• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Ja det var ju första gången man kunde sitta ute i solen lättklädd på hela resan, de första 3 veckorna regnade det oavbrutet och var ganska kyligt, men min bil behövde bara sparlågan på elementet för att hålla värmen och jag hade ju inbyggd elvärme men plastpelles dyra bil hade ju inte det så han fick låna min kamin eftersom den drog ganska mycket gas, dålig isolering i plåtisarna men lättkörda som en personbil. Fast min går ju riktigt fint numera när jag kom till Tavira hade jag slitit hårt vid ratten för att hålla den på vägen speciellt efter att jag "fyllt " på luft det blev något missförstånd mellan pelle och mej så det var 1 kg mindre än jag sagt i alla däcken. Vet inte om jag orkar ge mej iväg på någon längre resa igen, räknar man på att köra 800mil plus färja plus campingavgifter då blir minst 20000 för ett par månader. Flyger man ner och hyr en lägenhet så lär det bli billigare. Funderade på olihao de har ju billiga stugor där skulle ju bli betydligt billigare och sen kan man ju hyra bil eller skoter. Men kanarieöarna har ju bättre väder. Hade ju mycket problem med magen därnere men efter att jag blev gallstensopererad är det mycket bättre.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Ställde av husbilen tillfälligt sparar försäkring och skatt ett tag. Bokade en vecka på kreta där jag varit förut med varm och långrund sandstrand. Där ska jag fundera på hur jag ska klara vintern med husbil eller ett rum söderut. En viktig sak är ju vad man ska göra av fritiden läsa flyga drönare har jag klart. Men fördelen med husbil är ju enorm jämfört med att sitta på ett hotellrum. Det är ju när vintern och mörkret kommer som man bara vill bort.
När man inte har så bra ekonomi så får man sätta sig med räknedosan och se hur man ska göra. Kommer att sitta på ett hotellrum i chania och se på hur valet går på söndag det är också en faktor att fundera på. Husbilen ska bara besiktas och där väntar jag mej inte några större problem sen går det att köra. Byter nog de flesta hotellrum med husbilen när det gäller boendet där har man ju allt och en bekväm säng och frihet och äventyr. Hade jag inga andra hänsyn skulle det nog bli en vinter på GC med husbil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja det är Gran Canaria och det finns färjor dit rekomenderar att du läser tråden reseberättelser av sir Maclean. Kom hem från kreta chania idag varmt väder både i vattnet och på land, tyvärr åkte jag på någon magsjuka fick antibiotika och ett par sprutor. Grekland är jättedyrt idag jämfört med tidigare inget jag kommer återvända till längre efter 8 resor dit.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Kom hem från kreta chania idag varmt väder både i vattnet och på land, tyvärr åkte jag på någon magsjuka fick antibiotika och ett par sprutor. .
Tråkigt. Krya på dig. Någon aning vad magsjukan beror på? något ställe du ätit på med dålig mat? Åker till Chania på fredag så vill gärna veta om det är något ställe man ska undvika
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag var i Agi Apostoli på hotell telchina som sedan sist verkade lite nergånget, men många matgäster och vi åt mest där. Vid stranden fanns det ett ställe där man kunde äta snabbmat och det gjorde jag och min kusin som har plåtmage samt dricka ouzo och vattnet tog de direkt från vattenkranen vilket jag inte tänkte på.
Priserna har gått upp väldigt mycket både på sprit och mat sedan jag var där sist. vi köpte inget med oss varken från lokala affärer eller "taxfree" från flygplatsen var ju dyrare än hemma. Många köpte med sej hem från planet både dit och hem blev ju billigast så.
Var varmt i vattnet på grunt vatten säkert 30gr längre ut lite svalare men väldigt varmt.
Har ännu inte fått provsvar så jag vet inte vad min sjukdom berodde på frågade om det kunde vara från alkohol eftersom jag är lite känslig men det trodde inte doktorn och rekommenderande gastroskopi när jag kom hem vilket är väldigt jobbigt med kamera i magen.
När man kollar en bil genom tändstifthålen så verkar kameran mindre än den de stoppar ned i magen.
Hoppas du får en trevlig resa och lika bra väder som jag hade.
Vad är GT?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Åkte många mil med slirande remskiva men tyckte jag fick den bra uppspänd men den kanske förlorat formen så att det bara är att byta ut den. en rem är ju lätt attt byta. När jag slår på halvljuset sjunker spänningen neråt 12,6v men när jag stänger av ökar den ganska fort gradvis. Bytte alla remmar för ca 1300mil sedan men justerade på fel skruv och fick inte till det, sen i isande regn spände jag upp den så det verkade bra. Det är ju det att man blir lurad av solpanelen för batteriet är ju alltid fulladdat det lånar ju ström från bobatteriet också. Har inte orkat med något i sommar tål inte värmen, borde ju besikta snart också så det är klart till vintern sen ska jag klara mej till 2020. Samma med clion, den har gått bra nu sedan jag hittade felet en spräckt kontakt till tändspolen och den ska jag försöka hitta men det är inte lätt spolarna på skroten är ju oftast borta och man klipper ledningar vid kontakten. Elen är nog det sämsta på clion så många elfel har jag aldrig haft på någon bil. Sen gillar jag inte kopplingen bortskämd av husbilen som bara tuggar igång på tomgång.
Hade ju tänkt åka till kroatien men efter denna sommar är jag lite trött på sol och värme.
