med en gummilist?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Plåtisköp

Är det någon som har erfarenhet av Roller Team´s plåtisar?
Förlåt att om bemötandet av olika säljare var kanske inte tanken med denna tråd utan lite tips och erfarenheter av plåtisar.
 
Toppen