• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det kan vara bra att tänka på att de flesta LED-Lamporna har ganska stora kylflänsar/fläktar baktill, det gör att original kåpor ofta inte passar utan måste modifieras på olika sätt, och då inte blir riktigt täta, kolla också att det finns tillräcklig plats bakom strålkastaren, det är inte garanterat på alla bilar.
 
F

F.d. 22252

Guest
T.o.m. Jula hade dom men dåliga recensioner, däremot philips hade riktigt bra för rimligt pris hög ljusstyrka men tog 55w.
Strömsnåla led blir inte så snåla när man kommer upp i hög lumen, 6000 hade Ph men jula 2200.
Jag väntar med att köpa såna nu klarar jag mej den kommande resan, det jag skulle vilja ha är att spara på halogen lampan på dagarna med lite lägre spänning en vanlig diod skulle säkert duga som spänningsfall.
För modligen går utveckligen snabbt framåt mot led och de blir billigare. Blir det sen bra livslängd kan man med fördel byta dom innan man säljer bilen.
Verkar som om solen håller på att slockna eller har fått starr allt är bara grått finns inga färger ute nu, det är en stor skillnad när man kommer ner mot sydliga länder, plötsligt får man färgtv igen efter att ha vant sej vid svartvit tv hela nov.
Kommer ihåg när de första led kom ut på marknaden på 70-talet de användes flitigt i alla testapparater i produktion eftersom de gick nästan dygnet runt och en trasig testlampa blev stopp i produktion tills någon tekniker från mät bytte den.
Däremot deras egenkonstruerade flaggskepp i förstärkarväg hade små glödlampor med små trådar som var inlödda i instrumentpanelen.
Led är ju lite klumpiga att montera med kylning och en del har en säskild burk som verkar vara led drivare. Finns gott om plats i min bil men inte många har tillräcklig plats bakom lampan, byta h7 på pössl är ingen sinekur om man inte ska ta ut hela strålkastaren vilket i sin tur kan medföra att man kan skada en del plastbitar om man inte är försiktig snäppfästen och åldrad plast i kinakvalite är inget vidare.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
T.o.m. Jula hade dom men dåliga recensioner, däremot philips hade riktigt bra för rimligt pris hög ljusstyrka men tog 55w.
Strömsnåla led blir inte så snåla när man kommer upp i hög lumen, 6000 hade Ph men jula 2200.
Jag väntar med att köpa såna nu klarar jag mej den kommande resan, det jag skulle vilja ha är att spara på halogen lampan på dagarna med lite lägre spänning en vanlig diod skulle säkert duga som spänningsfall.
För modligen går utveckligen snabbt framåt mot led och de blir billigare. Blir det sen bra livslängd kan man med fördel byta dom innan man säljer bilen.
Verkar som om solen håller på att slockna eller har fått starr allt är bara grått finns inga färger ute nu, det är en stor skillnad när man kommer ner mot sydliga länder, plötsligt får man färgtv igen efter att ha vant sej vid svartvit tv hela nov.
Kommer ihåg när de första led kom ut på marknaden på 70-talet de användes flitigt i alla testapparater i produktion eftersom de gick nästan dygnet runt och en trasig testlampa blev stopp i produktion tills någon tekniker från mät bytte den.
Däremot deras egenkonstruerade flaggskepp i förstärkarväg hade små glödlampor med små trådar som var inlödda i instrumentpanelen.
Led är ju lite klumpiga att montera med kylning och en del har en säskild burk som verkar vara led drivare. Finns gott om plats i min bil men inte många har tillräcklig plats bakom lampan, byta h7 på pössl är ingen sinekur om man inte ska ta ut hela strålkastaren vilket i sin tur kan medföra att man kan skada en del plastbitar om man inte är försiktig snäppfästen och åldrad plast i kinakvalite är inget vidare.
Hur är dina lyktglas (plast), har de gulnat? i så fall får du väl åka till Ryds Glas och fixa det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Svärmor har bytt till H4 LED på sin lilla Peugeot. De är olagliga, och bländar rejält på halvljus, skräp alltså, men ljust blir det.

