• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Tackar!

Tar gärna emot fler förslag på vägg/tak-beklädnader ni testat.

Jag har en idé om klickgolv på golvet. Det borde funka bra och jag ser att många använder det. Är det någon som har negativa erfarenheter av klickgolv och är det nåt särskilt att tänka på när man applicerar detta i husbil?
I duschdelen blir det, som det känns just nu, svetsad plastmatta som golvläggare får fixa.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
Jag köpte sån där billig nålfiltmatta från Bauhaus för att ha på botten i lådor och hyllor men jag ångrar mig nu. Själva mattan är tålig, slitstark och ser bra ut men då det är en typ av raspiga syntetfiber (känns lite vasst när man drar med handen över den) kan man närmast jämföra den med microfiberduk när det gäller damm- och skräpsamlande. Om jag skulle köpa matta idag skulle jag överväga den här: Bilmattor - köp bilmatta och bagagerumsmatta på metervara online
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Eftersom vi inspirerats av andra som skrivit om sina byggen, tänkte vi dela med oss av vår resa från skrot till förhoppningsvis något som går att bo i, för att kanska inspirera någon annan.
Men framförallt vill vi ha tips om lösningar framöver.
image.jpeg
Objektet gick i alla fall 6-7 mil innan batteriet hade slut på laddning vid hemresan.
Vid provkörningen påtalade vi att laddningslampan lyser. Säljaren säger "den behöver bara släckas av verkstaden, jag nyss bytt batteri"....säkert!
Bilen hade visserligen ett nytt batteri men det är ju bra om generatorn laddar också!
Hur som helst, vi fick bilen så billigt så att den överhuvudtaget gick att köra och att den inte var sönderrostad gjorde det omöjligt att motstå. Faktiskt var den relativt fin i plåten.

image.jpeg
Bilen har tidigare varit en rullande verkstad med 230. 3-fas och tryckluft (!?) indraget. Mycket att börja riva ut!

image.jpeg
Bilen har stått i tre år och agerat allmän skräpplats.....
Ni kan gissa hur kupén såg ut, som troligen inte städats på 10 år.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
All rostlagning invändigt sträckte sig till främre väster sida ovan balk....
2019-09-22 18.47.52.jpg
.....och hälften av hålen i taket som är förberedda för takräcke.
Inte mycket rost totalt sett. Bilen har mestadels körts på osaltade breddgrader
2019-09-22 18.49.37.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Efter att ha våndats i veckor över planlösningen, bestämde vi ungefär vart elen skulle sitta För att göra det flexibelt (tror jag) drog vi rör för att senare kunna mata de kablar som behövs. Större strömförbrukare som kylskåp och takluckefkäktar får egna rör.
2019-09-22 18.50.20.jpg

Sedan är det isolering som gäller. Och åter isolering......
50 mm XPS i väggar
30 mm golv och tak (för att få mer än 180 cm takhöjd.
2019-09-22 19.00.07.jpg

Hade missat kabeldragning för solpaneler (jag jobbar till vardags med solpaneler), så det var bara att såga upp i isoleringen och göra rätt!!
2019-09-22 19.01.19.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Isolera och isolera och isolera......
Detta tar tid! Man kan undra varför man ska isolera så noggrannt när det ändå bara blir användning på sommarhalvåret och helst längre söderut? Men alla andra isolerar, så då gör vi det också. Det ökar säkert användningsmöjligheterna och gör man ändå jobbet så kan man lika gärna göra det så bra man kan.
Nu börjar snart väggarna bli klara med isolering. Även fyllt och sprutat balkarna. Urtag med 30 mm isolering istället för 50 mm i ändarna av sängen som placeras på tvären. Urtaget ger förhoppningsvis en sänglängd på 184 cm (jag är 180 cm).
2019-09-23 18.05.13.jpg

