• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är just växelförarna som är slitna förmodligen pga. någon inte fått växel axeln i hålet i botten på lådan så den har styrts enbart av övre genomföringen, när jag köpte bilen hade jag 10cm frigång i änden på spaken visste aldrig vilken växel jag hade, men det löste jag.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har märkt att problemet med vibrationerna behöver några mil för att märkas normalt märks dom inte hemomkring eftersom det inte blir så många mil i sträck, måste ju bero på att oljan blir varm och viskositeten minskar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det gamla problemet med vibrationer i växelspaken har kommit tillbaka mitt senaste ingrepp att på råd tvätta av fettet och ta något annat var inte bra, men grundproblemet är frånsett växellådan slitna motorkuddar ska försöka få det åtgärdat när jag kommer till Olhao. det finns bra mekaniker i närheten. Funderar på quick fix tejpa fast en vikt vid växelspaksknoppen som ändrar vibrationerna. Lite irriterande med det ljudet.
Bilen är som föväntad vädret likaså samma som förra gången blåst och regn, då var det i tre veckor med få uppehåll.
Sitter bättre nu lossade främre skruvarna till skenorna på stolen och lyfte den 8mm i framkant med hjälp av brickor och har nu bättre stöd för hela benet och det hjälpte jag blir mindre trött i kroppen nu.
Nej du absolut inte belasta växelspaken med någon vikt, det är en utmärk ide för att slita på växelföljare! No no
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bra, en klok tanke är att respektera
Dom som konstrukterat bilen dom vet i allmänhet bäst därför anser jag att man först och främst ska laga det som eventuellt är trasigt.

Så skakar växelspaken och man vill åtgärda det renovera bygg inte om

Mvh michael
 
F

F.d. 22252

Guest
Där har vi olika åsikt, ibland har biltillverkaren en annan agenda t.ex. att bilen ska få synlig rost efter garantitiden och gå sönder på speciella ställen, tex. urtrampningslagret från china som rasade fort och fick ersättas av skf på volvo ibland hände det innan garantitiden gått ut. Ja en ny växellåda skulle inte vara dumt får forska i det i Portugal när jag kommer dit. men funderar allvarligt att handla en burk stp och försöka få in den via slang.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Där har vi olika åsikt, ibland har biltillverkaren en annan agenda t.ex. att bilen ska få synlig rost efter garantitiden och gå sönder på speciella ställen, tex. urtrampningslagret från china som rasade fort och fick ersättas av skf på volvo ibland hände det innan garantitiden gått ut. Ja en ny växellåda skulle inte vara dumt får forska i det i Portugal när jag kommer dit. men funderar allvarligt att handla en burk stp och försöka få in den via slang.
Haha, vilka skrönor och gissningar

Allt byggs för en bestämd livslängd men det är helt normalt och så man ska göra.

Ingen vill betala för mycket, varken fabriken eller kunden.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Hur kom slit och släng in i bilden? Husbilen är byggd på en tokrejäl lastbil, långt långt ifrån slit och släng.

Vad jag sa var att man ska först och främst laga saker, inte bygga om om det nu inte är rena felkonstruktioner och bygger man om så måste man veta vad man gör. Man tar inte bort vibrationer genom att hålla "fast" saker tex belasta en växelspak med en vikt, det är typexempel på vad som orsakar slitagefel.

STP och slang, är det växellådsoljepåfyllning du pratar om så är det vara köpa en dryg meter smal slang typ 7-8 mm utvändigt på OK sedan sätter du fast den i en lämplig gammal oljeflaska i korken som du kapat av botten på och drar ut oljestickan stoppar i slangen och fyller på men se till att olja är varm så den rinner bra.

Du trär alltså in slangen uppifrån i motorrummet och kryper sedan in under bilen och drar ned slangen in i oljepåfyllningshålet.

