• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Permanent boende i husbil..?

F

F.d. 1547

Guest
Det har för mig länge varit en dröm att få ha ett mobilt hem i en husbil. Nu vill jag veta mer om hur det går till och fungerar. Allt från kostander till vardagliga praktiska saker.

Har hittat lite korta inlägg från några av medlemmarna som bor i husbil eller husvagn året om, men tyvärr inte något speciellt forum för detta ämne.. Jag vill veta mer! :)


Hur sköter ni matlagning, tvätt, toabestyr, hygien m.m?

Hur kan en budget för boende i husbil se ut?

Hur finansierar ni ert boende?

Posthantering?

Har ni förråd på annan plats eller alla era ägodelar i bilen?

Bor ni på samma camping hela tiden eller reser ni runt?

Vilken finansiering har ni? arbete?

Blir det billigare / dyrare än "traditionellt" boende?

Vilka reaktioner har ni mött från andra att ni valt att leva och bo på detta sätt?

m.m. m.m.


Om någon har någon länk där man kan läsa mer om just sånt här året-runt-boende är jag tacksam om jag kan få den.


Själv är jag en tjej på 28 år, som haft den här drömmen sen jag va barn och spenderade somrarna i vår husvagn. Men det är inte förrän nu som jag valt att kolla upp detta lite mer. Träffade på en kille som bodde i en husbåt, och påmindes om mina drömmar.. Jag har inga egna barn eller familj, så jag kräver inte så mycket utrymme. Har ett fast arbete som jag dock inte vet hur det blir med under denna lågkonjuktur.. men kanske är det just detta som kan ge mig en "nystart" i livet!

Hur som helst, jag vill iallafall veta mer om det här sättet att leva! :)
 
F

F.d. 52911

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej.
Detta vär ett vanligt förekommande i usa ,jag föreslår att du kollar googlar med orden
RV och fulltiming,då får du en uppsjö av information ,visserligen tilhörande usa men ok.har haft samma dröm en gång ett tag,att fulltima mig i usa med en riktig usa rv.
RV står för recreation vehicle (fritidsfordon)
Hälsningar
Paulkaj
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

OJDÅ! Det var många frågor på en gång.

Jag har sedan i juli 2005 bott i en "liten husbil"(Knaus Box Star 550 MQ), men jag tillbringar vintrarna fricampande efter kusten i Spanien/Portugal. Om jag förstått dej rätt skulle du stanna kvar i Sverige och då blir svaren annorlunda.

För det första måste du ha en bil som är mycket bra isolerad. Helst bör du stå på en camping för att få tillgång till ström. Där sköter du även tvätt & hygien.

När man fricampar tvättar man antingen för hand eller på en tvättomat, men dom är inte så många längre. Ibland måste jag då ta in på en camping någon natt.
För att få vatten letar man reda på en mack eller som här dricksfontäner. Ibland blir det många vändor om man måste fylla tanken.
Jag tvättar mej med tvättlapp över hela kroppen för att inte slösa vatten och går till ett badhus när det är "storrengöring".

Toatanken töms antingen på offentliga toaletter eller så får man hjälp att lyfta upp ett lock i gatan av en snäll HB-granne.

Som pensionär funkar det att leva såhär. Värre om man är ung som du och måste förtjäna dina pengar. När man kommit ner hit kan man ju stå på samma ställe och då är det bara matkostnaden man behöver pengar till och lite lyx!

All min post går till en väninna som antingen skickar till en Poste Restante-adress eller skannar in i ett mejl.

Allt det jag "behöver" har jag med mej. Allt annat finns i ett förråd i Sverige. Man behöver inte alls så mycket som man tror. Varje sommar jag varit hemma har jag lämnat kvar en del saker.

I och med att jag reser ensam söker jag alltid upp andra husbilar att stå tillsammans med. Just nu, utanför den LILLA byn Guardia nära Salobreña står kanske 25-30 bilar På ett fält upplåtet för parkering.

Mathållningen blir mycket enklare i en husbil än hemma. Därför lägre matkostnad!?
Jag betalar ju ingen hyra heller.

Reaktioner från andra blir oftast att de skulle nog vilja göra som jag, men de sitter fast i ekorrhjulet.

Hoppas du fått svar på de frågor du hade, annars får du återkomma.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej Camouflage.

"Pialin" svarade på många praktiska frågor och vi andra får försöka fylla på.
Om du skall bo på Camping Vintertid (åtminståne norr om Skåne) bör du ha en bra isolerad husbil annars räcker sällan elvärmen till. Går förstås att kompletterings elda med gasol.

