• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PHANTOM - Den flygande kameran

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Hej Anders, härliga filmer nu ser jag fram emot nästa säsong, efter 7 år utan sommarsemester, så ska jag och Anki äntligen åka iväg några veckor sommaren som kommer, vi har bestämt oss för Moseldalen och blir borta några veckor, självklart tar jag med mig min drönare och hoppas kunna få fina bilder och film längs vägen.

Ha de gott!
Bosse
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Det måste vara något fel på mig! Jag tycker det ser kargt och rått och kallt ut däruppe. Tacka vet jag Mellan- och Sydeuropa och varför inte Moseldalen.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Det måste vara något fel på mig! Jag tycker det ser kargt och rått och kallt ut däruppe. Tacka vet jag Mellan- och Sydeuropa och varför inte Moseldalen.

Jappe

Ganska milt även vintertid på Lofoten tack vare Golfströmmen men på sommaren slår det t.o.m. Mosel med sol dygnet runt!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Det måste vara något fel på mig! Jag tycker det ser kargt och rått och kallt ut däruppe. Tacka vet jag Mellan- och Sydeuropa och varför inte Moseldalen.

Jappe

Jappe, visst är det tur att vi är olika! Vad tråkigt det skulle bli om alla tyckte exakt likadant.
Själv älskar jag berg, fjordar och häftiga vyer. Hustrun hyllar devisen "har man sett ett berg har man sett alla".
Vi har rätt intressanta diskussioner när vi ska välja mål för nästa års sommarresa med husbilen.....::twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Jag var själv ute efter en Mavic men så gick tv sönder och jag satsade på en 55" samsung .
Men är väldigt intresserad av en spark combo, om den klarar min 6" skärm.
Ska jag högre upp kan jag sätta kameran i ett riktigt flygplan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: PHANTOM - Den flygande kameran

Jag använder en iPad Mini (7,9 tum) till min Mavic och har för mig att den funkar även till Spark. Alltså är 6 tum inga problem.

[YOUTUBE]p9wsGENc_xo[/YOUTUBE]
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
864
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hej!
Har efter mycket sökande och läsande på nätet om drönare så har jag slutligen slagit till och beställt en Dji Mavic dyrt ja men va f..n man lever bara en gång. Nu så ska jag lära mig hur den fungerar så allt är klart till i höst då vi tänkt oss söderut under några månader. :spinny:
Ha de gott / Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej!
Har efter mycket sökande och läsande på nätet om drönare så har jag slutligen slagit till och beställt en Dji Mavic dyrt ja men va f..n man lever bara en gång. Nu så ska jag lära mig hur den fungerar så allt är klart till i höst då vi tänkt oss söderut under några månader. :spinny:
Ha de gott / Stefan

Tänk på att ställa in Return to Home varje gång du ändrar startplats och kalibrera kompassen, helst varje gång du skall flyga. Inte roligt om drönaren flyger iväg utom kontroll.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jaha Knarrevik nu har du lurat in mej i drönarträsket, hade länge varit intresserad och tänkt filma från ett flygplan har alla delar men den som skulle hjälpa mej med hela styrningen finns inte längre...
Nu efter ett par år när jag ser filmerna och fick tipset av dej om spark och gjort av med det mesta av surfpotten på Youtube för att se vad det handlar om så är jag på väg att handla en spark combo som jag uppfattar räcker för mina behov som nybörjare. Mycket beror ju också på lagändringen i somras.
Som ursäkt har jag också en inspektion av taken på radhuset för att se efter trasiga tegelpannor osv.
Och varför inte ta en översikt av taket på husbilen utan stege ?
Just nu så kollar jag priser på de stora kedjorna varje dag, man kan spara en del på det.
Det jag ännu inte förstått är hur en ODB sladd kan användas till att blockera WIFI från telefonen?
Och äldre lurar stöder ju inte ODB har jag förstått, men jag trodde att ODB var ett protokoll för snabbare kommunikation via USB, det jag sett i diverse Youtube klipp har ju varit att man blockerar möjligheten för telefonen att gå ut via WIFI och tvingar den att använda den vanliga kommunikationen som man normalt använder när man ringer eller så ligger det en förstärkare i handkontrollen som man manipulerar.
I min telefon kan man ställa en massa parametrar den har ett skal som påminner mycket om iphone ovanpå android mjukvarumässigt.
Och den stöder ODB med vissa parametrar man får ändra på som är förinställda.
Spark måste ju ha två sändare mottagare för att klara detta, men ingenstans har jag hittat svaret utan bara babblande amerikaner som visar hur man sätter i kontakter och tveksamma slutsatser.
Wifi är ju i regelverket väldigt begränsat i uteffekten och jag tror inte den är större i andra länder, vissa påstår att man kan lura systemet genom att konfigurera att man befinner sig i usa men det tror jag inte på för samtidigt finns ju gps som vet exakt var man är och även håller reda på kontrollzoner.
Blir ju ny lag från 1/2 2018 och jag antar att för vissa flygetyg behövs en uppdatering då.
 

