• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Permanent ström till stereon

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hur kopplar ni för att få ström till stereon när inte tändningen är på, gäller en Citroen Jumper plåtis från 2016
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Normalt finns det alltid inkopplat plus och minus till radio/stereon för att hålla kvar inställningarna samt en kabel som kommer från tändningslåset. Klipp bort den från tändningslåset och skarva ihop den med den befintliga pluskabeln.
 
F

F.d. 26513

Guest
Normalt finns det alltid inkopplat plus och minus till radio/stereon för att hålla kvar inställningarna samt en kabel som kommer från tändningslåset. Klipp bort den från tändningslåset och skarva ihop den med den befintliga pluskabeln.

Problemet med din lösning är stereon kan dra ur startbatteriet. Jag har lagt en extra pluskabel från bodelsbatteriet upp till en strömbrytare. Från brytare går en kabel till plus på stereon samt en till tillslaget på stereon. Stereons 12v går också via brytaren så strömmen från startbatteriet bryts vid omkoppling till bodelsbatteriet. Glappet är så litet att inställningarna sparas.
 

Sintra

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Västerås
HBK-Nr
4446
Medlemskap
2024
Schema.jpg
Så här kan man också göra även om det inte lär resultera i ett Nobelpris. Plussladden som normalt går till radion styr ett relä. Relät kan förbikopplas via en liten strömbrytare som sitter bredvid cigguttaget.
Kör bilen som "personbil" året runt och då stänger radion av när man slår av motorn men när man bor i bilen så kan man slå om den lilla strömbrytaren och ha ström till radion och vänstra cigguttaget. Ingen risk att inställningarna försvinner då minnessladden alltid får ström från bobatteriet.
 
Toppen