Svenska Campingar brukar debetera el separat vintertid men är det kallt så ligger man på max förbrukning.

Hittade ett campingblad från en mycket fräch camping i xxxxköping och det skulle då kosta 3600:-/mån vid full elförbrukning under perioden 1/10 till 20/4. Det finns billigare alternativ (detta var bara ett exempel) Du får tillgång till Toa, Dusch, kök, sopcontainer,tömma din egen toa och gråvatten samt oftast samlingsrum med ev.kabel-TV på de flesta vinteröppna campingar.

Sommartid om du är ensam kan det vara bra att ta en camping då och då för att fylla på vatten, tömma toan, tömma gråvattnet ladda batterierna och ta en ordentlig dusch.

Det kan skilja ganska mycket mellan olika campinplatser sommartid både vad gäller standard och priser. Har haft super sjöutsikt med fantastiska gemensamhets utrymme för 160:- inkl.el och dassiga storstadscampingar för över 200:- som inte varit värda priset.

Det som antagligen är avgörande är din ekonomiska situation nu och i framtiden. Det finns husbilar från i stort sett 0 till hur mycket som helst. Du kanske har en lägenhet som du byter till en husbil och kostnaderna blir ungefär som hyran, men upplevelsen lär bli betydligt större.

Hoppas du fått några svar och att resten av klubben fyller på med mer info.

Med vänlig hälsning,

Peter.:swoon:.

PS.Min Husbil Kostar c:a 5000/år i skatt och 5000/år i försäkring. 13-15kr/mil i Diesel, 3-4kr/mil i däck och service (om det kan vara till någon hjälp)DS.:rolleyes:
 
F

F.d. 15058

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Finns säkert lika många olika sätt som det finns människor, men jag kan redovisa för hur jag har tänkt göra det. Jag är 26, så lite mer i din ålder.

Köpte en gammal Polar camper och pickup från 1984 i höstas, och bodde i den medan jag säsongjobbade i Oslo. Jag har nyligen börjat studera IT på distans, och meningen är att jag ska ha campern som mitt hem och kunna studera varsomhelst jag har en internet-uppkoppling. Kommer från Finland, bor egentligen i Göteborg, jobbar i Oslo, och spenderar en hel del tid i Chamonix i franska alperna. Så jag har inte haft något "hem" på många år. Nu är det som sagt meningen att campern ska bli det.

Jag ska utrusta den så jag blir så självförsörjande som möjligt. Kommer bygga in toalett, dusch(som kan stuvas undan när den inte används), och manuell tvättmaskin(har tröttnat på att handtvätta). Minst 200ah med batterier och så stora solpaneler som möjligt. Campingar kommer jag undvika så mycket som möjligt, iom att jag ändå inte behöver dom. Trivs mycket bättre med fricamping. Dessutom blir det ju lika dyrt att stå på camping som att bo i liten lägenhet, så jag ser ingen point alls med det. Men jag är förstås en person som trivs ute i naturen. Vatten kan man fixa på bensinstationer.

De senaste åren har jag jobbat jättemycket i Oslo från mitten av september fram till jul, och sedan tagit ledigt ett halvår. Jobbat lite på sommaren för att hålla mig flytande, och sen repeterat.
I år var första säsongen i Oslo som jag inte kunde jobba så mycket som jag ville, vilket ledde till att jag nu har mycket mindre pengar än jag normalt brukar ha denhär tiden på året. Men det brukar lösa sig.
Jag har kommit fram till att jag inte klarar av att jobba ett vanligt 9-5 jobb. Har svårt att njuta av dagen om jag vet att jag ska jobba dagen efter. Så jag föredrar att dela upp det så jag bara jobbar när jag jobbar, och lever när jag lever. När jag blir klar med mina studier är det meningen att jag ska börja jobba över internet, vilket gör att jag inte blir "fast" på ett ställe på grund av jobbet.

Vad folk tycker och tänker om mina planer bryr jag mig inte nämnvärt om. Det är inte deras liv det handlar om. Har du en dröm om att bo i husbil tycker jag du ska satsa på det! Det behöver inte bli dyrt, eller invecklat. Följ ditt hjärta!(och ta lite hjälp av hjärnan)


/Micke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Härlig inställning!
Till skillnad från många i min generation (50+) så är många ungdomar idag mycket mera tuffa och tar för sig av livet på ett annat sätt:).
Min ungdom var enkel och rätt så självklar: Studier-jobb-ut och dansa på lördagarna i finkläder-hänga på fik eller i Saab Sporten resten av veckan;)-
lägenhet - fast sällskap - leta kåk - giftermål+barn i en rad;). Sedan föräldarmöte/husvagnssemester i ett antal år.

