• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Måste erkänna att ska jag komma in genom nedre gallret måste jag köpa ett nytt först, första gången jag öppnade satt det inget vidare skruvat direkt i plasten med små skruvar för trä.
Var väldigt smutsigt och ett nät innanför när jag konstaterat att det kändes som ett stort jobb skruvade jag ihop det och skruvarna tog dåligt hittade några skruvar som tog bättre och smetade lite sikaflex på .
Andra gången jag skulle lossa det tog jag bort skruvarna som satt fortsatt dåligt men gallret gick inte att lossa det satt bergfast med sika. Så ska jag ta bort det så måste det bli förstörande verksamhet.
Tycker det verkar enkelt med kompressorbox från waeco, den låter lite men den står ju i hytten mellan sätena så enda problemet är åtkomsten när man är där bak med isoleringstäcket monterat.
När man kör är det ju inga problem men nu ska det fungera även om man ligger still på fricamping.
På en färja får man inte ha gasen på man ska stänga av allt och får en remsa att klistra över dörren till gasolen. men de erbjuder el till en kostnad va 5 eu. Blåses lågan ut stänger ju ventilen.
Jag är mest orolig för att äta mat som legat i rumstemepratur i okänt antal timmar.
Helt omedvetet börjar jag påhejad av HBK planera en resa söderut, efter denna sommar och sommarlika höst har jag svårt att förlika mej med de värsta månaderna på året nov och dec värst är faktiskt mörkret. Den största stoppklossen är min far snart 98 som vill att jag ska sälja husbilen!
Men jag funderar på om inte enklaste vägen är den jag åkte hem alltså genom västra spanien på höglandet bra väg lite trafik och många mil på kort tid till portugal. Man slipper ju allt stök runt Barcelona.Med en lite nyare bil än min kan man säkert nå havet på en dags hård körning från gränsen. Det är betydligt billigare att stå på camping i Olihao än i Santa Pola knappt halva priset. Rätta mej om jag har fel. Men i Santa pola finns det ju massor med svenskar men det var en bit att gå om man skulle äta. Så mat måste man kunna fixa själv utan frys och micro och ugn.
Det gallret är lika bra att enbart sätta fast med Sika eller motsvarande och kostar nog inte mycket, jag anser att man ska fixa sådant som är trasigt före köpa nya saker.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du menar att man inte ska köpa en gammal rostig volvo och sätta på nya fälgar och värstingstereo istället för att byta olja.
Jo jag vill ju helst att allt ska fungera ska försöka få kylen att fungera på gasol, men inte helt nödvändigt när man är på resa och ligger man på camping med el är det ju inget bekymmer.
Börjar känslomässigt planera för en resa söderut och fixar det som måste fixas, var ju på väg för ett år sedan och det är inte många mil sen och allt som fungerade då ska ju fungera idag. Dock ska jag byta täcket som jag har som isolering mellan hytten och boutrymmet det är viktigt både för värme och kyla, var lite snål och använde ett billigt täcke med dåligt K-värde nu blir det ett norskt som inte har några genomsydda sömmar eftersom sömmarna läcker både värme och kyla.Normalt vintertid sitter det uppe för jämnan eftersom det blir fort varmt i hytten.
Ja jag håller MP delvis ansvariga för att enbart Sverige har det sämsta och dyraste bränslet i europa och som samtidigt ger större utsläpp än normalt bränsle. Bilbränslet är en soptipp för bl.a. pappersbruken det handlar om pengar och kanske både svarta och mutor.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag tänkte på dig i helgen när vi for ner till Falkenberg och Ullared. Normalt har jag 110 ystra hästar i motorn men inte denna gången. 95 km/h i uppförsbackarna och 105 nerför som bäst. Uppenbarligen var inte alla hästarna hemma och knappt 0,1 Bar i turbotryck! Det visade sig att en slang hoppat av så det var som att köra en sugdiesel. Dessvärre är det nog mitt eget fel som inte satt dit klämman ordentligt.
Jag beundrar dig som, orkar/har tålamod, fara långt söderut i gammal bil med måttligt stor motor. Det blir ju bra mycket jobbigare att köra då.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tycker inte det besvärligaste är motorn utan att det låter mycket och körbarheten är ju mycket sämre ingen styrservo heller. Men boendet är bättre än många andra med en riktigt bra säng ståhöjd inne fungerande dusch och toalett. Men vad ska man göra om ekonomin är som den är.