Hon köpte dem på en bilverkstad 1400kr, byte ingår inför besiktning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har testat led i helljuset jag köpte bästa rekommenderade Philips lampan. Tyvärr gav den fruktansvärt dålig ljusbild men väldigt mycket ljus. Så jag bytte tillbaka till xenon. Dock är det som någon skriver inte tillåtet att ha i varken halv eller helljus. Dock inget besiktningen slår ner på så länge de sitter i helljuset (detta eftersom helljuset inte kollas enligt bilprovaren jag frågade).
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har riktiga glas men lamporna har gått ett år ljuset ser klart gulare ut än jag minns det, Har handlat reläsatsen på biltema men regn och mörker gör ju att jag får vänta med monteringen, köpte en jordkabel också så jag får en bra jordpunkt. Så nu lär jag få ett bra ljus har ett par osram rallylampor också men dom tar jag bara till i nödfall. Billigaste pris har faktiskt dollarstore 30kr st för vanliga lampor.
Var till swedol och hittade en liten trevlig laddbar ficklampa med lion batteri laddas via usb 100kr. tillräckligt liten att ha i nyckelknippan. 200 lum.
Tankade upp bilen med blankdiesel men den kostar 45öre mer per liter i straff för att den inte släpper ut någon palmolja eller vad det nu kan vara i naturen .
Nu har jag köpt en 20l plastdunk på biltema men väntar att fylla upp den till luxemburg.
Beställde färjebiljett på finnlines med hytt blev lite dyrare eftersom det bara fanns trebäddshytt kvar men bra rabatter. och den hytten är det säkert tv i så man kan se nyheterna och vädret, finns ju ingen kontakt utom via sattelit på båten och det kan bli dyrt så jag får sätta plattan och telefonen i flygläge.
1410kr med buffefrukost tycker jag är värt pengarna, 400kr minst får man dra av direkt för intjänad diesel jämfört med att köra över danmark, ska man sen dra av för avgiften över bron och färjan så blir det vinst plus att man kan duscha och sova på båten. Jag valde special och då får man ingen ombokning. Brukar anlända till greven tidig em lagom att ta en öl och slå på datorn och kolla planeringen innan det är dags att gå till restaurangen och ta en stor scnitzel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag har jag jobbat med bilen, monterade en jordkabel från batteriet till motorfästet.
Fick hämta en 13 nyckel men det var så konstigt den gick bara runt, kände på den med fingrarna och bulten satt helt löst och de 2 andra också!
Det har varit så den sista tiden att det känts som mer vibrationer än tidigare men kunde inte fatta att tre bultar kunde sitta löst, mellan 5 och 10 varv, det kunde slutat illa.
Drog fast bultarna och kabeln. Fortsatte att montera reläsatsen till strålkastarna.
Hade självborrande skruvar till relä och jordningar i förstyvningen i framänden av motorummet tog lilla vinkelslipen och tog bort färgen där jordningen skulle sitta, kopplade in reläet och gamla lampan tog ett foto för att jämföra syntes en liten skillnad mellan gamla kopplingen och den nya.
Bytte glödlampan normalt tar det ett par minuter men hade glömt att det var ett problem med fästet fjädern satt dåligt fast och hoppade lätt loss med påföljd att lampan låg helt löst.
Hade lagat med en plåtskruv, tog säkert en halvtimme fick springa ut och in och hämta diverse verktyg.
Fick ihop det till slut men jobbigt eftersom det blev mörkt fick jag hålla i en ficklampa hela tiden tog ett foto med relä och nya lampan, mycket stor skillnad.
Bytte sen den andra lampan gick fort och använde den sista strömmen i skruvdragaren för att borra fast jorden.
En stor skillnad på ljus och omkoppling mellan hel och halvljus går snabbt, skönt att veta att alla kontakter kommer att hålla bra nu eftersom manöverströmmen inte är så hög, skulle man vara noga skulle man sätta dit en kondensator för att avkoppla den induktiva belastningen i omkopplaren.
Passade på att byta en ledlampa till innerbelysning hytten, bytte tidigare från en lampa till led billigt från kina först gick den ena sönder och nu den andra av och till lödfel som det verkar.
Nu har jag blåaktiga led som förmodligen egentligen ska sitta i något bakljus, men det går bra att läsa men ingen mysbelysning.
Det som är kvar nu är att skruva ihop manöverarmen till avloppet med kranen det har släppt men tror jag hittat rätt skruv nu, får lägga mej på en parkering någonstans så jag kommer under och får ihop det.
Har en gammal telefon som knappt går att använda längre en samsung gio att den blivit ganska oduglig beror på den sk. utvecklingen en telefon är ju inte en telefon längre utan en apphanterare. Men lyckades att få den att fungera ihop med backkameran liten nog att fästa på backspegeln som jag inte har någon nytta av eftersom man bara kan se lastbilar i backspegeln att backa med hjälp av den går inte.
Så tanken är att ha backkameran som backspegel tillsammans med de yttre speglarna det blir för en gammal människa som tittat i backspegeln halva livet en bra hjälp.
Det som är bra med den här lösningen är att jag kan använda mina två surfplattor att köra Maps och Igo parallellt.
Speciellt är IGO fantastisk när man kommer till stora trafikplatser man får massor med hjälp och det är där jag brukar köra bort mej men med en stor skärm där jag kan se alla anvisningar tydligt blir det inga problem.
Ja husbilen är för mej en rullande sommarstuga som ger mej sommaren tillbaka mitt i den svenska vintern.
På första bilden är gamla lamporna på men den vänstra lyktan har relä . På nästa bild är den nya glödlampan bytt på den vänstra lyktan. Svårt att se på en bild eftersom kameran hela tiden kompenserar för ljuset men i verkligheten är det stor skillnad, sen ska man veta att vår upplevelse av ljuset inte linjär utan mera en logaritmisk funktion.

