• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pinnacle

F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

Gomorgon,

Till 'JanneEkan':
Jag avfilmade också med de 'fnasiga' kanterna och projektorljudet. Dock tänkte jag förstora bilden något för att fylla hela rutan. En tanke är att man börjar med 'kant' och förstorar upp bilden i nästa sekvens ??

I mitt tidigare inlägg ang. vindbrus ... har du experimenterat något med ljudet.
Jag tycker också att min kamera har mera stumljud nu än när den var ny (år 2001).

Till Smeden:
Lycka till med avfilmningen ... du kan också pröva att ställa kameran ca. 1 meter bakom projektorn och zooma in bilden som du önskar, med 'fnasig kant' eller utan.

//kaj
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Pinnacle

Esse-Bo,

Har en extern stereomikrofon (Sony) vilken är betydligt bättre än den inbyggda. Har till denna en "pälsmössa" som tar bort allt vindbrus.

Funderar på att köpa en digital inspelningsenhet som typ Zoom se länk:
Zoom H4

Fördelen är att man kan röra kameran från motivet men ljudet är fortfarande riktat mot motivet. Mycket användbart när man filmar en konsert.
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

Har möjlighet att testa en Zoom H2 ... återkommer med resultat efter julen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej! Jag använder pinnacle studio 9.0. Filmar en hel del semester och annat med en vanlig mini-DV-kamera och tankar över detta till programmet. Man kan få ruskigt fina övergångar mellan filmsekvenserna, lägga in text och rubriker, ändra ljudet och mycket annat skoj. Däremot använder jag Nero för att bränna resultatet på skiva, som jag tycker funkar bättre för det.

Mvh /Håkan

Hej

När du sparar i Pinnacle, vilket format sparar du då i.

Jag sparade i avi. men Nero vill inte kännas vid detta format.
Det blir ruskigt stora filer med avi.

Kåre
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

Tyvärr hann jag inte med att pröva Zoom H2 (slutsåld) men är fortfarande 'sugen' på en bättre mikrofon lösning.

//kaj
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

"Esse-Bo", eller någon annan "förståsigpåare".

Jag har nu gjort några försök med avfilmning med en Hi8 kamera. Hur har du hanterat problemet med att det synkar dåligt med filrutorna. Det är ju lite svårt att få ihop 24 till 25 rutor, eller vad det är.

Jag justerar hastigheten på projektorn så att flimmret upphör, men får istället en mörkare kant runt bilden.

Ska försöka med DV-kameran ikväll, men tror inte att resultate blir olika p.g.a. olika antal rutor/sek. för projektor-kamera.

Har jag fattat problemet rätt?

Vad gör man?

Kåre
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3

Guest
Sv: Pinnacle

Gokväll Kåre,

Jag hade sådan tur att projektorns hastighet stämde med videokamerans att det inte blev något flimmer. Kan inte ge något annat råd. Hur mycket stör den mörka kanten? I redigeringsprogrammet Adobe Permiere Elements kan man skala upp bilden och dölja ev. störande kanter ... ifall du senare vill föra över 'filmerna' till DVD skivor.

//kaj
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Pinnacle

Hej "Ess-Bo"

Jag har nu bytt inspelningskamera och använder min DV-kamera. den har fler inställningsmöjligheter. Samtidigt har jag plockat isär projektorn och smort upp den. Man kan nästan få synk på apparaterna, men lite handarbete måste tillföras ändå.

Jo jag bränner sedan på DVD och vill ogärna beskära bilden.

De ska nog bli bra till sist.

Tack för alla tips!

Kåre
 
Toppen