• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja nu har jag satt dit listen över dörren var betydligt lättare bara göra rent och trycka fast, det gick att böja den lite så det inte blir stående vatten tror det blir bra.
Fick en liten bit över och den satt jag över elanslutningen så vatten inte skall kunna rinna fritt runt kontakten vatten och el är inte så bra.
Tog ut flaskorna den spanska är nästan helt full och det borde räcka med den, den svenska använde jag en del på nervägen förra året så det är nog över halvfullt ska fylla upp den innan jag åker blir att ha mest som reserv, det är ju billigare att använda den spanska blir halva priset mot att värma med el. Och sen har jag ju flyttat slangen till den regulatorn, skulle vilja ha en vanlig manuell ventil så jag kunde skifta enkelt mellan flaskorna som det nu är blir det jobbigt med slangen, gasen tar ju alltid slut på natten.
Enklaste är egentligen att skaffa en spansk flaska till och lämna den svenska hemma, de spanska reulatorerna är ju så enkla att flytta. Mycket säkrare system tycker jag.
Har köpt riktiga spännband men de gamla satt med korta träskruv och var rostiga, ska försöka få till en genomgående bult istället. Spännbanden var gjorda i bomull såg det ut som fattade inte hur dåliga de var eftersom de klarade krocken.
Det roliga var hur mycket bättre bilen gick när den vikten kom bort.
När jag kör kommer det ju vara vatten på andra sidan som väger upp det hela.
Lagade min ebokläsare usb kontakten var glapp, hittade en video på youtube som beskrev det hela och precis som i videon så låg kontakten helt lös i höljet när jag tog isär den så nu går det att ladda den men datorn vill inte koppla upp sej hoppas inte det är mer fel på kontakten så dataöverföringen inte fungerar en ny kostar 1800kr. Går väl med lite knep skicka via wifi, går ju att ladda direkt från biblioteket, problemet är att lånetiden går ut efter 28dagar och det skyddet brukar jag ta bort så de kan ligga länge på plattan men det måste göras i datorn. Formel 1 förstörde dagen på flera sätt så blev inte mycket gjort. Men har mått bättre nu så jag får lägga på ett kol, det är sängen skrivbords lådan micron i den ordningen kvar, sen ska jag byta taklampa till en betydligt starkare samma med läslampan Ska försöka komma över en bra surfplatta med simkortsuttag i 10" jag har ju dubbelt sim för data vill inte vara beroende helt av en telefon utifall något händer eller kanske jag ska ge mej på att byta batteri på den gamla det ligger i skåpet tappade lusten eftersom jag missade att lossa två skruvar så skärmen fläktes loss och med den två tunna ledningar som kan gå att få dit. Sen behöver jag en platta utifall datorn lägger av tar med ett extra tangent bord. Blir nog tvungen att köpa begagnat men ofta har batterierna gjort sitt på en äldre platta. Mycket att göra nu innan vädret blir för dåligt ska hänga upp cykelstället det verkar behöva lite service liksom cykeln men den kan jag fixa inne.
Jag försöker göra en plan i huvudet för i vilken ordning allt ska fixas vilket utgår från vädret.
.
Väl förberedd ser jag :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Det är just en sån omkopplare jag inte vill ha flera har stått med 2 tomma flaskor när den kopplat om automatiskt. Jag vil ha en enkel trevägsventil utan automatik en enkel kran. Då kan jag tillfälligt koppla in en reservflaska byta den tomma och koppla tillbaka igen. Normalt behöver man bara gas på nätterna. Men kanske jag lämnar den svenska hemma skaffar en ny och skiftar regulatorn. Kan ju ha den svenska hemomkring om det skulle bli så att jag åker hemma. Sparar ju vikt också.
Satt upp den billiga ljusa mattan som sängavel gick bra med häftpistol, blev inget mer gjort regn idag.
Hittade en surfplatta på nätet som jag kontaktade säljaren får se om han hör av sej, men verkar intressant med 4g simkortsplats så kan jag surfa oberoende om något händer med dator eller telefon, känns jobbigt att lösa detta utomlands vill gärna vara förberedd på det man kan och då blir det lättare att planlägga färden med igo och maps. Slipper stanna och gå bak och slå igång datorn, sen blir laddning enkel.