Superenkelt, men överfyll inte då börjar det droppa olja om bilen. Oljenivån bör ej vara över utgående axlar för att förhindra läckage men till skillnad från motorolja så är det inte farligt att överfylla, motorolja är farligt att fylla över MAX på stickan då vevslängen ej får slå i oljan i tråget och vispa "bubblor" i tråget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det där med OK blev fel jag är ju i spanien nu! Jag har ju redan överfyllt enligt JANKROS anvisningar, så en burk STP kommer förmodligen ligga över axeltätningen, borde ju inte läcka om den är frisk för då får jag olja på kopplingen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bengtic, ja allt för mycket olja kan säkert skapa andra problem som inte är önskvärda.
Jag skulle tro att även om det finns glapp på många ställen från växelspaken och ner/in till femmans växel i lådan så är nog grunden till problemet att själva delarna till låsningen av femmans växel är glappa.
Gaffeln sitter ju i ett spår i sin ingreppsring och när bommarna/splinesen i ringen kontra inre delen med sina bommar är glappa så börjar helt enkelt ringen att vobbla när man kör. Vobblingen överförs till växelgaffeln och sedan vidare ända upp till spaken.
Det saknas ju även för det mesta en stoppskruv till axeln som växelgaffeln sitter på och som innebär att gaffeln inte håller sig centrerad i sitt spår och då känner av vobbel ännu mer.........


Femman inte i ingrepp.
väää.JPG

Femman i ingrepp med synliga bommar. När de är slitna så fladdrar/vobblar ingreppsringen mot gaffeln och är troligen orsaken till den vibrerande växelspaken.
vääää.JPG

Det man kan prova med när det vibrerar allt för mycket är att peta ur femman och åter lägga i den. Om man har tur så kan det hjälpa lite när ringen får låsa fast drevet till utgående axel i ett annat läge.
Det kan bli tre varianter som resultat... Ingen skillnad..... Lite bättre..... Lite sämre..... Ja dåliga odds men med lite tur så kan man i alla fall komma fram till minsta möjliga oljud efter några försök.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.

Ps. Om du provar med att lägga ur och i femman när det fladdrar, så släpp upp kopplingen mellan ur och iläggning för att vara säker på att delarna kommer i nya positioner.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det där med OK blev fel jag är ju i spanien nu! Jag har ju redan överfyllt enligt JANKROS anvisningar, så en burk STP kommer förmodligen ligga över axeltätningen, borde ju inte läcka om den är frisk för då får jag olja på kopplingen.
Vad säger du, har du åkt iväg med en gammal bil till ett land som det inte finns OK mackar i, är du galen??:twitcy:

Men det är en baggis att släppa ut lite olja också, tror dock inte att det finns något risk för olja på lamellerna, men bäst är såklart att släppa ut lite. Har du kollat nivån efter resan?
 
F

F.d. 22252

Guest
Motoroljan kollar jag regelbundet, växellådsoljan bytte jag förra året och inget fuktar under så det jag fyllde finns kvar kollade på stickan och en bit över markeringen.
Är i santa pola och var inne och fick en plats när jag skulle köra iväg så klickade bara startmotorn, den är ju ny sedan i somras. Kunde rulla baklängs och startade på backen lite nervöst med alla kvinnor som sprang omkring med sina hundar. Fanns ju knappt någon broms innan trycket kom. Parkerade och då startade den ett par gånger direkt som vanligt. Ska under i morgon med en tång och wd40 och se om kontakten ärgat har ju regnat ganska mycket. Ska kolla remspånningen på nya generatorn är ju ny skiva och den har kanske slitit in sej. När man står på el och solpanelen jobbar så kan man bli lurad på laddningen blev jag förra gången.
Den där visaren som mäter spänning och temp är totalt kass inget den visar är rätt.
Ganska typiskt biletema man får vad man betalar för.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack JANKRO Har nog försökt alla varianter under resan och allt har blivit till det sämre, det jag mest undrar över huruvida ett totalras är på G.
Kan jag med försiktig körning så försiktig man nu kan vara i Spanien med stora höjdskillnader, klara att köra eller är det mest ett akustiskt problem det kan jag lida med men går det att köra 1000mil till eller ska jag försöka få lådan bytt här nere vilket kan bli billigare, hemma så är det nog omöjligt att räkna hem det.
Vet att dessa delar kräver totalrenovering av lådan inte bara öppna en hemlig lucka och byta något drev. så byte till beg förhoppningsfullt friskare låda vore väl bäst? Finns ju billiga verkstäder i portugal problemet är ju att jag bor i bilen, men i Olhao finns det verkstad ett par mil bort men även campingstuga att hyra på området. Bakre växellådsfästet verkar totalslut så det måste bytas också, förmodligen fövärras problemet då allt flyttar på sej vid olika belastningar.
Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte hur växellådan egentligen fungerar och då räknas jag till de kloka men det gäller tydligen inte för växellådor.
Det jag känner är viktigast är ju någon sorts diagnos från experten. Känner du Stanton från finspång fd Antrams han lär vara på spanska sydkusten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Motoroljan kollar jag regelbundet, växellådsoljan bytte jag förra året och inget fuktar under så det jag fyllde finns kvar kollade på stickan och en bit över markeringen.
Är i santa pola och var inne och fick en plats när jag skulle köra iväg så klickade bara startmotorn, den är ju ny sedan i somras. Kunde rulla baklängs och startade på backen lite nervöst med alla kvinnor som sprang omkring med sina hundar. Fanns ju knappt någon broms innan trycket kom. Parkerade och då startade den ett par gånger direkt som vanligt. Ska under i morgon med en tång och wd40 och se om kontakten ärgat har ju regnat ganska mycket. Ska kolla remspånningen på nya generatorn är ju ny skiva och den har kanske slitit in sej. När man står på el och solpanelen jobbar så kan man bli lurad på laddningen blev jag förra gången.
Den där visaren som mäter spänning och temp är totalt kass inget den visar är rätt.
Ganska typiskt biletema man får vad man betalar för.
Rörande startmotorn, bytte du aldrig kabelskon? Är det inte den så skulle jag sätta en slant på tändlåset.