SAM_0877.JPG SAM_0880.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Tror de flesta lite dyrare är ganska så lika, det är en balans mellan ljus och hållbarhet, för att komma upp i högre ljusflöde använder man ett gammalt trick man överspänner lamporna.
Då får man en högre temp och vitare ljus men precis som gamla tiders fotolampor begränsad livslängd, mycket möjligt att de går betydligt varmare också. Riskerar inget med att sätta i starkare glödlampa innan resan gäller ju främst att ta sej ner de sista milen till malmö som kommer att gå i mörker och som jag minns alltid dåligt väder.
Väl på den tyska sidan blir det kortare vägsträckor och dagarna blir längre vilket gör att jag räknar med att köra i dagsljus. Men längtar verkligen efter riktiga godkända h4 led bara en tidsfråga innan de finns i affären till rimligt pris. Men skulle inte få mej att förvånas om man gör sockeln annorlunda bara för att få sälja en insats också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Alle de H4 LED jeg har sett har standard tilkobling og pssform (ellers hadde de ikke vært H4). Problemet med godkjenning ligger muligens i det mye kraftigere lys og den knivskarpe grensen for nærlys. Litt feil stillt og de blender kraftig.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men jag har h4 i mina lampor, Bäckis.
Blända folk vill man inte göra de kanske styr rakt mot mej då, får vänta tills det dyker upp riktig H4 led som är godkända annar får man väl tejpa glaset, tror man måste göra om strålkastaren för att det ska fungera. Problemet är nog en mycket större fokalpunkt än en glödtråd.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Kanske fungerar om vägen vore rak men som det nu är blir det jobbigt, bara den skillnade i höjd man får med en t.ex. XC90 gör en del för bländningsrisken och känns tryggare. Känner mej tryggare i Husbilen och blir inte så lätt bländad eftersom man sitter högre.
Man hade ju för många år sedan en ide om polariserings filter vilket borde gå lättare att göra med led. Men det praktiska problemet att införa det för alla trafikanter verkar svårt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kröp under husbilen och hittade ett problem som inte fanns innan jag for till spanien.
Det är blött av olja under nedre plastkåpan kamremmen, såg inga droppar men väl att fartvinden blött ner en bit bakom också. Kollade stickan vid kall motor och det är över vad det ska vara, fyllde på lite extra vid en mack när motorn hade det som jobbigast med motvind och uppförsbackar.
Det är naturligtvis så att packningen vid vevaxeltätningen läcker, men varför finns väl flera svar på.
En är att den olja jag använde när jag bytte i somras har rengjort mer än den jag använde tidigare som var helsyntet, nu använde jag en enklare olja delsyntet. Sen har jag funderat på oljefiltret Har observerat att tidigare släcktes oljelampan vid första varvet på motorn nu går det kanske 2 sek. men egentligen inget oroväckande.
