• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Phantom äventyr!

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Något märkligt hände mig , då jag skulle flyga över Smögenbryggan och plåta. Helt plötsligt drar Quadcoptern iväg mot havet några hundra meter ut ser ut som en liten mygga, trots alla försök med radiosändaren , de händer alltså ingenting den går inte att styra åt något håll. Kännner mig lite stressad i situationen. Så jag stängde av radiosändaren , då stiger Quadcopter ut i luften och vänder lyckligt hem över alla segelbåtar med sina master. mot mig på en 5 meters marginal.
Så min fråga är ifall det är fler som haft samma problem? Vad kan de vara för fel? Kan de vara en bugg i mjukvaran ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Phantom äventyr!

Har inte haft det problemet.
Men om det hänt mig hade jag gjort samma sak för att få hem den. Det är därför det är så otroligt viktigt att man låter den hitta ett antal sateliter och börjat blinka grönt.

Grattis iallafall att den kom tillbaka:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom äventyr!

Kan det vara något på samma frekvens som stör?

En fråga, är course lock och home lock aktiverade från början?
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Phantom äventyr!

Jo tack det känns igen, tappade totalt kontrollen när jag skulle flyga Husbils Kalle till sitt bröllop på årsmötet som nog många minns.
Jag misstänker att det var en väldig massa elektronik i närheten som mobiltelefoner och bärbara routrar. Som tur var för min upp i taket och sen ner i golvet, tack och lov att igen blev skadad, inte ens Kalle.
Man skall inte stänga av sändaren utan slå ner den högra knappen, då går home in, om man stänger av kan det gå bra men man öppnar samtidigt för att något annat kan ta kontrollen över maskinen.
Knarevik, på din fråga, ja home är aktiverad, prova och se om den börjar blinka gult, vilket den gör först sen flyger den till 20 meters höjd där efter hem.
Om man slår tillbaka denna knapp återtar man kommandot men inte om man har stängt av sändaren och sen slår på den igen. Detta gäller naturligtvis under normala omständigheter och kanske inte under sådana som vi har råkat ut för.
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Phantom äventyr!

PEO ! jag testade även att dra ner den högra spaken , då hände de ingenting.
De var då jag beslutade att stänga av strömmen totalt, först då gick den upp i luften och började hemresan ute på havet över segelbåtarna som var på väg in mot Smögenbryggan. Eftersom den var ca 200 m ut i havet kunde jag inte se vilka lampor som lyste.
Carsten från Pitchup trodde att de kan atmosfäriska störningar. eller något annat som kan ha stört min flygning.
Så nu kommer jag att testflyga med snöre på ca 50 m bunden på maskinen.
Efter den här händelsen känns de väldigt osäkert att flyga i tätbebygt område,för jag vill ju inte bli av certifikatet från Transportstyrelsen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom äventyr!

Jag hade tänkt att flyga på Ålesunds bobilsplass där det är helt vindstilla just nu men efter att ha läst inlägget har jag ångrat mig. Saltvattnet är nog inte så hälsosamt för avancerad elektronik och hemtagning med snöre verkar komplicerat.
 
K

Kenneth E

Guest
Sv: Phantom äventyr!

PEO ! jag testade även att dra ner den högra spaken , då hände de ingenting.
De var då jag beslutade att stänga av strömmen totalt, först då gick den upp i luften och började hemresan ute på havet över segelbåtarna som var på väg in mot Smögenbryggan. Eftersom den var ca 200 m ut i havet kunde jag inte se vilka lampor som lyste.
Carsten från Pitchup trodde att de kan atmosfäriska störningar. eller något annat som kan ha stört min flygning.
Så nu kommer jag att testflyga med snöre på ca 50 m bunden på maskinen.
Efter den här händelsen känns de väldigt osäkert att flyga i tätbebygt område,för jag vill ju inte bli av certifikatet från Transportstyrelsen.



Hej Jorma.
Ja Carsten har rätt, ibland kan det bli " magnetisk störning" som påverkar kontakten med satelliterna .
Men det innebär att den inte står " stilla" på samma position ,och den borde inte tappa kontakten helt.
Föreslår att du öppnar skalet och kollar alla kontakter så inte någon glidit ut och ligger o ger dålig kontakt.
Vänta gärna en stund efter du slagit på maskinen så hinner den hitta satelliterna ,kolla grön blinkning.
Lycka till med dina flygningar, och låt dig inte skrämmas av detta ,men var försiktig med var du kör det är ju trots allt teknik.

Med vänlig hälsning,

Kenneth - Borgholm
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Phantom äventyr!

Tack Kenneth för informationen, skall testa detta, men först innan jan flyger kommer jag ha en lina på ca 30 m , för mitt självförtroende.
För jag vill känna mig säker då jag flyger utan livlina i framtiden.
 
F

F.d. 25430

Guest
Sv: Phantom äventyr!

Skulle nog vara lite försiktig med att flyga över folk och andra dyrbara saker. Phantom har ju bara fyra motorer skull en stanna så är det rätt ner i backen. Det kommer att hända förr eller senare. Har flugit ca 400 flygningar med större maskiner och det har hänt att en motor fått stopp. Dessa maskiner har 6 motorer så den kan flyga med 5.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Phantom äventyr!

Nu har jag testat med linan, alt gick bra så de är nog ingen fel på maskinen.
Vilket känns lite lugnare att flyga nu. Kanske är som Kenneth och Carsten på Pitchup säger i tidigare svar att de kunde varit störningar i luften då.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Phantom äventyr!

Såg en film där två bergsbestigare filmade häftigt. Har någon den länken?
Mvh

Alve
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom äventyr!

Lite längre version med behagligare musik, i alla fall i början.

[youtube]Cbk-uBXvnVw[/youtube]
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Phantom äventyr!

Jag bli lite yr bara av att se bilderna. Måste vara åldern - var inte höjdrädd när jag var yngre...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Phantom äventyr!

Vill tipsa om appen ISSUU som innehåller gratistidskrifter i tusental på de flesta språk!

Bland annat om DJI Phantom:

IMG_8045-745511.PNG
 
Toppen