Uppdatering om min renault clio som nu är besiktad efter byte bromskivor och belägg och spindelled i samband med det byttes min vevaxelgivare som jag köpte i våras. Bensinförbrukningen på landsväg sjönk med drygt1dl och körbarheten var mycket bättre med mera kraft i motorn.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tycker inte det besvärligaste är motorn utan att det låter mycket och körbarheten är ju mycket sämre ingen styrservo heller. Men boendet är bättre än många andra med en riktigt bra säng ståhöjd inne fungerande dusch och toalett. Men vad ska man göra om ekonomin är som den är.
Uppdatering om min renault clio som nu är besiktad efter byte bromskivor och belägg och spindelled i samband med det byttes min vevaxelgivare som jag köpte i våras. Bensinförbrukningen på landsväg sjönk med drygt1dl och körbarheten var mycket bättre med mera kraft i motorn.
En förklaring till ekonomi som trång sektor är Clio, varför inte sälja den och använda pengarna på husbilen istället!

Rörande avsaknad av servo, det är bara ett problem när man står still eller hur, rör sig bilen det minsta så är det lätt rattad tycker iallafall jag.

Ljudnivån är däremot lite hög, har funderat lite på vad man skulle kunna göra men inte gjort något ännu.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har sett foton av andra som rivit ut alla mattor rostskyddat och lagt på ljuddämpning och nya mattor. sånt gör underverk, har gjort det en gång på en -79 kadett kombi som jag hade som flygarbil för att sova i på modellflygtävlingar, det blev väldigt mycket tystare.
Filosofin för Fiat är att hytten är för arbetare som ska lida pin och ha så lite komfort som möjligt och det verkar ha varit ledstjärnan för alla Chassibyggare oavsett hytten sitter på något ganska dyrt som inte har någon koppling till enkla skåbilar som slaktas efter ett ganska kort och hårt leverne.
Hade jag haft en verkstad inomhus skulle jag gjort det jobbet själv går ju inte att leja bort det blir för dyrt.
En 99 clio ger inte mer än kaffepengar och då är jag utlämnad till att använda husbilen och eftersom jag bor i utkanten av en mindre tätort så måste man kunna ta sej till affärer regelbundet och även till lite större orter för mycket saknas här t.ex tofflor fick åka till xxl i Norrrköping och köpa tofflor för 600kr det är straffet för att man har stora fötter. Så det är ingen lösning egentligen även om jag funderat på den.
Känns som husbilen trots längre körsträcka och ålder är tryggare än clion i varje fall så måste man inte byta en massa av elsystemet, tror jag bytt alla givare nu oljetryck, lambda, tändspole, vevaxelgivare flera relän termostat och säkert nåt jag glömt. Och det var fel på alla så inte som det ofta är att man byter sej fram till felet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Pelle det var ju jättebilligt på campingen i Olihao jämfört med santa pola de 15dagarna jag var där betalade jag mindre än 100kr med el var ju dubbelt på andra ställen men jag hade nästan inte el på vägen ner, min bil var ju bra isolerad.Men nätterna var ju kalla i portugal jämfört med spanien det var väl det klara och ganska torra klimatet som gjorde det. Om jag åker blir det nog ganska sent i nov eller i dec. Men jag åker närmsta vägen utan sightseeing men så snabbt som Jappe kan jag aldrig köra han var ju inte riktigt klok på att ta sej fram snabbt men så kunde han ju alla vägar. Men DuPontlandet vill jag gärna passera snabbt så det blir nog en del betalvägar där.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja jag hade ju tänkt stanna nere i värmen, blev hemlurad. Så det var mycket jag missade tyckte det blev lite tråkigt på campingen roligare om man kan åka runt lite. Har tittat på fuzeta campingen verkar bra men tydligen har det stormat i maj så stranden är bortspolad. Men svårt att veta priserna man vill ju inte betala 5000/mån på parkering. Har ju ett hus som kostar nästan lika mycket om jag är hemma eller inte..