Filtret är ett Valeo med bypassventil öppningstryck 1,5
Nedresan blev väldigt tuff med hård motvind så fort jag kom ut på E4 vid norsholm och hela vägen ner.
Kollade som vanligt oljan minst en gång om dagen och kylarvattnet.
Tyckte ibland att efter en stunds hård motvindskörning att motorn lät annorlunda, vilket kan tyda på att den trots bra kylvattentemp kan ha en lite för hög oljetemp, en helsyntet hade nog varit bättre.
Fick dålig men billig diesel i luxemburg fast fick stå gratis på platsen, jag kunde ju stått varsom egentligen.
Har ett gäng frågor egentligen skulle jag vilja ha svar av STANTON , JANKRO och om Pilote1 känner sej manad men vem som helst som kan och vet, de andra kan läsa och lära.
Motorn är ju citroen 2,5 diesel 73hk -89
Finns ju medel att slå i oljan som ska förnya packningar är det någon mening att slå i sånt?
Är det någon mening med att byta olja och oljefilter inget svårt jobb kan nog göra det själv på plats.
Är det dyrt och besvärligt att byta oljetätning eller ska man köra hem och eventuellt fylla på olja räknar med inte mycket över 400mil.
Själv brukar jag räkna med att oljetätningar börjar läcka pga. att lagringar glappar upp en svår fråga klarar jag mej hem.
Slog ju i RVS i somras har bara gott och säja om dem speciellt växellådan blir ju fantastiskt bra även i kyla, ska ju klara att köra en motor ett bra tag utan olja.
Min egen teori är att motorn fick gå hårt trots att jag gjorde allt för att skona den att nästan 20000mil börjar ta ut sin rätt och slitaget blir ganska stort när den på ålderns höst får jobba hårt.
Ganska omöjligt att utan undersökningar ge råd, men tacksam för de som jag får hjälper ju nattsömnen, jag är ju mest en skrivbordsmekaniker har egentligen ingen erfarenhet eller kunskap.
Jag kan nog om jag vill få köpa min kusins 2,5 turbodiesel med växellåda 16" hjul och diverse men den ska flyttas också men borde ju passa rakt av har suttit en bensinare tidigare och 14" hjul, den motorn har bara gått 16000ml.
Men förmodligen blir det så att jag kör hem och använder bilen att köra runt lite i närområdet detta är nog sista resan som jag tänkt länge även innan jag reste ner hit till santa pola. Har tänkt köra hem när det börjar bli varmt och ta en tur genom Moseldalen, har ingen tid att passa bara vädret är bra. Boendet fungerar säkert lika bra som i en nyare bil.
Ska ta tag i att laga min cykel med hjälpmotor har fått bra råd från en mopedexpert.
Sen ska det bli lite turer på småvägar häromkring och utforska området.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man skall ALDRIG fylla i mer olja än vad det ska vara i en motorn!!!

Anledningen är att vevaxeln kan nå oljenivån och då börjar den att skumma dvs det kommer in luft i oljan och det är inte bra.

Så tappa ur överflödet och sluta leta fel, man gör inte så med gamla saker, denna motor rätt skött och körd håller en livstid, 20000 mil är 2 år som budbil dvs inget mer än inkörd.

Nju av semester, motorn pallar allt.
 
Toppen