• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe jeg har brukt på rust er fosforsyre, rusten omdannes til jernfosfat som er en ganske stabil forbindelse. Og ja silikon har normalt ingen plass på en bil, selv om MagicVent spesifiserer silikon ved montering.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror att det jag målade på bestod av mycket forsforsyra. Jag ser ingen användning alls av silikon möjligen till akvarier där man kanske får golvet till ett akvarie.
Jag såg att du hade stora bränder i närheten i höstas hur ser det ut nu?
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte sjutton doppar jag bilen i järnklorid och varmgalv nu får du väl ge dej. Det är ju det Fiat borde gjort men då får de inte sälja nya bilar. Jo har det kommit olja på motorfästen blir gummit som tuggummi sen kan ju vulkningen släppa från metallen Hade en Saab Sport på 60talet där hade golvet spruckit så motorn rörde sej blev liknande symptom. Fick råd från min kusin att låta någon slira på kopplingen och se om det är dåligt någonstans. En kofot skulle säkert fungera också. Och inget roligt alls med problem på en bil om man är på resa och behöver den hela tiden. Det är ju genom att hela tiden vara observant som man undviker haveri, finns en nyare bil här som ska byta koppling problemet är var skall de bo om de behöver ta hem delar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Inte sjutton doppar jag bilen i järnklorid och varmgalv nu får du väl ge dej. Det är ju det Fiat borde gjort men då får de inte sälja nya bilar. Jo har det kommit olja på motorfästen blir gummit som tuggummi sen kan ju vulkningen släppa från metallen Hade en Saab Sport på 60talet där hade golvet spruckit så motorn rörde sej blev liknande symptom. Fick råd från min kusin att låta någon slira på kopplingen och se om det är dåligt någonstans. En kofot skulle säkert fungera också. Och inget roligt alls med problem på en bil om man är på resa och behöver den hela tiden. Det är ju genom att hela tiden vara observant som man undviker haveri, finns en nyare bil här som ska byta koppling problemet är var skall de bo om de behöver ta hem delar.
Du får nog börja läsa noggrannare, jag skrev CRC kallgalv eller hur:)

Man ska försöka att laga och underhålla på hemmaplan främst, men du har själv valt att inte byta dessa fästen hemma så.... men sedan ska man inte heller laga allt som är lite slitet, en gammal bil ska man köra som en gammal bil.

Reservdelar tar en vettig verkstad hem innan man börjar fixa speciellt för en så enkel sak som en koppling, men nu är du i Spanien och där jobbar man kanske inte på samma sätt:twitcy:
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Man får nog hålla med. Underhåll & nödvändiga reparationer först, sedan ut & resa. Jag vet vad jag pratar om efter ha besökt flera bilverkstäder när vi åkte runt i Europa. Till slut tröttnade vi & bytte HB. Dessa incidenter tog fullständigt bort nöjet med resorna. Att bara vänta på att något nytt ska gå sönder är väldigt enerverande. Inte heller vet man vad kostnaderna blir, puh:(, vill helst förtränga det hela.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men det är ju betydligt billigare att laga härnere, vilket flera gör men det ska ju helst vara något enklare jobb som motorfästen t.ex.
Tror inte det finns delar snabbt tillgängligt till en så gammal bil så man måste nog ta det från tyskland.
Det här är nog den sista bilen jag kommer att ha har inga pengar att byta upp mej för, hade det inte varit för plastpelle hade det nog inte blivit någon bil alls.
Jag bedömde att det inte var en nödvändig reparation, kommer inte köra så långt här får se om jag flyger hem eller tar bilen men då kommer jag säkert inte köra ner igen, och då måste jag vänta tills våren. Men den kan gärna stå härnere tills hösten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nej jag försökte läsa mej till det men lyckades inte. ställer ju av bilen och får då avställningsförsäkring. Den kommer ju stå på inhägnat bevakat område och då måste ju uthyraren ha en försäkring.
Men när jag kommer tillbaka och ställer på vet jag inte om det blir något problem men då får jag väl byta bolag som vanligt.
Å andra sidan vet ju inte bolaget vart bilen är nu eller när jag åkte ut. Har sett att det finns folk som står länge härnere som ställer av bilen på campingen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bengtic, du slipper ju problemet med obesiktigad bil eftersom du har väl på dig till slutet av 2020 innan nästa bes.
Frågor som man inte vill ha ett negativt svar på är ju ibland dumt att ställa..............
Du skulle ju hinna att åka fram och tillbaka till Spanien ett flertal gånger innan 2020 utgång och vem vet var din bil är/står under den tiden........... inte jag i alla fall :D.