Vad har remskivan med startmotorn att göra fö så sliter den inte in sig den ska inte slitas överhuvudtaget då är den dålig eller felspänd.

Vad är det för visare som mäter spänning och temp?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tack JANKRO Har nog försökt alla varianter under resan och allt har blivit till det sämre, det jag mest undrar över huruvida ett totalras är på G.
Kan jag med försiktig körning så försiktig man nu kan vara i Spanien med stora höjdskillnader, klara att köra eller är det mest ett akustiskt problem det kan jag lida med men går det att köra 1000mil till eller ska jag försöka få lådan bytt här nere vilket kan bli billigare, hemma så är det nog omöjligt att räkna hem det.
Vet att dessa delar kräver totalrenovering av lådan inte bara öppna en hemlig lucka och byta något drev. så byte till beg förhoppningsfullt friskare låda vore väl bäst? Finns ju billiga verkstäder i portugal problemet är ju att jag bor i bilen, men i Olhao finns det verkstad ett par mil bort men även campingstuga att hyra på området. Bakre växellådsfästet verkar totalslut så det måste bytas också, förmodligen fövärras problemet då allt flyttar på sej vid olika belastningar.
Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte hur växellådan egentligen fungerar och då räknas jag till de kloka men det gäller tydligen inte för växellådor.
Det jag känner är viktigast är ju någon sorts diagnos från experten. Känner du Stanton från finspång fd Antrams han lär vara på spanska sydkusten.
Vad händer med växellådan, varför behöver du byta den? Växellådsfästen har fö inte mycket med lådan att göra eller vad menar du?