Inspektion av taket på husbilen.
Visa bilaga 156079
En sån vill jag också ha,drönaren menar jag :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Affe Jag tycker att du ska köpa en sån, det ska vara fabrikat DJI min heter spark och är billigast men enligt filmer på you tube så blir filmerna lika bra. Det är väldigt att flyga den och det finns en hel del innbygd säkerhet i den. Finns en grupp på facebook som skriver och lägger ut filmer.
Enligt doktorn så hade det inget med alkohol att göra utan bakterieangrepp, väntar på provsvar från grekland.....
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Affe Jag tycker att du ska köpa en sån, det ska vara fabrikat DJI min heter spark och är billigast men enligt filmer på you tube så blir filmerna lika bra. Det är väldigt att flyga den och det finns en hel del innbygd säkerhet i den. Finns en grupp på facebook som skriver och lägger ut filmer.
Enligt doktorn så hade det inget med alkohol att göra utan bakterieangrepp, väntar på provsvar från grekland.....
Var har du köpt den ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Elgiganten men den finns lite överallt, utnyttjade deras prisgaranti eftersom den fanns billigare på xxl men där ville jag inte handla. Kan finnas billigare nu om du söker på google. Mavic air kom efteråt och den är ju nya och bättre men mycket dyrare sen har det kommit andra nyare, men den här är bra och lätt att flyga så jag kan rekomendera den om man vill fota och filma.
Det är knepigt att den kan ge en film som ser ut att vara taken från ett stativ fast den hänger och vaggar i blåsten, det kan man inte klara med en handhållen kamera. Bara om man svänger fort ser man hack i bilden det är ju bara 30 b/s.
Du kan ju använda den för att inspektera taket vilket jag gjort både på huset och husbilen.
Du ska inte köpa bara drönaren utan paketet med sändare och extra batteri.
Hör av dej om du handlar kan jag tipsa om en del saker. Har filmat Finspång från 150m höjd samma kvalitet som om jag tittat på en film från en helikopter.
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite uppdatering: Har varit på kreta badat i 30gradigt vatten och druckit ouzå. Blev magsjuk min vana trogen och fick flera sprutor och antibiotika och blev påtvingad en blodtrycksmedicin som nästan fick mej att gå ner för räkning.
Har besiktat min husbil med godkänt, enda felet man upptäckte var att vänster bakstötdämpare hängde lös i övre fästet, det förklarar varför den kändes vinglig efter att jag fyllt vattentanken och toalett tanken säkert 120kg extra på vänster sida.
Har fått det fixat nu med en ny bult i nedre fästet där den gängat upp sej och ramlat bort.
Nästa besiktning oktober 2020 och sen försvinner skatten vid årskiftet!
Trots allt blir man lite sugen på att åka söderut nu när det stora mörkret närmar sig, visst är det fel på bilen och problem med gasolen men ska försöka fixa det.
Köpte en 60w solpanel idag för 650kr och en dito 20A PW regulator för 200kr som klarar två solpaneler så då byter jag den jag har som fungerar men ingen dispay. Jo så klart är en bättre regulator önskvärd men eftersom batteriet bara är 75Ah så räcker det bra har ju en 75w solpanel på taket innan som fungerat bra så 130w solpanel blir bra, men om man ser till verkligheten så ger det kanske max 80watt om man räknar bort glädjekalkylen men det ger ju 7 A i laddström.
Vad jag är ute efter är att jag ska kunna köra min kylbox med kompressor kontinuerligt eftersom kylskåpet dels slocknar ibland är svårt att tända och drar gasol.
Jag har dock tagit höjd för kylan och tömt vatten och toaletten frostskador kan förstöra mycket på en husbil.
Kommer förmodligen att göra en ny och bättre avskiljning av hytten och boutrymmet så det blir ändå bättre isolering, i en kall natt i Tyskland flyttade jag min säng temporärt till mitten av boutrymmet eftersom det var kalldrag från hytten men det blev väldigt opraktiskt att klättra runt sängen.
Problemet när man åker söderut är att man på något sätt blir strandsatt där tills våren närmar sig eftersom väglag och kyla gör det väldigt jobbigt att köra hem på vintern, så man måste vara rustad för det.
Har räknat fram och tillbaka på kostnader osv. Det jag kommit fram till är när man väl är på plats i sydeuropa kostar det inte så mycket men det blir billigare att flyga och ha boende därnere men ett kalt hotellrum med en usel säng lockar inte och sen möjligheten att se nya saker istället för samma ställe gör ju att husbilen är bättre. Man kan visserligen bo 2månader i las palmas för 10000kr men då är ju boendet väldigt enkelt och inget man kan trivas med under så lång tid.
Nu när jag varit iväg en gång så vet jag mycket mer vad man förvänta sej och vilka vägar som man kan köra, kommer knappast köra i 3 veckor för att komma ner, körde ju hem på 8 dagar men det var ju extremt för en gammal husbil.
Livet går ju inte i repris man får försöka uppleva så mycket man kan och orkar för sen när man ligger där och inte kan mer så ska man inte gräma sej för det man inte gjort utan tänka tillbaka på minnena man har.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Gleder meg å høre at du har fått lysten til å reise igjen.. Jeg likte å lese din forrige tur. Tråkigt med bilen på hjemturen, men det virker som du har fått orden på det meste.. Håper å få hilse på deg i syd.
Jeg starter på Mandag..
 
Toppen