<<Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nej jag försökte läsa mej till det men lyckades inte. ställer ju av bilen och får då avställningsförsäkring. Den kommer ju stå på inhägnat bevakat område och då måste ju uthyraren ha en försäkring.
Men när jag kommer tillbaka och ställer på vet jag inte om det blir något problem men då får jag väl byta bolag som vanligt.
Å andra sidan vet ju inte bolaget vart bilen är nu eller när jag åkte ut. Har sett att det finns folk som står länge härnere som ställer av bilen på campingen.

Vad det gäller försäkringar så är det inget bolag som bryr sig det minsta förrän det blir en skada, men då slår dom till och du skriver på webben vad du gör osv så dom vet allt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju svårt att tro att någon sitter och loggar in på HBK för ett försäkringsärende, speciellt som det inte kan handla om stora belopp jämfört med en modern husbil faktor 20ggr i pengar.
Sen vet man ju att allt kommer att hamna på forumet och då kommer man nog att tänka sej för några förlorade försäkringstagare blir nog kostsammare, själv skulle jag aldrig försäkra min bil om någon blivit felbehandlad nästa gång skulle det ju kunna vara min tur.
Tror att det är samma regler så länge man är i EU.
Men det är sant spanjorerna har bråttom till graven åkte taxi 75km/h stod 30 på skyltarna.
Vi som har lärt oss att spanjorerna säjer manana och tar det lugnt men så fort de kliver in i en bil förvandlas dom och tror de är Alonzo och plötsligt har de bråttom varför vet de säkert inte själva.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vad har jag gjort sedan sist jo monterat en elkamin ovanför ingångsdörren ger masssor med värme och fjärrkontroll. Ser bra ut och fungerar bra, Skaffat en spansk gasflaska och monterat gasolen har halva priset mot hemma, skulle jag ha samma pris hemma så skulle jag montera en gasolkamin i huset.
Drog igång bilen för att testa kopplingen och allt fungerar perfekt bilen trivs härnere nära sitt hemland.
 
F

F.d. 22252

Guest
SAM_0340.JPG Jag har efter en tids sjukdom piggnat till och vänder hemåt om ett par veckor tänkte passa på att laga lite av en gammal skada som jag laga och sen var det en rot i vägen ska slipa och spackla bakänden på bilen och laga en stor spricka med glasfiberband. Lämpligt väder för det nu. Egentligen skulle jag vilja rolla hela bilen med hammarlack men misstänker det inte går ihop med glasfiber plast innehåller ju silikon.
Så får väl se om jag kan hitta en liknande blå nyans som redan finns.
Det får göras bättre hemma viktigast är de rena glasfiberskadorna och sprickorna.
Har tagit in en elscooter i husbilen som jag håller på att ladda andra laddningen och laddaren slår ifrån tidigt, tänkte att det är bäst om den får stå i värmen för idag hade jag inte många kilometers räckvidd. Hemma har jag ett batteri som jag kan koppla in på laddningen så fyller den på lite vartefter.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Visa bilaga 162771 Jag har efter en tids sjukdom piggnat till och vänder hemåt om ett par veckor tänkte passa på att laga lite av en gammal skada som jag laga och sen var det en rot i vägen ska slipa och spackla bakänden på bilen och laga en stor spricka med glasfiberband. Lämpligt väder för det nu. Egentligen skulle jag vilja rolla hela bilen med hammarlack men misstänker det inte går ihop med glasfiber plast innehåller ju silikon.
Så får väl se om jag kan hitta en liknande blå nyans som redan finns.
Det får göras bättre hemma viktigast är de rena glasfiberskadorna och sprickorna.
Har tagit in en elscooter i husbilen som jag håller på att ladda andra laddningen och laddaren slår ifrån tidigt, tänkte att det är bäst om den får stå i värmen för idag hade jag inte många kilometers räckvidd. Hemma har jag ett batteri som jag kan koppla in på laddningen så fyller den på lite vartefter.
När man lagar plast är det viktigt att ha rätt plast/lim, glasfiber är rätt ovanligt och ofta dumpt på en bil då det är tungt, hårt och dyrt så har du verkligen en glasfiber/epoxy kofångare?