Men man ska alltid köra med huvudet när man har gamla bilar, jag har fått uppfattningen att du kör så fort du kan och det är att be om problem, uppför kan du nog gasa på (men segdra inte, växla ned) men inte på raksträckorn som du skrivit tidigare 100-120 km/t det är no no.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vibrationer som beror på förlitningar i lådan har jag dragits med så länge jag haft bilen ca 1500mil men trodde det var ganska bra nu efter oljebyte med dyr olja och det blev bättre men inte helt bra växellådsfästet får motorn att röra sig och det blir spänningar i överföringen från låda till spak.
Vibrationer i spaken är inget ovanligt på dessa bilar och beror på slitage som JANKRO påpekar frågan är hur mycket som är kosmetiskt och hur mycket som är allvarligt.
Kan jag säkert köra 1500mil till som det är gör jag inget, ska ju ställa bilen härnere och flyga hem sen återkommer jag kör runt ett tag och sen hem.
Är det dålig prognos får jag försöka få hjälp härnere Olhao portugal hade jag tänkt. Lådan går ju att byta på en dag om man har en ersättningslåda, hemma tar man 1000kr/tim men knappast i portugal så det handlar mest om att få tag på en ersättningslåda.
Häng inte upp dej på biltemas undermåliga mätare för cig uttaget.
Nej jag bytte inte kabelskon på den befintliga kabel jag bara satte dit den, ska kolla i morgon ska bli bättre väder då. Drar loss den med tång sprayar klämmer ihop den och dit med den. Det var inget värmeproblem denna gången kände på avgasröret och det var kallt på isoleringen. Har tänkt på tändningslåset skulle ju varit relä till en massa saker egentligen men tunna ledningar och direktkopplat är att be om problem.
Kan vara så att dreven blivit skadade på kransen och den inte kunde slå in drevet eftesom det var på en topp på kuggkransen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan igen, eftersom en gammal fiatlåda inte är någon exakt vetenskap så får jag ursäkta mig med ordet troligen i vad jag skriver... men så.
Dåligt bakre nedre motor/växellådsfäste är absolut inte bra, men det påverkar mest att lådan vrider sig lite för mycket under acceleration eller motorbroms och det gör i sin tur att läget på växelaxeln in i lådan flyttar på sig lite mycket och då påverkar hardyskivan/gummiskivan mellan lådan och växelspaken. Men vid jämn fart på landsväg så har fästet inte så stor betydelse men byt det gärna ändå (det finns två storlekar på fästet beroende på motor och modell).
Att femman skramlar har inte heller någon större betydelse om du skall klättra i berg med bilen. Femmans skrammel är troligen:D helt isolerat till att femmans delar är slitna som jag skrev och har egentligen inget alls att göra med de andra fyra växlarna. Du har ju haft lite mycket glapp i ingående växelaxel som har med alla växlar att göra, men bara du får i växlarna så behöver du troligen inte bry dig om det heller.
Sååå, så länge du kör på ettan till fyrans växel så behöver du inte bry dig alls om femmans skrammel när du använder de första fyra växlarna vid belastning i bergig terräng (växellådsfästet har i så fall större betydelse just då).
Eftersom lådan verkar funka bra på de andra växlarna?? så verkar det dumt (tror jag) att byta ut lådan mot någon helt okänd beg. klump.
Så femman igen... jag tror inte att du behöver bli stående med bilen för femmans skrammel. Man kan kanske ha maximal otur men troligen:p så blir skramlet bara långsamt värre och värre när bommarna blir mer och mer glappa, och om man inte orkar längre så kan man ju helt enkelt köra även längre sträckor lite långsammare på fyrans växel utan allt för stor skillnad i transporttid och förbrukning. Då ligger ju femman helt obelastad och bara snurrar med, troligen hur länge som helst, och den är ju egentligen en transportöverväxel från början.

Jag tycker/tror att du inte alls skall bråka med lådan under din utflykt (bara motorfästet). Ta det lite lugnt på landsväg och använd kanske inte femman så mycket på mindre landsvägar när du bara glider runt i lugn och ro, och greppa femmans problem när du är hemma igen i stället.
Då kan du fundera på om du tycker lådan är så bra för övrigt att du "bara" behöver byta ut delarna till femmans drivning och ev. ett drev utan att plocka bort lådan helt ur bilen.... Eller kanske köpa en genomgången halvrenoverad låda med garanti från Tyskland som en annan medlem gjorde (Peter Nilsson).

Så tycker jag.... och hoppas jag har rätt, M.v.h. JANKRO.

Ps. med tanke på klickande startmotor igen. Du har troligen jordkabeln från minuspolen ansluten till karossen bakom batteriet och en jordkabel mellan kaross och växellåda. Men det har vi väl redan tidigare avhandlat. Om det klickar i startmotorn så slår ju solenoid till men strömmen till motordrivning orkar inte fram.

Ps. 2. (Såg inte ditt sista inlägg ovan innan jag skrev detta, om något verkar lite udda besvarat.)
Så ev. en genomgången/halvrenoverad låda från Tyskland monterad i Portugal kanske vore det bästa prisvalet. En begagnad trettioårig okänd klump från en skrot brukar aldrig bli helt bra, och kan väl t.o.m. bli ännu sämre i värsta fall.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Stort Tack JANKRO för ditt uttömmande svar då känner jag mej lugn, jag har kört ganska försiktigt hit ner för det mesta på 80-90 någon gång lite mer vid omkörning.
Ska titta över anslutningarna har en verktygslåda och wd40, solen skiner och förutom att det blåser så går det fint att meka, 17grader ute. Har en liten grusad tomt på campingen.
 
Toppen