• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Och jag som börjat fundera på riktiga sommardäck med lite lägre och bredare profil. Jag tycker nog det har fungerat men då har jag tvättat med aceton innan, nu ska jag slipa fäster det på bilplåt så. Måste bara gå til kinesen och köpa en tving som greppar och de har ju precis allt där till småpengar.
Det är ju mest kosmetiskt och hemma står jag så illa till att det man vill inte krypa under. Sätter dit tvingen spacklar utsidan så det hänger ihop sen slipar ja insidan och förstärker med en glasfiberremsa. sen finns det en massa sprickor som jag lagat med superlim men jag behöver spackla och slipa också hoppas det blir fint väder. så man sitta med bar överkropp och jobba.
Du måste förstå att för mej betyder snö och kyla umbäranden och elände och skulle man fråga folk på campingen så är det nog inte många som gillar snö det är ju för sol och värme vi är här. Biltemas färger undviker jag de har inget pigment är väldigt utspädda, lite färg kan jag säkert köpa billigare av bra kvalite på färghandeln här.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Aceton hjälper inte om syftet är att det skall hålla, den bara tvättar rent från fett od.

Endast epoxi fixar det polyester är bra och billigt att bygga men inte reparera gamla polyester byggen det bara ser ut som om det är bra men det är inte det.

Sitta i en solstol i ett vintrigt landskap runt påsk är inte fel, då behöver man inte frysa ej heller skotta.

Men du kan annars ta och åka uppåt sverige/norge och finland också vår, sommar höst, allt är inte Portugal :)

Jo, varför ska du ha lägre profil och bredare däck, den kommer bara att spåra ännu mer lch bli stötigare?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
När man köper en repsats på en båtfirma får man glasfiberväv och polyester. Men jag fördrar epoxi men nu är jag inte hemma och det är inget bärande ser bara så tråkigt ut, fick ju en massa pengar för att laga upp bilen själv men gjorde bara det nödvändigaste. Jag har rest för pengarna istället det var ju därför jag köpte bilen.
Aceton löser upp polyestern så ett nytt lager lättare fäster.
Min bil är inte alls stötig går mjukt som en personbil men lite stadigare skulle vara bra.
Ska jag åka någonstans i sverige blir det i södra delen har inget intresse alls av den norra delen Vid uppsala går nog gränsen. Varför ska jag sitta i snön när jag kan sola nu utanför husbilen lättklädd och titta på grönskan och vajande palmer precis hela dagen i morgon.
Eller sitta och äta en god middag vid strandpromenaden ute i solen med vit duk och betjäning för 100kr. Ska ta en tur på 350mil hem och om jag vill kan jag köra bland snöiga berg men det undviker jag Kebnekajse släng dig i väggen här finns det värre saker.
Du skulle nog köra neråt istället.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
När man köper en repsats på en båtfirma får man glasfiberväv och polyester..
Aceton hjälpter inte alls problemet med att det inte kemiskt binder, den är mera en gammal vana från när epoxi var ovanligt.

Polyester säljs ofta i storpackar då man använder den när man bygger båtar od medans epoxi använder man när man reparerar så den finns sällan i stora packar. Epoxi för att bygga nytt är bara för tävlingsbåtar skulle jag vilja påstå då man vill ha starkt och lätt.

