• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sen tror jag inte polisen prioriterar det där med dekaler i varje fall inte i Mannheim! Det är nämligen så att vår dotter flyttade till Mannheim 2012 och bodde mitt inne i centrum. Det tog flera år innan jag kom underfund med att det faktiskt krävdes miljödekal för att köra där. När man kommer in från motorvägen vis Ludvigshafen så kommenderar gpsen höger och vänster om vartannat och upp o ner i ett kör. Man har fullt upp med att se var filerna går och röda trafikljus, - inte sjutton hinner man läsa alla skyltar, på tyska dessutom, som talar om, tex miljözoner!
 
F

F.d. 22252

Guest
Min bil blir ju 30år vid årskiftet så kanske får jag åka där, men jag brukar aldrig åka in i städerna det dräller ju bara runt en massa invandrare som tydligen bor där.
Har bokat idag sparade minst 500kr, 984kr med stor frukostbuffe med hytt och nattfärja till travemunde från Malmö. Blir billigare än alla andra vägar plus att jag kan bada i bubbelpoolen gratis ta en nattmacka och en öl. Brukar vara tv i hytten så man kan se lite nyheter innan man sover. Har fått generator och Hastighetsmätarevajer nu, ringde och åkte och hämtade kartongen på postnord hade jag väntat på att de skulle köra hem den skulle jag få vänta till måndag, hade det varit dhl skulle de kommit hem med den tidigare idag.
Har bokat tid på verkstad inget väder att ligga ute och skruva.
Har köpt en ny golvmatta till husbilen och en liten trasmatta att ha vid dörren.
Har ett fårskinn på förarsätet numera blir lite bekvämare.
Har köpt 2 tunna liggunderlag som jag ska lägga under dynorna blir lite bättre isolering då eftersom på ena sidan har jag lastutrymme med en lucka ut och den andra sidan är det vattentanken.
Fick dit slangen till avrinningen för luftintaget till värmen, den satt fel och den lossnade när jag försökte flytta på den stenhårt gummi, har behandlat med silikon och hällde kokhett vatten i en mugg med slangen i och då gick det bra att montera, fixerade med ett buntband. Nu är det vänster backspegel som krånglar den viker in sej när det blåser men borde vara lätt att fixa.
Isoleringstäcket på väg.
Måste köpa en ny nyckel för att lossa däcksbultarna har ju två storlekar på bultskallarna.
Har köpt campercontact installerad på mobilen och surfplattan, verkar bra, skulle vilja ha den integrerad med IGO.
Har köpt 3dkartor till igo och laddat ner topografi så det ser väldigt bra ut nu.
Ska montera tillbaka tv det är nog bäst när man ska vara ute så länge. Ska fixa med cykeln så att den är i ordning, hade tänkt använda sparkcykeln men har tänkt om man kanske behöver cykla flera kilometer, ska nog ta den omklädda sadeln från elcykeln så länge. Fördelen är att cykeln kan tas isär och går in i mitt förvaringsutrymme, stolen får vara över hytten likaså det nya lättviktsbordet som är på väg till intersport, planen var annars att lyfta ut bordet inne eftersom det står löst men jag behöver nog bord på bägge ställena och det här går lätta att fälla upp. Jag misstänker att jag är ensam om att åka runt med ett fristående bord som inte är förankrat någonstans men det är testat och fungerar och ger frihet att flytta på det enkelt bra när man ska bädda. Köpte 10m extra kabel som jag enkelt kan skarva om jag behöver längre elanslutning.
Denna gången ska jag vara mycket mer förberedd än tidigare och allt i ordning, förra gången var det mycket som inte var riktigt klart. Borde egentligen beställa motorfästen till bilen och få det monterat söderut, det är ju blackfriday så 26% billigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har delat upp det hela det som handlar om husbilen hamnar här och det som handlar om resor hamnar under den nyuppväckta tråden Vi som flyr mörkret under reseberättelser.
Människor har ju olika intressen och varför belasta människor som inte skruvar med en massa teknik. Men den främsta orsaken är nog att jag vill hålla igång mina trådar eftersom de speglar lite olika intressen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har sett den på nätet ska ladda ner den till mobilen och surfplattan som jag navigerar med. Tack för tips och hoppas fortsatt god resa, men varför körde du inte raka vägen söderut om du vill ha lite värme? Hoppas vi ses därnere är intresserad av din bil och räknar med en genomgång när vi ses. Jag har nog tänkt mej att ta mej ner till värmen och sen kan man koppla av. Fast du har ju dieselvärmare och behöver inte bekymra dej om gasolen med svensk flaska vilket jag har, finns ju en gasolfyllare i närheten av Tavira som fyller alla flaskor även min plastflaska från 2008 men den kommer jag skrota man är väl inte dumsnål ska bara tömma den på gas medans jag åker. Undrar om chiva är i Tavira han hjälpte mej. Men den som stöttade mej mest och gav mej råd var pilote1 vilken jag saknar på nätet.
 
