• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot - byta drivaxelstöd

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Hej, Kaj Thörnberg heter jag.Finns det någon som har bytt drivaxelstöd, är det svårt fodrar det speciella verktyg. Väntar på svar kontiki 640 j5 peugeot 90.a 2,5 td
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: kontiki640

Om det är den högra drivaxeln med stöd på mitten på 2.5Td motorn. Har en sådan och den är ingjuten i motorblocket. Mitt fäste sprack på mitten. Lämnade in den på verkstad dom gjorde en metallförstärkning utanpå fästet. Har fungerat bra. Men det är en idiotkonstruktion.
image.jpg
 

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: kontiki640

Finns det ett lager att byta, om så är fallet var får jag tag i det. Väntar på svar. Tack på förhand Kaj.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: kontiki640

Ja det finns ett lager. Jag brukar beställa från Autoteile Augustin
Snabba leveranser. Men eftersom det är ett vanligt lager så borde man hitta det även i Sverige, men det har jag inte sökt efter.
Ha det
 

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: kontiki640

Tack så hemskt mycket för all hjälp. Var får jag tag i dimension på lagret och är det svårt att byta
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: kontiki640

Vet tyvärr inte måttet på lagret. Bifogar en länk där det står hur man lossar axeln. http://www.husbilsklubben.se/forums/t83999/
Men om jag kommer ihåg rätt. Så lossade jag centrumkärnan på hjulet ( var tvungen att ta lös hjulet ta bort kåpan sätta tillbaka hjulet. Lossa muttern på axeln. Tror att det är 41 mm hylsa.Denna mutter sitter jättehårt. Lossa bromsoket, hänga upp det. Lossade de 4 bultarna som sitter längst ner under bromsskivan (kan inte förklara bättre) man ser dom om man ligger under bilen.lossa staget som sitter med genomgående bult, staget går lite snett mot fronten. Tror att mekarproffset Jankro här i klubben kallar det hundbenet. Lagret är låst i drivaxelstödet med tvåa skruvar/muttrar lossa dom helt, lagret låses med hjälp av krokar som håller lagret det är dom muttrarna/bultarna du tar bort? Sedan "tror" jag att det bara är att dra ur axeln.
För att få lös lagret från axeln så på min var man tvungen att värma lagret ganska mycket med gaslåga för att få bort lagret.
Hoppas att du begriper min beskrivning, vet inte om jag gör det själv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: kontiki640

Hejsan, vill bara skarva i lite om stödlagret som troligen är ett vanligt kullager 6006 2RS. och går att köpa överallt där de säljer lager (2RS står för att det är gummitätningar på båda sidor, och köp inget billigt från lågprismarknaden utan kosta på dig ett SKF, FAG eller liknande).
Men det du kan behöva är en spännring som håller fast lagret på plats.
Lagret sitter med normal kraft, men eftersom det är lagret som håller drivaxeln på plats i sidled så sitter det en metallring som håller fast lagret. Den ringen sitter som sjutton för den är så liten i hålet så ringen måste värmas upp massor innan man slår ner den mot lagret med ett långt och lämpligt rör och snabbt innan ringen kallnar.
Det är riktigt besvärligt att få bort ringen så meningen är att man helt enkelt skär av den med en liten vinkelslip och värmer upp och monterar en ny ring vid byte av lagret.
Ringen finns som del hos Axel A. bridvid lagret. Så om du skickar efter lagret så skall du absolut köpa en ny ring med.

Shrink ring bearing fastening drive shaft
https://www.axel-augustin.de/shop2/..._96504.html?XTCsid=h7qllv3ev4mhdaum8a5j79bcb6

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: kontiki640

Hej, Kaj här jag hittar inte bild på låsringen som låser lagret på drivaxeln i stödlagret.Vill beställa. Tacksam om svar så fort som möjligt.j5 90, a peugeot
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Senast ändrad:

kontiki640

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
35213
Medlemskap
2023
Sv: kontiki640

Hej, Kaj tackar för all hjälp ang:mitt drivaxellager höger sida.På min peugeot satt det en krympring istället för låsring .90.a j5 640/6. Nu är det bytt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot - byta drivaxelstöd

Byt drivaxel till en längre, finns på tyska Ebay, då slipper du detta stödlager. Så gjorde jag och detta fungerar bra. Det finns bilar som är utrustade med denna axel från början, Fiat, Peugeot och Citroen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot - byta drivaxelstöd

Har han oljefiltret ovanför drivaxeln. Då passar tyvärr inte den långa drivaxeln. Men jag antar att det går att flytta oljefiltret.
Ha de
 
Toppen