I morgon besök hos urologen ska försöka få ett svar på vad han tror om att resa iväg men måste givetvis ha provsvar men med sin erfarenhet kanske ha kan ge mej en förhandsgissning. Har en teori om att kanske något annat kan trigga dåliga värden. Går ju efter besöket i morgon att utesluta större problem sånt kan man ju se på ultraljudet.
Min tro på en resa är stark beställde Ralphs bok Husbilsresan efter att fått igång swisch har länge tänkt göra det med en signerad bok. Men nu blir det som det blir räknar med att ganska omgående tjäna in dom pengarna på att köra bra icke betalvägar och stå på billiga eller gratis ställplatser, jo det är en av de sista så var snabb att beställa. Kommer väl en andra upplaga så småningom. Kommer hjälpa mej mycket i planeringen det är ju en av de roliga delarna gjorde bra jobb förra gången med hjälp från hbk forum. Körde precis enl plan och allt stämde jättebra utom att allt är stängt i frankrike på söndag som tur var inte en mack så nattamcka med öl kunde inhandlas.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Om jag kommer iväg så blir det kanske till portugal eftersom Åsa och Hasse ska dit och vi trivs bra ihop, sen är han mekaniker och det är ju inte helt fel. Men kommer säkert till Bahia förr eller senare. Med Bahia är det så att de brukar ha reservplatser och jag kom väldigt bra överens med Batista och speciellt Martin som hjälpte mej mycket så finns det någonstans att stå för en liten bil fixar dom det Den som tog betalt när jag checkade hade satt upp en månad mindre el och jag undrade om det inte blivit något fel men han sa de hade "glömt" läsa av mätaren så en månads gratis el!! Det var sällan de hade lediga platser förra året men de fixade in flera bilar frågade om de kände mej och sen fick de plats. Underligt måste förväxlat mej med någon annan.
Jag ringer i förväg och hör mej för bara.
Det är en ganska bekväm tillvaro där pratade med ett par som hade kvar sin plats och varit ute på vift ett tag och de tyckte de hade haft det jobbigt var skönt att komma till Bahia. På förvåren kommer många över från Portugal och det blir ganska fullt med husbilar överallt, vi svenskar är ju i minoritet överallt men så inte på Bahia och jag tror vi har ett mycket gott rykte också. Så bekvämt med el vatten och avlopp på tomten och eftersom campingen ligger i terass i söderläge så är det ett fint klimat där.
Gasol hämtar man vid restaurangen ständigt öppet 14eu för att byta 11kg. Billigt pris.
Har gjort Biopsi på prostatan idag blödde en hel del och toalett besök är förenat med viss smärta fick ta tre tabletter antibiotika och en fjärde att tas ikväll. Finns en viss risk för infektion som kan bli besvärlig. Men att inte göra det är ganska oklokt 3 veckor innan jag får svar lite nervöst. Men är det något så beror det på vad det är om det går enkelt att bota. Jag är ganska bra på att läsa av personer och förra gången så tyckte han inte jag skulle oroa mej. Men så inte nu och han ville inte göra något uttalande alls trots att jag lirkade lite. Jag kände allvaret och med tanke på att det är ganska många biopsier han gör så är nog det en välgrundad inställning. Själv har jag den åsikten att de höga värdena beror på något annat men psa värdet är en cancer markör enligt honom inget att bortförklara. Varför jag skriver om det här beror på att jag vill att alla som är 50+ ska ta prov, Vi män har blivit missgynnade kvinnor som har en liknande frekvens av bröstcancer har ju ett bättre kontrollsystem De flesta -alla som läser här är i rikszonen och många otestade man har inte från vårdapparaten heller propagerat för tester, man rekommenderar faktiskt om den förmodade normala överlevnaden är mindre än 10 år att inte göra någonting. Trots att prostatacancer inte är en cancer utan finns i många olika sorter, det är heller ingen lätt död.
 