BoBil333

FD HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023
Jaha Knarrevik nu har du lurat in mej i drönarträsket, hade länge varit intresserad och tänkt filma från ett flygplan har alla delar men den som skulle hjälpa mej med hela styrningen finns inte längre...
Nu efter ett par år när jag ser filmerna och fick tipset av dej om spark och gjort av med det mesta av surfpotten på Youtube för att se vad det handlar om så är jag på väg att handla en spark combo som jag uppfattar räcker för mina behov som nybörjare. Mycket beror ju också på lagändringen i somras.
Som ursäkt har jag också en inspektion av taken på radhuset för att se efter trasiga tegelpannor osv.
Och varför inte ta en översikt av taket på husbilen utan stege ?
Just nu så kollar jag priser på de stora kedjorna varje dag, man kan spara en del på det.
Det jag ännu inte förstått är hur en ODB sladd kan användas till att blockera WIFI från telefonen?
Och äldre lurar stöder ju inte ODB har jag förstått, men jag trodde att ODB var ett protokoll för snabbare kommunikation via USB, det jag sett i diverse Youtube klipp har ju varit att man blockerar möjligheten för telefonen att gå ut via WIFI och tvingar den att använda den vanliga kommunikationen som man normalt använder när man ringer eller så ligger det en förstärkare i handkontrollen som man manipulerar.
I min telefon kan man ställa en massa parametrar den har ett skal som påminner mycket om iphone ovanpå android mjukvarumässigt.
Och den stöder ODB med vissa parametrar man får ändra på som är förinställda.
Spark måste ju ha två sändare mottagare för att klara detta, men ingenstans har jag hittat svaret utan bara babblande amerikaner som visar hur man sätter i kontakter och tveksamma slutsatser.
Wifi är ju i regelverket väldigt begränsat i uteffekten och jag tror inte den är större i andra länder, vissa påstår att man kan lura systemet genom att konfigurera att man befinner sig i usa men det tror jag inte på för samtidigt finns ju gps som vet exakt var man är och även håller reda på kontrollzoner.
Blir ju ny lag från 1/2 2018 och jag antar att för vissa flygetyg behövs en uppdatering då.

Hej och välkommen i gänget :).

Jag flyger med telefon i flygplansläge för att inte bli störd av sms eller telefonsamtal när jag flyger.....

Hör gärna av dig så får vi se dina filmer snart, lycka till med din nya drönare....

ps lägg gärna in dina filmer i min tråd så jag kan följa dig....

A PLACE IN THE SUN -- en enkel resa men ändå T&R--



// Bosse
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja nu har jag handlat en spark och fått ett svar på mina frågor eftersom jag förstått det där med kabeln och jag har också förstått att man inte alls förstått hur det fungerar med räckvidden och kabeln utan bara spekulerat i alla youtube filmerna.
Ja jag har just tänkt på vad som händer om någon ringer när man flyger men slår man över i flygplansläge måste man ju ha en kabel imellan annars fungerar ju inte wifi.
Jag vet att när de nya sändarna till modellflyget kom som använde närliggande kanaler att en som fick samtal när han flög höll på att krascha så han slet upp telefonen ur fickan och slängde bort den, det var själva ringsignalen som sände direkt in i sändaren.
Laddar allting nu och sen blir det att få till inställningar, jag ska försöka lägga upp någon film om jag får till allt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Jag köpte en Lenovo Tab3 A7-10 till min P4 pro.
Oavsett endast Android 5 fungerar den klanderfritt. Finns idag för dryga 700sek ny.

För mig blev det en bättre lösning än att nyttja tfn som ändå är på 6,1"
Lenovo blev en dedikerad skärm i utrustningen.

Mvh.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Jag köpte en Lenovo Tab3 A7-10 till min P4 pro.
Oavsett endast Android 5 fungerar den klanderfritt. Finns idag för dryga 700sek ny.

För mig blev det en bättre lösning än att nyttja tfn som ändå är på 6,1"
Lenovo blev en dedikerad skärm i utrustningen.

Mvh.
Tack för tipset, en sådan ska jag köpa till min Spark. Måste man ha simkort i den när man är ute och flyger, tänkte mest för kartorna? För uppdatera kan man ju göra hemma med Wi Fi.
 
Toppen