• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tror inte på sliten koppling. Snarare att tryckplattan glider dåligt på splinsen. Tex rostiga splines. Inte helt ovanligt på bilar som stått länge. Men om det endast är vid start så är det väl bara att starta i neutralläge?
Möjligen rätt map rostiga splines MEN det hjälper inte egentligen att bara komma igång då den frikopplar illa hela tiden och stressar synkningen.

Splines problem är extra vanligt på dubbelskiviga kopplingar men jag har aldrig varit med om det på enkelskivig, men det är som sagt bara vad jag varit med om .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Dingsen på navet er en Mannesman km teller, påsatt i Sverige da bilen var ny. Mulig endel verksteder for ferdskrivere og taksameter har orginalverktøyet for å fjerne denne. Ellers så burde de gå med litt vold :D. Om du vil åpne den uten å ødelegge bruk en polygrip på det riflede partiet, husker ikke om det er høyre eller venstre gjenger på disse gamle boksene.

Hele boksen kan erstattes med et orginalt hjullager deksel
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra att få veta vad det är för apparat på höger hjulaxel, den får sitta så länge gör knappast någon skada.
För att förtydliga om kopplingen den kopplar helt normalt det är bara vid längre stillestånd i fuktig luft som problemet uppkommer, kör jag den regelbundet händer det inte, alltså är det lugnt i rätt många mil från nu.
Det är knappas rostiga splines utan beläggning- rost på lameller /tryckplatta.
Just nu finns det såna som har värre problem en av kvinnorna i HBK,s singelgrupp befinner sig i portugal med en bil som växlarna inte fungerar på, förmodligen luft/för lite olja i den hydraliska kopplingen inget ovanligt om man letar på forumet.
Tyvärr vet man inte vilken olja eller var den ska fyllas på så det är verkstaden nästa.
Fiat Sverige trodde på synkringarna :confused:
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Som svar på olja och behållareplaceringen på bilen i Portugal.
Om det är som på vår Fiat 07, så är oljan bromsolja och behållaren samma som till bromsoljan.
Den behållaren är indelad i flera fack.
Tar oljan till kopplingen slut så finns det olja kvar till bromsarna eller tvärt om.

Krister
 
Senast ändrad:

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var ute för kopplingsproblem på en av mina Alfa Romeo. Där hade kopplingsvätskan blivit som spenat då ingen bytt den när de bytte bromsvätska. I det fallet drog inte kopplingen då vätskan inte rann tillbaka, men drog man lite i kopplingspedalen kom den. Den bilen hade en puck på hydralledningen som fungerade som en dämpare så man inte skulle belasta lådan och drivknutarna för hårt. Inte i ditt fall Bengt, men om växlarna inte drar kan det ju vara fallet...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var ute för kopplingsproblem på en av mina Alfa Romeo. Där hade kopplingsvätskan blivit som spenat då ingen bytt den när de bytte bromsvätska. I det fallet drog inte kopplingen då vätskan inte rann tillbaka, men drog man lite i kopplingspedalen kom den. Den bilen hade en puck på hydralledningen som fungerade som en dämpare så man inte skulle belasta lådan och drivknutarna för hårt. Inte i ditt fall Bengt, men om växlarna inte drar kan det ju vara fallet...
Med vänlig hälsning, Conny J
Bromsolja suger åt sig vatten vilken är dåligt på minst två sätt dels rostar bromsrören men allvarligare är att det km bildas ångblåsor vid hög temperatur o h fp tappar man bromsarna i värsta fall därför ska man byta oljan ibland.

Dämparen ska väl minska vibrationer i pedal mm inte har den någon effekt som gör att drivaxlar od ska må bättre eller?
Bromsslangar kan med tiden svälla igen vilket får dem otäcka effekterna man ej kan släppa bromsen eller få kopplingen att dra som du nämner.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bra att få veta vad det är för apparat på höger hjulaxel, den får sitta så länge gör knappast någon skada.
För att förtydliga om kopplingen den kopplar helt normalt det är bara vid längre stillestånd i fuktig luft som problemet uppkommer, kör jag den regelbundet händer det inte, alltså är det lugnt i rätt många mil från nu.
Det är knappas rostiga splines utan beläggning- rost på lameller /tryckplatta.
Just nu finns det såna som har värre problem en av kvinnorna i HBK,s singelgrupp befinner sig i portugal med en bil som växlarna inte fungerar på, förmodligen luft/för lite olja i den hydraliska kopplingen inget ovanligt om man letar på forumet.
Tyvärr vet man inte vilken olja eller var den ska fyllas på så det är verkstaden nästa.
Fiat Sverige trodde på synkringarna :confused:
Detta om Portugal problem låter som 3:e hands information, vet man inte ens vilken olja det ska vara så tror jag nog att det information är ganska inkorrekt.
Självklart vet Fiat bäst.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jomen även om synkringarna är totalslut vilket de inte blir över en natt så går det växla, om inte lådan rasat så är det kopplingen och då enklast hydrauloljan som kanske inte blivit kollad.
Jag har fn. inget problem med vare sej kopplingen eller växellådan motorn startar och går bra har kollat med ny gasflaska kylskåpet startar värmaren startar gasspisen går bra på vänstra lågan den till höger ger lite stora lågor förmodligen sot.
Fyllt på vatten som var helt avtappat eftersom det varit minusgrader några nätter. Allt verkar fungera.
Sprungit ut och in i bilen och lastat en massa kläder vill inte tvätta innan jag kommer till en lämplig camping, det är så mycket man inte får glömma mediciner som är på recept t.ex. fick rådet att skaffa ett intyg det skulle inte räcka med mitt namn på etiketten och att mängden bara var enl. recept enl den tid jag skulle vara hemifrån enl. apoteket.
De flesta som åker husbil är ju äldre med en massa mediciner en del är ju narkotikaklassad eller hormoner, har aldrig hört talas om något problem??
Tog stegen och tvättade av solpanelen eftersom jag misstänkte att regnet inte tagit bort sot och liknande och mycket riktigt blev moppen precis svart så där hade solpanelen tappat många watt.
Använde fönsterputs.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jomen även om synkringarna är totalslut vilket de inte blir över en natt så går det växla, om inte lådan rasat så är det kopplingen och då enklast hydrauloljan som kanske inte blivit kollad.