Se tex nedan för epoxi
Epoxi

Och polyester
Polyesterplast
 
F

F.d. 22252

Guest
När man ser under skulle det vara enklast att ta vinkelslipen och skära bort all glasfiber så man slapp smutshyllan sen fixa till kanten och trycka dit en snygg list finns ju på båtfirmor och bilfirmor. Ska inte lägga något mer jobb på den biten utan på den raka biten ner.
Den brädan jag satt dit under som förstärkning sitter bra fast och har styvat upp golvet skulle vilja sätta dit en bräda till men skulle behöva sikaflex eller liknande för att limma fast den det är ju skruvat också men det är limmet som håller det hela. Skulle säkert gå med plasten jag har nu men den kommer aldrig att räcka golvet är ju inte helt plant, får väl vänta tills jag kommer hem så får jag vänta en månad på bra väder. Här är det ju sol varje dag tre veckor här är mer sol än många somrar hemma.
Har ju en lämplig bräda med mej som jag haft hemma för att hålla ner kopplingen så den inte fastnat, här har det inte hänt behöver inte brädan längre skulle passa bra. Får ta en tur till färgaffären och botanisera och sen järnaffären för att se om de har någon billig maskin att slipa med kina var underligt nog mycket dyrare än jula, kanske det är kvalitetsverktyg? Kan ju borra hål och använda typ gipsyskruv . sågen gick av i flera bitar händer aldrig hemma där härdar man inte hela bladet bara tänderna fusk.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har jobbat vidare idag och ska nog bara slipa, skulle köpa en slipmaskin men det var mycket dyrare än jula så jag fuskar lite och gör det bättre hemma, köpte en liten burk sparyfärg och den var helt fel ska försöka med kina i morgon efter slipning och fotvård.
Man kan ju undra varför jag håller på med det här men jag har ju tiden och vädret hemma lär jag få vänta tills det blir fina dagar och passa på men inte ligger man gärna på marken när det ser ut som det brukar så här års finns faktiskt en viss risk att jag inte får se någon snö alls i år och det hoppas jag verkligen. Jo de har polyuretanskum frågan är bara om jag vågar fylla har hitta ett stort borrat hål där man spruta in men jag undrar vad det är verkar som någon slags avrinning, sen är jag rädd att det ska skumma för mycket sånt har hänt man skulle behöva en dom kraft under med en skiva och en tung person och en motsvarande skiva i duchen. Ganske dumt att inte göra det rätt man kan ju förstöra så mycket. Backlampan har inte fungerat köpte ju en riktigt dyr och ljsustark led från kina och det var den lampan som säkert inte lyst många minuter köpte från kina direkt men kostade 100kr i alla fall så det var en specialare. Ska köpa en lusdiodslampa med backsignal imorgon sån har jag inte sett hemma.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu har jag inte epoxi så tjata inte har byggt flygplan i kevlar och epoxi med vakumsugning. tror jag kan och har jobbat mer med det här en dej.
Regel nummer 1, man ska aldrig tro att man kan något bättre utan man ska veta, och använder du polyester ovanpå en gammal polyester konstruktion så har du bevisat att du inte vet bättre men såklart du kan ha jobbat mer än mig men jobbat fel:twitcy:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
När man ser under skulle det vara enklast att ta vinkelslipen och skära bort all glasfiber så man slapp smutshyllan sen fixa till kanten och trycka dit en snygg list finns ju på båtfirmor och bilfirmor. Ska inte lägga något mer jobb på den biten utan på den raka biten ner.
Den brädan jag satt dit under som förstärkning sitter bra fast och har styvat upp golvet skulle vilja sätta dit en bräda till men skulle behöva sikaflex eller liknande för att limma fast den det är ju skruvat också men det är limmet som håller det hela. Skulle säkert gå med plasten jag har nu men den kommer aldrig att räcka golvet är ju inte helt plant, får väl vänta tills jag kommer hem så får jag vänta en månad på bra väder. Här är det ju sol varje dag tre veckor här är mer sol än många somrar hemma.
Har ju en lämplig bräda med mej som jag haft hemma för att hålla ner kopplingen så den inte fastnat, här har det inte hänt behöver inte brädan längre skulle passa bra. Får ta en tur till färgaffären och botanisera och sen järnaffären för att se om de har någon billig maskin att slipa med kina var underligt nog mycket dyrare än jula, kanske det är kvalitetsverktyg? Kan ju borra hål och använda typ gipsyskruv . sågen gick av i flera bitar händer aldrig hemma där härdar man inte hela bladet bara tänderna fusk.
Du kan inte limma med polyester plast!!

Varför inte byta kopplingen därnere där det är billigt så du har en friskt koppling när du kommer hem?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har jobbat vidare idag och ska nog bara slipa, skulle köpa en slipmaskin men det var mycket dyrare än jula så jag fuskar lite och gör det bättre hemma, köpte en liten burk sparyfärg och den var helt fel ska försöka med kina i morgon efter slipning och fotvård.
Man kan ju undra varför jag håller på med det här men jag har ju tiden och vädret hemma lär jag få vänta tills det blir fina dagar och passa på men inte ligger man gärna på marken när det ser ut som det brukar så här års finns faktiskt en viss risk att jag inte får se någon snö alls i år och det hoppas jag verkligen. Jo de har polyuretanskum frågan är bara om jag vågar fylla har hitta ett stort borrat hål där man spruta in men jag undrar vad det är verkar som någon slags avrinning, sen är jag rädd att det ska skumma för mycket sånt har hänt man skulle behöva en dom kraft under med en skiva och en tung person och en motsvarande skiva i duchen. Ganske dumt att inte göra det rätt man kan ju förstöra så mycket. Backlampan har inte fungerat köpte ju en riktigt dyr och ljsustark led från kina och det var den lampan som säkert inte lyst många minuter köpte från kina direkt men kostade 100kr i alla fall så det var en specialare. Ska köpa en lusdiodslampa med backsignal imorgon sån har jag inte sett hemma.
Se upp med polyuretanskum, den kan svälla bra!
 