C

chiva

Guest
Hej Bengt, nä chiva är inte i Tavira i år, men fan vet, jag blir lite sugen på Portugal igen när jag läser här på klubben, kanske jag "tar rygg" på dig och väljer Portugal istället för Turkiet i vinter. Hmm Skulle va roligt att "skugga" dig genom Europa. Men i Tavira står nog Frank, Han kan hjälpa dig om du får nåt problem,
-Hej Frank, har du snott bästa platsen som vanligt? Är Norsken där i år med?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
men varför körde du inte raka vägen söderut om du vill ha lite värme?
Vi vill ju se lite av Europa på vägen ner. Meningen var ju att vi skulle kommit iväg en månad tidigare men av olika anledningar blev det inte så.
Dieselvärmaren är nog den bästa investeringen till bilen näst efter kompressorkylen o frysen. Den brummar på fint nu, är bara 2,9 gr där vi står nu på 850 möh.
Ses!
 
V

Veteran

Guest
Frank är på Poliscampen, men det är nya kvastar som har sopat här. Inga djur tillåtna, och man får inte stå längs vägarna. 30 st. markerade platser är det som gäller och prisnivån är högre.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack pelle just nu har jag ingen plats för den men gissar att jag har inte mer än 5kg gas kvar i plastflaskan som jag slänger när den är tom vilket den blir i tyskland eller frankrike och då blir den skrotad, Ska jag hämta upp den spanska har jag ingen plats att frakta den på och du reser ju till olihao när jag kör till terminalen, annars får jag komma dagen före och plocka upp din flaska men då får jag slänga en halvfull plastflaska vilket känns lite fel och farliigt. Jag fyllde ju svensk flaskan i tavira och har hittat en till i spanien som fyller så jag kan nog klara mej gör inte av med så mycket gasol har ju bra isolering.
 