Använde fönsterputs.
Det ska mycket till för att bromsoljan blir så dålig och ofta(alltid förutom Amazon då tex) används samma behållare för broms och koppling och du skrev inte att bromsarna pajat, däremot kan såklart huvud och slavcylindern paja, sådana brukar ha en livslängd på runt 20-30 år dvs samma som bromssok kortare om dom sitter varmt monterade tex ovanför grenröret.

Varför tror du inte att det är rost på splinsen?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej. Tala om på apoteket att du ska resa ett halvt år med husbil och att du ska ha ut medicin för den tiden. Så har jag alltid gjort och det har inte varit något problem.

Hälsningar Sanddammaren
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Efter en utlandstripp minst 250mil så kan jag rapportera att motorn styrningen och kopplingen har fungerat bra. Det skakar om man startar på 1 i lågfart runt tomgång på tyska kökörningar.
Det är motorfästena som gör att det skakar lite.
När vägen tillåtit det så mellan 90 -100km utan problem, visst har det svajat lite med hård blåst och mycket lastbilar men det är en himmelsvid skillnad mot tidigare Roy på Finspångd bilskrot gjorde ett perfekt arbete och bilen kändes helt annorlunda.
Man hade plötsligt vägkänsla vilket jag saknat och mittglappet var praktiskt vare borta, man kände i ratten både vägen och stormvindarna som låg på från väster.
Trodde att jag hade problem med styrväxeln men icke.
Körmässigt har bilen varit bättre än någonsin, hade varit i spanien nu om det inte varit för att jag tycker det är jobbigt ensamt och problem med värmen.
Jo jag hade utan vidare kunnat vara i spanien nu bilen hade klarat det galant!
Hade trafiken varit som i sverige så kan man behagligt köra långa sträckor på en dag, det som är i tyskland är nästan katastrof, allt går sönder på vägarna broar osv. Jag tror att tyskland och även sverige måste införa rejäla avgifter på lastbilstrafiken som inte ska drabba vanliga pendlare.
Kommer att köra omkring en del i sverige, måste lösa trumavärmarens problem först.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nej det tror jag inte efter 250mil med ganska tuff körning, vid kökörning vill jag inte slira på kopplingen och då släpper man upp den med minimalt varv, ökar jag motorvarvet till normalt så hugger det inte.
Jag ser också att växelspaken rör på sig med motorpådraget, så bakre växellådsfästet måste bytas men det har inte blivit av känns ganska jobbigt att krypa under bilen och skruva.
Har haft samma problem med en hundkoja på 60-talet bl.a.
Det tycks som tvärställda motorer med framhjulsdrivning inte är bra på det viset hela paketet vill vrida sej.
Hade en saab sport tvåtakt en gång där golvet fram var fullt med stora sprickor där hela motorn vred sig i plåten, men blev bra efter svetsning med gas mig fanns inte då.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nej det tror jag inte efter 250mil med ganska tuff körning, vid kökörning vill jag inte slira på kopplingen och då släpper man upp den med minimalt varv, ökar jag motorvarvet till normalt så hugger det inte.
Jag ser också att växelspaken rör på sig med motorpådraget, så bakre växellådsfästet måste bytas men det har inte blivit av känns ganska jobbigt att krypa under bilen och skruva.
Har haft samma problem med en hundkoja på 60-talet bl.a.
Det tycks som tvärställda motorer med framhjulsdrivning inte är bra på det viset hela paketet vill vrida sej.
Hade en saab sport tvåtakt en gång där golvet fram var fullt med stora sprickor där hela motorn vred sig i plåten, men blev bra efter svetsning med gas mig fanns inte då.
Förklara hur det spelar roll hur motorn är monterad map orientering:D

Att växelspaken rör sig är mer eller mindre normalt.

Din koppling är kass, du kan av ren tjurighet svetsa fast motorn i bilen men du maskerar problemet bara.

Byt koppling, sedan nästa problem inte tvärt om och på köpet får du uppleva att växla är mycket lättare.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Förklara hur det spelar roll hur motorn är monterad map orientering:D

Att växelspaken rör sig är mer eller mindre normalt.

Din koppling är kass, du kan av ren tjurighet svetsa fast motorn i bilen men du maskerar problemet bara.

Byt koppling, sedan nästa problem inte tvärt om och på köpet får du uppleva att växla är mycket lättare.

Det problemet förekommer väl inte på moderna framhjulsdrivna bilar. Det var tydligen ett lite simplare montage på dom äldre. En motor som sitter tvärs i bilen och sedan dåliga motorfästen måste väl vridningen av motorn bli större och där med överföringen till växelspaken.
 
Toppen