F

F.d. 22252

Guest
t-koppling-gasolslang.png Var till biltema idag handlade en usbfläkt som verkar riktigt bra den ska jag ha på golvet framför trumakaminen så kan jag låta bli att slå på den interna fläkten eftersom den är varvtalstyrd kan den skrika ibland säskilt om jag stänger till värmen till toaletten ingen mening att ha 30grader där. Med kaminen på låg värme och jobbar som punktvärme blir det helt tyst med fläkten på kommer det inte höras mycket och jämnare värme som klarar lite kallare temp. Det händer annars om det blir kallt och den drar på värmen utan fläkt att det kan lukta lite bränt. 100kr är ganska billigt. Ska försöka varva ner den en aning med ett motstånd. Drar 500mA alltså väldigt lite och bara 5 volt. Ett annat sätt är ju att demontera fläkten igen men det är en enkel borstmotor men med kapslade lager så den går inte att smörja upp oljudet som kommer och går kan bero på obalans.
Försökte hitta en trevägs koppling til gasolen fick hjälp av en trevlig man på Dags husbilar men det enda han kunde hitta var automatiska omkopplare vilket jag inte litar på, ska ju finnas mer elektronik då som mäter hur mycket gas som finns på en display inne. Har ju på gamla dagar blivit lite motståndare till elektronik i bilar. Kom på att egentligen behöver jag bara en trevägskoppling utan kran med slangkoppling på Jag behöver ju bara öppna den gasoltuben jag använder den andra kan ju vara stängd. Det enda jag hittade var i plast för avlopp och fel dimension. Men en sån måste gå att hitta det stämmer med min filosofi att man ska göra saker så enkla som möjligt det kan ju inte bli så mycket fel på ett järnspett. När gasen tar slut i den flaskan jag använder kl 04.00 på natten så behöve jag bara stänga av den flaskan och öppna kranen på den andra kan ju inte bli fel, att ha bägge öppna samtidigt är nog ingen bra ide eftersom regulatorerna förmodligen får spader då.
Har lagt bud på en surfplatta får se om jag får svar den förra likadan fick jag inget svar på och när jag tittade var annonsen borta, skickade sms för sent att ringa. När jag började titta på min gamla surfplatta kom jag på att den var väldigt gammal så det är en tidsfråga innan jag inte kan använda bankid och andra progam som ska uppdateras. Plattan går inte att uppdatera då får de inte sälja nytt, låter som en smart affärside som alla samarbetar om bara att gilla läget.
Fick sir macleans bok Husbilsresan idag ska se om jag kan lägga upp en smart rutt söderut med hjälp av den inte många har sån erfarenhet och letar upp fina ställen och vägar med gratis. Tänkte att med en ny platta med stor skärm och igo och datorn bredvid ska det lyckas att få till en bra rutt. Har följt många reseskildringar genom europa och lagt in orterna på google maps för mej är närmaste vägen mellan 2 punkter ett rakt streck och när dieseln är så dyr och man aldrig kört på en väg tidigare så åker jag helst närmaste vägen, men så är det inte många som gör och trots en gammal trött bil tar jag mej fram hyfsat ändå. Kanske beror det på att jag inte har någon kartläsare med , hade det en gång och den vägen blev lång fick lösa det med igo.
 