Idag gjordes första takisoleringen. Krävdes många stöttor till det välvda taket.
Posten har aviserat att takluckorna och föntret kommit. Ska bli spännande att äntligen få tillföra något husbilslikt!
2019-09-23 18.05.37.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Kommentar: lite mörkt golv små utrymmen kräver ljusa materiel.
Mattan behöver förmodligen täta dammsugningar för att ha ett bra inomhusklimat skulle avstå.
Ett fel jag gjort flera gånger är att köpa med plånboken istället för det jag gillat, med tanke på allt arbete så blir det så att man ångrar sej om och om igen att man man inte tog det som var snyggt. Det är ju trots allt väldigt små utrymmen jämfört med några rum i ett hus.
Miljön tränger sej på på ett annat sätt i ett litet utrymme under lång tid.
Ett bra sätt att utvärdera är att sätta sej där bak med en öl och fundera!
Många öl blir det, men bra till sist. Rusta mattan har väl gummisbaksida undvik det luktar skit och förmodligen faller det i bitar så småningom.
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Borttagning av dekaler.
Jättesvårt att få dekalerna att lossa i större bitar. Dekalerna är stora och har säkert suttit i 10 år.
Vi har prövat med isskrapor, spackelspade mm och framörallt med värme från varmluftspistol eller hårtork. Utan värme går det klart sämre men det tar ändå lång tid. Hittar vi inget bättre sätt kommer vi spendera en halv arbetsvecka på detta!!!!!
Jag har tidigare tagit bort bildekaler, på andra bilar, som suttit i några år, då brukar värme räcka och sedan bara dra bort dekalen.
De medel som finns på marknaden är väl bara för att ta bort klistret? Klistret ser jag inte som problemet, det går ju att lösa med alla möjliga medel men själva dekalen, att få den att lossa lättare- tips på det?!
2019-09-24 12.37.50.jpg 2019-09-24 12.37.26.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där känner jag igen, eftersom plasten sitter ivägen för alla limlösare så gör den inte mycket nytta utom att angripa lacken också. Enda sättet jag känner till är värme men risk att man skadar lacken, har använt blåslampa som går på gasol då får man mycket värme kortvarigt och kan förhoppningsvis smälta plasten så att den går att skrapa av utan att skada lacken men inget jag rekommenderar annat än som sista lösning när inget annat fungerar, gäller att ha fingertoppskänsla.
Har en dekal från en känd husbilsfirma jag inte vill annonsera om men den sitter ju på glasfiber så jag vågar inte gå på den i första taget men tänker att den ska inte med utomlands mer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok, denna lucka ska ha viss ventilation även när den är stängd.
Jag behöver även komplettera med luftintag. Var jag ska sätta detta har jag inte funderat så mycket på.
Men stora frågan just nu är hur man bäst tätar mot det ojämna taket samt måste man ha fönsterrutor avsedda för välv kaross?

Har idag varit och hämtat den beställda tunnare isoleringen, 30 mm XPS cellplast till bl.a sovdelen (för att få ut några extra cm på längden), golv/tak för att få lite mer marginal för ståhöjden

Min H-bil har välvda sidor :(.... När jag bytter en ruta så gör jag först en ca 2cm ram av glasfiber, som är välvd på baksidan (efter bilens form) och har en rak framsida...klistrar först på ramen och sen när limmet har torkat kan jag montera i ramen nu ett rakt fönster :)...
en "böjd" ruta till min bil kostar ca 15 000.- :eek:(orginal rutor) medan en dometic S4 kostar 6-7000.-.:)
 

Marita o Rolle

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
25189
Medlemskap
2024
FD606E3D-BF81-4CC9-BD7B-22896905F1E5.jpeg Ja en olfaskrapa om du tar det försiktigt, har använt en sån dom sista 15 åren så gott som dagligen.Viktigt att du känner att du glider över klistret. Finns i färgaffärer
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Tackar för tips och idėer!

Igår gav jag mig mellan arbetspassen på att montera en av takluckorna. Kan konstatera att det finns tid att spara (och kvalitė att tjäna?) på att placera luckan där det inte är lika stora nivåskillnader. Men nu styrde även blivande duschvägg placeringen.
Använde endast Tec7 som tätning. Gick nästan åt en tub!! Med facit borde jag kompletterat med butyltejp för att jämna ut nivåskillnaderna. Ska testa butyltejp på nästa lucka.