F

F.d. 22252

Guest
Har inga problem med kopplingen det är femmans växel som är sliten som är problemet, det var hemma som kopplingen fastnade när det regnade, avrinningen till luft intaget satt fel så förmodligen kom det vatten på lamellerna så de rostade fast har inte hänt sedan förra året då jag fixade problemet.
Värmaren har fungerat bra 22gr inne när det var 4gr ute på natten, t.o.m. kylen har startat står på gas nu mycket billigare än el 150 kr för att byta flaska, tar med mej en spansk flaska hem det är bara att ta med man förlorar bara depositionen på 30 eu så det blir billigt , du kan få köpa den av mej när du åker till spanien i höst!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kom och snacka när du har +22 inne och och är -32 ute som i våran husis, då kan man snacka välisolerat:twitcy:
Nä, skojar bara vi kör med bra tröjor och närhet :yes:

Men vad kul att kylen funkar, men varför gick inte den tidigare? fö kyl på gas är underbart, 3 veckor på en flaska oavsett om det är soligt eller mulet.

Jo, jag kommer förbi innan spanien resan absolut;)

FK så är vi i norrland nu dock utan husis, vi kör skoter så det ryker
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag med men det är tvåhjulig elscooter, dåligt med snö i år! Fick tvätta av solpanelerna idag taket är precis svart, finns ju inget regn som tvättar av dom.Du som kan el köpte enelscooter och det visar sig vara 10 i serie och två parallellt 18650 men det finns tomma platser eftersom det finns en version med 3 parallellt , kan väl inte vara något problem att sätta dit de som fattas det borde väl bms klara?
 