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.703
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Jag betala 6eu på en liten campingen som låg vid InterMarce tog ström o kosta4,5 dom hade dåligt avtal med Elverket så nästa gång står jag utan var trevligt en präst och hans fru skötte om campingen hon laga mina kläder o gick till tandläkaren med mig dom är från Skottland det var mest fransmännen där han heter Ian o är vän med mig på Facebook på onsdag kör min son ner bilen till Alicante i sätter jag in gas tank
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det skulle passa min plånbok bra, om jag kommer iväg så hör jag av mej så att vi kan träffas. Ska man till portugal blir det ganska stor omväg att köra via östra sidan så ska jag åka ner till Portugal blir det direkt via västra sidan spar mil då och och bra vägar med lite trafik och inga köer. Den andra vägen kanske blir på hemresan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska undersöka det brukar köra omvägar runt alla storstäder, när jag åkte hem sist var alla val på att jag skulle tangera paris, så jag över reagerade kanske när jag styrde åt andra hållet, men som sagt det var ju inte meningen jag skulle köra hem så fort.
Min mor dog på Gotland utan min närvaro hon var gravt dement och jag kände jag inte klarade av det, tänker ska jag svika min far men vad kan jag göra egentligen vara stöd förstås om det är läge för det men förmodligen inte.
Jag är kanske självisk men min tid är också begränsad och vinterdepressionen är en svår sak.
Jag vet att det är många här som förstår och har samma problem, inte många luftar det.
Från det ena till det andra, märkte jag satt lite snett i bilen ibland det var vänster armstöd justering som tog i en mellanvägg och nu ska jag undersöka om en vanlig kortare skruv kan lösa problemet annars blir det att såga lite. Skulle vilja byta ut stolen men det blir nog svårt, största problemet är att jag skulle vilja sitta lite lägre och då behövs det en riktig verkstad. Innan jag åker ska jag nog lägga ett antal brickor och få upp framdelen några millimeter.
Funderar just nu om jag ska ta tv med som jag köpte inför förra resan, knappt tittat någonting alls på den blir mest att surfa på datorn.
Får gå över lagringen fram igen, fick ju problem med det vid alla rondeller i frankrike, förmodligen beroende på att det regnade nästan oavbrutet.
Hjälpte med att spruta WD40 på fjäderbenslagringen och det har jag fortsatt med av och till men mera vanlig olja. Fick mycket råd om vad problemet var här på forumet och löste det med smörjning och inte byte av lagring och hittills fungerar det.
Mycket saker som ska fixas eller bara stå ut med på en gammal bil.
Viktigast är att man förstår och kan värdera problemen och inte gå rakt in i väggen. Man ska nog inte göra någon längre resa utan att ha kört runt en hel del i närområdet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Såg inte så lätt ut att byta satt ju under instrumentbrädan men annars lätt att byta och billigt lager men jag orkar inte skruva som jag var yngre längre.
Sprutade en del skum i ett skåp som har en stor öppning bakom kylskåpet som har två stora ventilationer direkt ut, blir ju kalldrag på golvet då.
Det jag gjorde och som fungerade tidigare är spraysmöjning, tänkte att kan det komma in vatten så kan det komma in smörjmedel och eftersom det fungerade förr så gjorde det nu men man måste se till det hela tiden.
Ska upp gradera isoleringen mellan hytt och bodel byter täcket som är insytt i ett grått sovsäckstäcke. nu blir det ordentlig isolering och eftersom jag gärna kör med täckelset på i kallt väder så måste det bli lite större så man kan fälla ryggstödet bakåt, la ju under brickor så jag fick upp framkanten på förarsätet 8 mm. Det låter ju lite men gör skillnad.
Det jag fortsatt fundersam över är växellådan men det får gå, jag har gjort allt jag kan utom att byta den rullar säkert 1000 mil till och då är jag hemma.
Kör säkert lite fortare än andra med samma motor men då måste man komma ihåg strömlinjeformen och ingen alkov samt låg vikt vilket gör att det går lätt att hålla högre maschfart än många närmar mej plåtisarna lite i det fallet.
Som man vet var ju dessa 2,5 l dieslar från frankrike utsatta för skatter och på pappret gav de inte mer är 73 hk jag har ställt upp min lite grann och den går mera som den borde numera gör man inga sottester på besiktningen så jag har marginal .
Får se om jag kommer iväg på resa söderut då blir det nog närmaste vägen till Portugal har sett att det är är 50 mil kortare att åka direkt än att stanna på spaniens medelhavskust den kan man ta på hemvägen eftersom den andra kan var lite farlig beroende på vädret. Man måste nog tänka på att blir det snö eller halt har inte många söderut tagit höjd för det.
Ser fram emot att träffa Plastpelle i portugal, han bjöd mej ofta på god mat i sin bil är säkert skyldig ett ordentligt restaurang besök vilket jag ska återgälda när vi träffs.
 
Toppen