Innan det ostadiga vädret som utlovats ska jag försöka hinna med att sätta både ett fönster och den andra takluckan idag. Hösten närmar sig och det vore skönt att kunna jobba obehindrat inne i skåpet utan att vänta på att kunna sätta takluckor och fönster.
2019-09-26 11.54.07.jpg

2019-09-26 12.33.04.jpg

2019-09-26 12.33.29.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Hann bara med fönstret idag.
Det var ju inga problem att montera en vanligt rakt fönster på en välvd kaross. Tack för det tipset!
2019-09-26 19.44.35.jpg

Återstår hur jag ska få till insidan då fönstret inte har samma vinkel som balkarna i karossen. Insidan på fönstret sitter bara provisoriskt. Får justera efter väggen när jag väl kommer så långt.
Och fönstret är inte gjort för så bred vägg (50 mm upptill och 70 mm nedtill). Får fixa några svarta distanser att sätta inne i fönstret.
Hemsk plastkvalitėt på insidan på fönstret. Tyvärr lika ful/billig plastkvalitėt på insidan av taklucka.
2019-09-26 19.44.06.jpg
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Jag gör som Bengtic föreslår; sitter och tar det lugnt (och såsmåningom kanske en öl i handen) och begrundar bygget.....

Sista dagarna har jag funderat på detta med belysning mm. Ska sätta LED-spottar i taket, 3-4 st, ett par i dusch/toa och några läslampor i sovdelen. Sedan blir det belysning under skåpen som ska sitta i taket längs sidorna (som vanligt). Hur starka/lumen behöver man?
Såg igår ett Youtube-klipp från en ny husbil som hade en touchscreen där all el mm övervakades och styrdes. Det ligger ju mer i tiden än att ha en batterimätare, flera knappar, dimrar för belysning, nivåmätare vatten, manövrering av kran till gråvatten mm? Men ett steg till är att skippa en fast display och styra/se allt via mobilen. Någon som har koll på sådana lösningar?
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett tips om belysning: ha en bra belysning mitt i bilen som man enkelt kan slå på när man kommer in i bilen eller behöver göra något som gör att man behöver se ordentligt.
Sen kan man ta och sätta upp lite mysbelysning, själv gillar jag inte spottar vill gärna blänka i glasögonen. En sak som kan fungera bra är ju en ledbelysning 5 m lång i ett band som man klistar upp är de gjorda för inomhus brukar de vara gjorda för 12v via transformator så man skarvar bara kabeln till ett sånt uttag. Fördelen är att de brukar vara fjärrstyrda och man kan ställa ljuset på alla möjliga sätt för en rimlig penning. Har en sån men den är gjord i silikon och det självhäftande limmet släppte så den hade ramlat ner efter ett par dagar. Sen har provat med olika lim inget fungerar så den ligger kvar i skåpet.
Den lampa jag gillar bäst att ha i taket är från biltema med touchkontroll så man kan ställa hur mycket den ska lysa, slår man av huvudbelysningen så släcks den automatiskt annars får man ju gå runt och släcka själv annars lyser ju allt upp när man slår på huvudströmbrytaren.
Mobiler händer att man tappar i golvet eller annat krångel så jag skulle själv inte våga att vara mer beroende än jag redan är vilket är mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Novotec har väggmattor i alla kulörer ock både självhäftande eller för att limma själv
Sån har jag använt. På golvet har jag ett clickgolv gjort i vinyl och gör sätta ihop hursomhelst. Under dessa har jag lagt Ebeco värmefolie (220v) Fönster köper du billigt hos www.Skrotahusvagn. Har satt in en MaxFan takfläkt som man kan ha helt öppen när man kör och spelar i gen roll om det regnar. Skönt att ha den helt när man kör under varma dagar. Planera noggrant vad du köper för material och tillbehör. I taket har jag vit hålad masonit,lätt att böja och bra ventilation av taket o färdigmålad
Fick den iden när jag åkte tåg från Göteborg. Alla vagnar sånt taket men deras är i aluminium
 

MovanoBengt

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28740
Medlemskap
2021
Takfönter nummer två monterat idag.

Och ett bakslag idag eller tur i oturen!

Efter senaste dagarnas regn visade det sig att fönstret inte höll tätt i ena övre hörnet. Tråkigt men betydligt bättre att upptäcka det nu, innan väggarna "stängs".
Vet inte om jag ska skylla på grannen som kom och "störde" mitt under fogningen med mängder av frågor om bygget....
Passade på att göra en ny ram på insidan som bättre passar med innerväggens lutning. Den gamla ramen var svår att lossa då jag skummat fast den.
2019-09-29 19.43.49.jpg
2019-09-29 19.44.16.jpg

Fönstet var omöjligt att lossa. Efter att ha läst på Tec7-förpackningen förstod jag varför. Den härdar och har limmande funktion!
Bara att täta utifrån med fog.
2019-09-29 19.43.30.jpg
 
Toppen