F

F.d. 22252

Guest
Idag har jag testat mitt nya bakre motorfäste 27 mil motorväg, det var betydligt mindre vibrationer och när man gasar och släpper så rör sig spaken inte lika mycket och på ett annat sätt. Ska förmodligen byta de främre också och det en verkar lätt att byta sitter lättåtkomligt under huven bara att stötta motorn med domkraft.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte berätta att växelspaken har låtit ganska lite under resan hem ca 300mil.
I brant nedförsbacke med full motorbroms har femte växeln hoppat ur ett par ggr. Det gjorde den inte tidigare tror det beror på att motorn kommer i ett annat läge nu och främre motorfästena får ta upp en del krafter som gör att spaken hoppat ur. Verkar inte som om lådan är speciellt dålig nu när vibrationerna är väldigt små mot tidigare. Går säkert ett bra tag till, ska byta de främre motorfästena till sommaren sen får jag testa och se. Har en ganska full spansk flaska med gas i bilen den lär räcka hela sommaren. Det är mest kylskåpet som gått på den och inte många dagar.
Mitt elscooterbatteri på min nya elscooter var ju väldigt dåligt enl. reklamen 4,4 ah men på batteriet står det 4 ah det skulle vara LG 2000mah men i verkligheten hittade jag tillverkaren som stämplat sin logo på batterierna och det står inhemsk tillverkning så det är riktigt dåliga kina batterier plus att det saknas en tredjedel av cellerna. Kan bara köra 5km mot utlovat 15km , har tittat på tester av kinesiska fakebatterier och de håller ofta runt 500mah så det stämmer nog med körsträckan. Har köpt 30st riktiga samsungceller 3400mah vilket gör att jag får betydligt mer än xiamo 365 som bara har 2600mah och den nya pro som knappt finns att köpa i europa än,SAM_0776.JPG SAM_0777.JPG den har 2900mah.
Man kan se på vikten att dom är dåliga mina samsung väger 49g ett batteri som sitter i min ficklampa står det 4800mah på fast såna batterier finns inte det väger 26g så det har mindre än 1000mah.
Så trots att jag lagt ut mer slantar än jag tänkt mej så kommer jag kunna köra säkert 30-40km utan problem vilket gör att man kan ta lite längre utflykter. En elcykel kan man ju trampa men en elscooter måste ju ha bra batteri. Har en elcykel med mittmotor steglös nuvi växel och framfjädring men det blir att sälja den nu, elscootern har ju den fördelen att man kan ha med den i bilen enkelt, i husbilen kan jag ladda den med min vanliga laddare via en omvandlare 12 -230v, har även en laddare som går direkt på 12v programmerbar så ett extra uttag direkt till batterierna gör att jag kan ladda mycket snabbare utan förluster.
Problemet nu är ju att byta batterierna såg på youtube hur man bytte 6 dåliga men där klippte man sönder batterihållaren och svetsade dit nya plåtremsor för strömmen.
Jag har hittat hur man skruvar sönder hållaren men det är små punktsvetsar på kontaktremsorna som förbinder dem med cellerna, och de går inte att ta isär utan att förstöra plåtremsorna har köpt nya remsor på tradera men måste svetsa eftersom man lätt kan förstöra cellerna med lödning på minuspolen.
Har sett att man kan svetsa med ett vanligt billbatteri så det ska jag försöka men köpte ett relä på biltema som det verkar som att jag får laga innan jag använt det ska ju egentligen vara en startmotorsolenoid där.
Så här på förvåren är det ju ändå för kallt att vara ute och köra så det blir lite hobbyarbete inne. Ute finns det massor att göra grannarna har redan klippt sina äppelträd men jag väntar lite sen tar jag en tigersåg och tar hela grenar och bitar av stammen, sen är det lugnt ett par år.
Blir ganska perfekt att kunna parkera husbilen ta ut elscootern och köra runt och handla och titta på stan, jag brukar ta med den in i affärerna och ställer den i ett hörn brukar fråga i kassan och det har inte varit några problem. Man kan ju låsa fast den ute men då måste man ha en ordentlig kedja och minst en lyktstolpe.
Har funderat på något rörelselarm och en gps spårningsapparat.
Har en telefon som ska sitta på styret där jag kan ha ett program för gps som inte kräver uppkoppling mot nätet. Har en nokia som är ganska perfekt men problemet är att den laddar långsammare än den förbrukar batteri med Here installerat synd för det är livstids abbonnemang och man kan förladda kartor via wifi och fungerar bra, hjälpte mej i husbilen några gånger eftersom IGO blev tokig när de byggt en ny trafikplats som inte fanns med.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Nja, ditt sätt att klippa träden gillar jag inte. Ska du ta stora grenar bör du nog göra det snart innan de savar för mycket. Tar du för många grenar på en gång blir det allt annat än lungt! En explosion av nya skott snarare. Om du gallrar skott under JAS får du betydligt lindrigare skottillväxt! Dessutom såga av grenarna utanför grenkragen, dvs strax utanför stammen, då minskar risken för röta i stammen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men jag har läst att man ska gallra på tidigt på våren och så brukar folk göra jag brukar göra det på sommaren av praktiska skäl.
Läste mej till att om man klipper av en massa grenar så försöker trädet kompensera eftersom de behöver klorofyll från solen för att leva. Ser många grannar som regelbundet tar bort massor med grenar som om de ville göra en helt annan sorts träd av äppelträden. Skulle gärna ta ned hela trädet om det inte vore så svårt att frakta bort. vill hellre ha andra träd som thuja.
 
Senast redigerad av en moderator:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ska du ta bort trädet rekommenderar jag att du gräver runt om i en cirkel och kapa rötterna en efter en med tigersågen i varv efter varv. Innan kapar du bort grenar så det endast är en hög stubbe kvar, 2-3 m, då får du en bra hävarm att bryta av de sista rötterna som går neråt. Grenar och stam kapar du i lagom bärbara bitar! Det tar ju lite tid men du har väl gott om tid?
En helt annan sak som jag tänkt på när jag läst dina reseberättelser. Tack för dom, förresten! Nu när du kommit hem, ska du inte söka efter om inte någon i Finspång anordnar matlagningskurs för äldre herrar? Du säger själv att du är lat, det tror jag inte ett dugg på! Allt annat du företar dig tyder ju på motsatsen. Det är nog ovanan och olusten att lära sig själv och bara laga till en person. Eller???
 
Toppen