F

F.d. 22252

Guest
Väntar på att få ovanstående koppling i morgon från husvagnsvensson är gjord för gasolslang, men ska inte montera allt förrän jag har fyllt den svenska flaskan i Norrköping hos gasolfyllarna. När man åker på vintern är det viktigt att det finns värme på natten, är inte meningen att ta så mycket från den svenska flaskan på väg ner eftersom det är billigt och lätt att byta den spanska i spanien och portugal.
Har ju gjort klart huvudändan av sängen men fotändan ska bli på samma sätt köpte ju både tyg och plywood för att göra gavlar men min längd är ett handikapp så varenda centimeter är dyrbar, Tar ett fårskinn nästan oanvänt grått och monterar det i fotändan det är ungefär lika långt som madrassen är bred monterar med häftpistol men först ska en bit list till bakom för att snygga till lite.
Ska inte behöva frysa om fötterna ska ta lite bilder när det är klart väntar fortfarande på dynan under madrassen när det är klart går det att bära ut allt och bädda om jag vill, kopplar nog in elen i bilen, så att jag har värme där när jag vill. Har regnat och duggat några dagar nu hade hoppats på bra väder för jag har bestämt att jag sätter dit ett nytt handtag i teak på dörrsidan, det gamla är så dåligt gjort och monterat från fabrik. Man måste ju ha något rejält att ta i när man ska ut och in i bilen, även jag med min längd tycker det är jobbigt att klättra. Ser lite snyggare ut också.
Dyker det upp något batteri runt 75-100ah med extrapris under hösten ska jag handla det och parallellkoppla med det jag har det är bara 75 ah vilket känns litet verkar som om priserna dragit iväg ordentligt sen jag köpte mina nya batterier. solpanelerna lär räcka att ladda upp.
Har lagt bud på två surfplattor på blocket men bägge blev sålda direkt och slipper säljaren skicka så tar de närmaste köparen. Jag vet vad jag vill ha och det vet tydligen flera.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har jobbat på vill ju ha bilen färdig innan jag ska åka.
Trodde i min enfald att det skulle vara lätt att montera det nya handtaget till dörren, tog bort det gamla var ganska lätt, det är ju tungt och kraftigt man skulle säkert kunna slå ihjäl någon lätt med det.
Men fastsättningen lämnar mycket att önska original ett par plåtklips för att få något att skruva i, nu ett stort hål. Hade självborrande skruv likadan som jag använde i Caddyn och som satt i golv och väggar, inga problem när de gått i botten så orkade knappt borrmaskinen snurra.
Så inte med fiat dörren som fick mej att fundera på gevalia kaffeburkar.
efter att ha fått gängpaj flera ggr tog jag ett par mycket kraftiga skruv, de hade sexkant huvud och en hylsa gick inte att komma åt med.
Tog vinkelslipen och gjorde ett spår i dem hittade en bits som passade och skruvade fast dem försiktigt.
Blev snyggt och stadigt man behöver lite kraft för att stänga dörren tar man inte i får man kalldrag från dörren och den går inte att låsa.
Den skulle såklart behöva justeras men för det behöver man säkert vara två , den sitter ju inte optimalt mot karossen, men jag är nästan säker på att jag får stora problem om jag försöker lossa bultarna.
Gick runt idag och behandlade alla gummilister med lidls gummi medel, såg det häromdagen de hade ett antal plasttuber på tillfälligt besök 10kr styck, ska handla några stycken.
Trodde det var silikon efter tommy59 tvärsäkra påstående att det var silikonolja fast det ingenstans stod vad det innehöll, förmodligen var det det som Bensan skrev om som glycerin.
Silikon kommer jag ihåg sen tidigare men det gick inte att tvätta bort från händerna så lätt som det här.
Verkade bli väldigt bra så det kommer jag att ha i förrådet hemma.
Nu är både mattan vid huvudet och fårskinnet vid fotändan monterat under ligger en yogamatta som isolerar och gör det extra mjukt. Sängens bredd 105cm gör att jag inte kan ha gaveln så högt eftersom fönstren sätter stopp för det.
En annan viktig sak jag fick gjort i det fina senhöstvädret var fastsättningen av Gasolflaskorna, de hade ju suttit med originalbanden som var skruvade med korta träskruv låset var någonting som påminde om 60-tal. Nu sitter det riktiga spännband 500kg med genomgående bult med brickor, använde den biten som var dubbelt ihopsydd och som jag gjorde hål i med hjälp av lödkolv.
Har ett problem med slangen till den spanska regulatorn som jag fick köpa i en spansk järnaffär eftersom den var slut i kinaaffären. Höll på att köpa fel fanns två olika 50 mbar och 30mbar vilket stämmer med mitt kylskåp och värmaren. Trodde kvaliteten skulle vara bättre i järnaffären men var lika dålig gjutskägg på anslutningsnippeln och dålig gjutning, den är gjord för 10mm slang hemma har vi 8mm.
när jag tog bort slangen såg jag att den var i dåligt skick där jag satt fast den så det var risk för läckage.
Hemma kan jag säkert fixa det ordentligt, eftersom jag kan göra det inne och använda kokande vatten för att göra gummit töjbart.
SAM_0854.JPG SAM_0857.JPG
Här kan man se skillnaden mellan koppling och regulator mellan svensk och spansk gasolflaska, den spanska är repsol men det finns cepsa som har en silvergrå färg men i övrigt lika. SAM_0856.JPG
Har en skiva mellan bänkarna som det ska ligga en dyna på sen kommer en madrass på tvären. Ett specialsytt täcke med påslakan sitter med kardborrband mot hytten även under körning, gör en enorm skillnad för värmen bak när det är kallt ute.
Under sängen har man lite förvaring .
 
