• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbil?

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Hej

Har köpt en ny HB, Sun Living Lido 50. Hämtas imorgon. När jag "tittar" på Transportstyrelsen på regnummer, så är den reggad som personbil M1.
Väger totalt 3500 kg. Den tidigare HB Adria Coral 660SL, vikt totalt 3500 Kg, var reggad som lätt lastbil N1. Är det något "nytt" som jag missat vad gäller fordonskatogerier!!!!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Personbil?

Ja, det är "nytt" sedan den 1 maj 2006.

Från och med detta datum ska, i princip, alla husbilar registreras som Personbil klass 2.

Vissa misstag har dock begåtts, framför allt när det gällde privatimporterade bilar under det första halvåret efter nyordningen.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Personbil?

När det gäller frågor om specifika fordon, brukar det alltid underlätta om man anger registreringsnummer.

Pålle
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Personbil?

Hej

Har köpt en ny HB, Sun Living Lido 50. Hämtas imorgon. När jag "tittar" på Transportstyrelsen på regnummer, så är den reggad som personbil M1.
Väger totalt 3500 kg. Den tidigare HB Adria Coral 660SL, vikt totalt 3500 Kg, var reggad som lätt lastbil N1. Är det något "nytt" som jag missat vad gäller fordonskatogerier!!!!

M1 är husbil i länder utanför Sverige.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Toppen