F

F.d. 22252

Guest
Chiva, samma här det är ju Pelle som peppat mej och sen har jag läst andras reseberättelser, Hittade tillbaka till en gammal klasskamrat sen 60-talet som står nere i spanien och vi pratade en bra stund i telefon ska leta upp honom därnere. Sen ska jag nog leta upp en gammal lärarkollega som bott därnere vintertid i många år.
Men i turkiet är det väl inte så varmt så här års?
Ja en dieselvärmare kan jag tänka mej att montera har gott om plats under bilen ganska enkel montering fast fungerar värmaren bra som jag har nu så väntar jag måste ju ändå ha gasol till varmvattnet man vill ju kunna duscha ibland. Testade att provstarta värmaren efter att jag kört några minuter på el och den hoppade igång direkt och när jag vred upp så gick den stora lågan på direkt.
Verkar som den måste värmas upp lite först innan man drar på stora lågan är väl först då som det blir drag i skorstenen. Stod ju på el i tavira och då var det inte många grader på natten och bara 1 kw och förmodligen inte ens det om man såg på hur elen var dragen och det räckte bra vill ju gärna ha över 20gr, truman ska väl ge 3 kw så det räcker och blir över. Om jag slår över till 2 kw på värmaren så löser automatsäkringarna ut på ställplatserna, Vet inte hur de stora bilarna klarar sej på max 1 kw de har väl dieselvärmare eftersom de ofta står väldigt länge på samma plats.
Olihao var ju billigare än tavira och dit åker du väl inte chiva för du har ju hund.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har nu fått mitt nya värmetäcke som skiljer hytten från boutrymmet, testade att slå på värmen 1kw inbyggd värme i truman.
Det var is på trappan så runt 0gr, inne var det mellan 16-18 gr, lite kallare än hemma 22gr men fullt beboeligt med varmt täcke, möjligen ökar tempen efterhand eftersom det var kallt från början. Vissa ställplatser har ännu mindre el och jag har en elkamin att köra istället på 650w kanske det räcker om det är några plusgrader. Stor skillnad mot det gamla täcket och mycket snyggare med växter som mönster den gamla var grå liksom tak och väggar väldigt tråkigt.
Jag har en liten och smidig fläktkamin på 600w som jag tänkte ha i reserv, den är med sladd annars väldigt lik de som man sätter direkt i stickontakten, jag vill varna för den det är en liten högvarvig propellerfläkt så den låter en del, istället för värmetrådar använder man något annat material som ser ut att glöda vilket kan tända eventuella brännbara gaser i husbilen.
Men det värsta är lukten som jag trodde skulle gå bort men det gjorde den inte, har testat flera kaminer med samma system och alla luktar illa, min gamla ADAX är mycket tystare och luktar inget fast något större.
Den nya generatorn laddar lite annorlunda än den gamla men bara kört i samhället än men spänningen är stabil nu. Fyllde på luft idag fattades omkring 1kg på alla hjulen som jag fyllde från samma ställe som i somras, men mätaren och slangen var bytt, så många har alltså åkt omkring med för lite luft i däcken.
Lyckades tanka diesel för 15.08kr/l lär räcka till Malmö 47 mil brukar ju dra runt 1l/mil i tyskland kan jag komma under litern eftersom deras diesel är bättre, eftersom jag har bara 73hk så märks några extra hk direkt tror inte man märker så mycket om man har 150hk men förbrukningen blir ju högre hemma.
Har velat ha en termometer för ute och inne temp, fanns ju en sådan som var ganska trasig och det var en sladd till givaren man stoppat ner vid en springa i golvet vid värmaren. Nu har jag ju en trådlös som jag tänkte sätta givaren i gasolkofferten eftersom det finns ventilation direkt ut sen kan jag ju sätta den på instrumentbrädan fram om det ligger runt nollan eftersom det brukar bli halt då, sen går det ju bra att ha den i bodelen så man vet vilka kläder man ska ta på sej, den har ju väder också och nu är den och smhi överens om sol imorgon. Bra att man kan se luftfuktigheten också, framrutan var genomblöt idag efter att värmaren satts på mycket fukt som kondenserade på framrutan så något slags läckage finns det säkert, har inte kört avfuktaren men den är lite tung och jag ska ju snart börja köra så då ventilerar det bort, husbilen är mycket bättre än clion som är fullständigt hopplös med igenimmade rutor a la 60-tal. Och nu har startspärren börjat bråka igen allt elektriskt är så dåligt gjort att det ena felet avlöser det andra.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det gamla problemet med vibrationer i växelspaken har kommit tillbaka mitt senaste ingrepp att på råd tvätta av fettet och ta något annat var inte bra, men grundproblemet är frånsett växellådan slitna motorkuddar ska försöka få det åtgärdat när jag kommer till Olhao. det finns bra mekaniker i närheten. Funderar på quick fix tejpa fast en vikt vid växelspaksknoppen som ändrar vibrationerna. Lite irriterande med det ljudet.
Bilen är som föväntad vädret likaså samma som förra gången blåst och regn, då var det i tre veckor med få uppehåll.
Sitter bättre nu lossade främre skruvarna till skenorna på stolen och lyfte den 8mm i framkant med hjälp av brickor och har nu bättre stöd för hela benet och det hjälpte jag blir mindre trött i kroppen nu.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Det gamla problemet med vibrationer i växelspaken har kommit tillbaka mitt senaste ingrepp att på råd tvätta av fettet och ta något annat var inte bra, men grundproblemet är frånsett växellådan slitna motorkuddar ska försöka få det åtgärdat när jag kommer till Olhao. det finns bra mekaniker i närheten. Funderar på quick fix tejpa fast en vikt vid växelspaksknoppen som ändrar vibrationerna. Lite irriterande med det ljudet.
Bilen är som föväntad vädret likaså samma som förra gången blåst och regn, då var det i tre veckor med få uppehåll.
Sitter bättre nu lossade främre skruvarna till skenorna på stolen och lyfte den 8mm i framkant med hjälp av brickor och har nu bättre stöd för hela benet och det hjälpte jag blir mindre trött i kroppen nu.
Är det så bra att ha ständigt tryck på växelspaken? Det måste väl slita extra på växelförarna?
 
Toppen