F

F.d. 22252

Guest
SAM_0859.JPG SAM_0858.JPG SAM_0860.JPG Blev inte så jättemycket gjort var ju Motogp race på tv. Sen en liten stund i solen med ett glas rött 22grader på verandan!
Satt dit gasoltuben som ska hänga med till Gasolfyllarna i Norrköping vill ju inte åka någonstans med en svensk flaska som inte är full.
Hängde upp cykelstället på bilen, det gick ganska bra, fick byta spännbandet som håller upp det när det är uppvikt med ca ett kilos dragkraft gick det av tålde inte solen.
Ska se till att cykeln sitter ordentligt fast och borde ha ett skynke över blir ju så smutsigt annars har ju ett skydd till min gamla clio som legat några år i en garderob oöppnat kanske går att sno ihop det.
Funderar på en lösning för backkameran, måste ju finnas en trådlös strömbrytare som jag kan slå på och av kameran med bra att ha även därbak då man kan slå på den och titta så inget skumt folk vill stjäla min fina sparta cykel med nästan ljudlös påhängsmotor. Den ska in för reparation när jag får ut allt som finns inne nu och som ska vara i Husbilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo jag vet att det finns en kran som man kan koppla på spanska flaskor så att man kan koppla på den svenska regulatorn, jag valde att köpa en ny regulator 100kr för den spanska. Ska ju parallelkoppla mina gasflaskor och behöver därför två regulatorer efter som jag kopplar ihop dem på lågtryckssidan, känns lite farligt annars och blir ingen bra lösning.
Det enda problemet jag har nu är att allt annat passar 8mm slang men den spanska har 10mm anslutning annat har 8mm så jag måste få på en 8mm slang på en 10mm anslutning ska nog gå med lite varmt vatten och diskmedel. Köpte en ny slangklämma för det som är riktigt bra. Har ju två svenska regulatorer eftersom jag misstänkte regulatorn när jag hade problem med värmaren en som det står primus på och gammal och en från biltema. Inte alls samma kvalitet så jag monterar den svenska primusregulatorn och testkör. Har också en läckage provare som ingick i förra felsökningen och plockades bort från bilen, kanske skulle montera tillbaka den men är ju gammal och kanske förhöjer risken. Det man inte har kan det inte bli fel på.
Gör kopplingarna färdigt inne behöver bara en slanganslutning ute i bilen går snabbt att montera oavsett väder.
Har inte blivit något gjort med mikrovågsugnen efter det kommit andra och viktigare saker imellan. Imorgon onsdag ska jag få fodralet till sängdynan och ska trä på det blir väl jobbigt. Sen kan jag äntligen bära ut allt som ligger och fyller upp inne så att sängen blir helt färdig.
Har omprövat att ha en låda under bänken med micron enklast med en bestickslåda i plast som jag kan montera direkt med några lister sparar lite vikt också.
Jag försöker hela tiden att tänka på att göra allt enkelt, det blir ju lite som att gå tillbaka i tiden, väldigt lätt att falla för att blanda in elektronik och moderniteter.
Säger jag som har elutbildning lagat tv några år jobbat på luxorfabriken 5 år och undervisat i elektronik data och automation i 30 år.
Men jag vet ju också vilka fel det kan bli, det är mest sånt man tänker på när man flyger. Man väntar bara att piloten ska säja att våra motorer har stannat men ingen fara vi räknar med att hinna boota om systemet innan vi kraschar.
Fick ju ett elfel hittade ju en trasig säkring och det var inte lätt att hitta, någon hade satt dit en svagare säkring än det skulle vara.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu har jag äntligen lyckats få färdigt dynan, blev problem eftersom jag glömt att den från början var avpassad till en mindre säng 75cm, fick kapa ner skumgummit 5cm åt två håll, men blev bra till slut. Kopplat ihop två regulatorer från respektive flaska, gick bra men fick koka slangen en stund för att få på 8mm slangen på en 10mm regulator. Tänkte byta den svenska flaskan som är halvfull men det kostar 395kr jämfört med den spanska 14eu.
Kan ju fylla på den men då har jag drygt 7mil tor. Kan ju fylla den i spanien eller göra slut på gasen eftersom jag gärna vill ha den stående med värme innan jag åker för att fukta ur bilen ordentligt.
Ska montera micron med ett spännband eftersom det inte finns något bättre sätt. Så måste handla ett sånt många spännband blir det, har två till avloppstanken två till gasolen två minst till cykelstället.