Egentligen är det densitet det handlar om.

Men kul att du kör hemmåt, ta nu och åk norröver i vårt vackra skandinavien under sommaren och hösten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vill inte gärna slåss med myggen däruppe.
Ja det är vanlig glasfiber men inte med epoxy utan polyesterplast men det går alldeles utmärkt att använda epoxi vid reparation blir starkare och man har längre verkningstid att jobba. Den burken jag köpte är nog samma som plastic padding och den blir lite lättare att slipa än epoxy som gärna såtter igen slippappret. Ja plastpelle sa när jag visade att en väggsidan var ojämn med fyrkantiga ojämnheter att det var så man byggde helt manuellt och lade isoleringen så den syntes som en ojämnhet. Det skulle bli väldigt dyrt att göra hela formar. Bak finns ingen kofångare det är bara plast men det mesta som är trasigt ligger nedanför golvet och är mest som en slags kjol som går ned och det berodde nog till en del på den stora avloppstanken som skulle vara dold för insyn. Så inget bärande därnere, fram är det ju plåthytt med plåtkofångare.
Eftersom den är ganska fyrkantig i bodelen skulle det vara roligt att måla den röd med vita knutar och fejkluckor vid fönstren, gelcoten har ju en del småsprickor lite överallt, så egenligen skulle man måla med epoxifärg men den är dyr fast det värsta är ju förarbetet.
Men skulle vara roligt att bara ta vanlig lackfärg och rolla den så det blev lite av struktur. Då borde det räcka med att slipa det värsta och tvätta med aceton.
Skulle se ut som en liten stuga!
Och varför skulle den behöva ha ytfinish som en möbel bara en kul ide och kanske skulle man kunna stanna lite överallt för folk skulle tänka att han kan ju inte vara klok husbilar ska ju vara vita. Skulle eventuellt kunna handla original militärfärg då skulle jag säkert kunna parkera varsomhelst för man skulle tro det var en övning på G. Den färgen är låttstruken och tålig men jag är osäker på hur mycket det finns så det räcker.
Värdet på bilen är ju lågt så man kan säkert inte förlora mycket på det. Ibland har jag tänkt att sälja av den när jag mått dåligt men undan för undan har det blivit mitt hem, blir säkert jättekonstigt att komma hem igen om en månad, men då bör våren vara i antågande och vintern avklarad för den här gången.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad det gäller pol
Jag vill inte gärna slåss med myggen däruppe.
Ja det är vanlig glasfiber men inte med epoxy utan polyesterplast men det går alldeles utmärkt att använda epoxi vid reparation blir starkare och man har längre verkningstid att jobba. Den burken jag köpte är nog samma som plastic padding och den blir lite lättare att slipa än epoxy som gärna såtter igen slippappret.
Vet inte hur feltemas epoxifärg är mer än billig, men till en husbil borde den duga då det inte är något slitage men jag skulle nog inte chansa på ett båtdäck tex.

Tänkvärt är att man INTE ska laga en gammal polysterkonstruktion med polyester då det inte binder, du måste använda epoxi till det dyrt men bra och framförallt otroligt lättjobbat jämfört med polyester.

Polyestern genomhärdar efter något år och lägger du då på ett nytt lager polyester så blir det en lager utanpå det förra, dvs ett stämjärn mellan lagren och hela biten släpper.

Slipa på epoxi sätter inte igen några sandpapper, det låter som om du har börjat slipa innan den torkat helt.

Jo, och inte ska du sälja av den, den är ett jättetrevligt extra hem att åka runt i och tänk om med myggen så jäkla mycket mygg är det inte och det är bara vissa tider på året dvs jättesällan.

Men skaffa riktiga dubbdäck, du skulle ha supertrevligt uppe i norr på en camping en vecka och bara vandra runt i ett vacket snövitt landskap.

Hojta till så kan du få en lättsam två veckors reserutt till påsken 2020 då det är lite ljusare och varmare.
 
Senast ändrad:
Toppen