Nya sängen :
IMG_20191023_190138.jpg IMG_20191023_190133.jpg
Blir bra detta är ju den tredje versionen och det har blivit större och bekvämare för varje gång. Sittplatsen har blivit mindre men man sitter ju mycket ute eller så ligger man i sängen med en kudde så det blir bekvämt. Blir lika bekvämt som hemma, att sängen betyder mycket förstår man när min första psykopatiska fru tog ut madrassen från min sons säng och tvingade honom tillbringa tiden på rummet som straff. Nu är hon gammal ensam och sjuk och hennes söner har övergivit henne.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jo det vet jag elementärt min käre Watson.
Men om gasen kan gå baklänges genom en regulator tror jag inte på. Då måste man koppla ihop på högtryckssidan vilket jag inte kan, det är lite det jag vill undvika eftersom flaskorna tömmer varandra och sen står man där mitt i natten när det är kallt och all gas är slut. Då blir det att ta fram fotogenlampan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men om man gör så måste man ha något bra sätt att mäta hur mycket som finns kvar, eftersom jag har två olika flasktyper så kan jag inte göra så, till den svenska har jag ett par adaptrar för att fylla som jag inte använt en köpte jag till plastpelle men han försvann så den ligger i bilen.
Någon funderade var Gammeldansk försvunnit alias finn virkmann såg att han gick bort i juli i år, det var en trevlig man som jag träffade några gånger på träffar med den avsomnade singelklubben.
Har beställt en surfplatta med simkort och ett separat tangentbord, ska lägga in Igo i den och en del appar som jag har nytta av, går säkert att använda den som en extradator väger bar 4 hekto så lätt att ta med 10,8" skärm och stort batteri. Ska se om jag kan ha den som navigation på instrument brädan och min gamla samsung note som backup med maps och fungera som backkamera.Då kan jag klara mej bra om datorn eller telefonen skulle gå sönder är det tänkt. Finns även en del appar jag behöver som inte finns till en windowsdator.
Ibland tänker jag att man med flit ser till att man måste ha en massa olika apparater som regelbundet måste bytas eftersom programvaran till systemet inte går att uppdatera. Kommer ihåg vad arg jag blev på microsoft som satt det i ett system och samtidigt överöste en med reklam. Underligt hur reklam är det som betalar hela internet ännu konstigare eftersom när jag blir påtvingad reklam så är jag absolut övertygad om att inte köpa dessa varor och rentav bojkotta dem. Hur staten kan lägga ut dyr reklam för mina skattepengar för att påverka mej till dåliga beslut är ett mysterium. Vi ligger bara några år efter USA som är ett ytterst dåligt föredöme för mänskligt liv och ett land jag valt att aldrig besöka.
 
Toppen