MEN NU är vi fria att ut och upptäcka saker igen:D (tills barnbarnen kommer och man skall vara barnvakt).

Fast jag beundrar de som tar steget fullt ut och gör sig fria och bara lever för dagen, själv är jag nog för bekväm/feg!

Anders som är nöjd i alla fall.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Detta med att ha god isolering visar sej när det drar iväg ner mot nolla. Fast jag har isolering hjälper det inte mycket, sulle behöva lite extra.
I natt var det +3,3 grader som lägst och då hade jag +12 grader i bilen när jag vaknade. Använder inte värme på natten och visst får jag skylla mej själv, men jag har goda värmande täcken så jag fryser inte. Eller så har jag vant mej.

Denna vinter har varit den kallaste sen jag började resa -99. Står fortfarande i Salobreña, Spanien.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej Camouflage! du verkar intresserad av husbilslivet, ett sätt är att bli medlem så du kan läsa om oss som skriver i alla de forum som medlemmar har tillgång till ex "Personliga betraktelser" där vi skriver varje dag under övervintringarna (Okt-April) i södra Europa/Spanien. Lycka till!
Lena & Jan HBK medelm 448
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Permanent boende i husbil..?

Måste man inte ha en fast postadress? Kan det vara möjligt att bo i Sverige utan att myndigheterna vet var man bor?
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Permanent boende i husbil..?

Du ska vara skriven på någon adress - men var är helt upp till var och en att ange. Du behöver inte vara skriven i Sverige. De flesta andra länder i Europa har lägre skatt än Sverige - något att tänka på med den låga penssion vi får.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Jag har varit skriven i Tyskland ett par år, men har hela tiden beskattats i Sverige. Så någon skattelättnad har jag inte haft.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Mycket trevlig och informativ tråd. mickee tar jag känskap vid. Tror vi har snackat på forum förut. :D:D:D

Ja, håller helt med. Ta vara på drömmarna. Försök göra något med det. Oftast är det mycket lättare än man tror att bryta upp. Läste den intressanta inlägget i Husbil/Husvagn nr 2.09 om KuMaNi, Kurt och Margot. Trevlig läsning för dom som tänker i dom tankarna.

Vill jättegärna höra hur det går med deg framöver på tråden Camouflage.

Min syster har bott i husvagn under två-tre års tid. Du kan gärna få hennes mailadress om du vill, och jag frågar henne om det är ok? :)

markusvesala@everyday.com
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hmmm, men om du är folkbokförd utomlands, så skattar du väl för landet där du bor.
Det är ju vitsen med att folkbokföra sig i länder där beskattningen är lägre, ex Frankrike.
Frankrike är ju gynnsamt för låginkomsttagare samt för höginkomsttagare,paradoxalt nog.
Enligt skatteverket går det ju tom att folkbokföra sig på en campings adress.
Se sidan Taxzero ? pensionering utomlands

Fincan
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Permanent boende i husbil..?

Det finnes tosidige skatteavtaler mellom flere land i Europa om kildeskatt, dvs. at skatt betales i det land som pengene kommer fra. Om jeg flytter til Sverige så må jeg fortsatt betale innkomstskatt av min norske pensjon i Norge. Evt. skatt for formue (som det er i Norge) betales i boendelandet. For skatteplanering og flytting er det viktig å ta rede på skatteavtalene.
 
F

F.d. 18443

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Jag går i samma funderingar/planer som Camouflage och undrar över samma saker.
Hur gör man med försäkring? Om man tänkt att bo permanent, bör man ha både fordonsförsäkring och hemförsäkring? Hemförsäkringen brukar väl vara anknuten till folkbokföringsadress?
Kan man vara folkbokförd i ett postfack, eller är det bästa att skriva sig hos en kompis och besvära denna om att ta hand om ens post?

Kan man fylla på färskvatten på de flesta mackarna, eller var gör man detta smidigast? Tömma pottapotti, bra/mer tips för detta?

Varmvatten, hur löser man det bäst? Om man har en vattentank och kök, så har man ju kallt vatten i kranen, finns det bra lösningar för att få varmvattnen, utan att behöva värma upp det i kastrull?

Det kommer komma fler frågor..:yes:
 
F

F.d. 18443

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

??

Ang. Pottapotti-tömmning:
Är det ok att tömma dessa på vanliga offentliga toaletter?
Hur krångligt är detta, måste väl tömma och spola i omgångar?
Är detta ett riskfyllt uppdrag:twitcy:??
 
Senast redigerad av en moderator:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Permanent boende i husbil..?

Hej!

Jag har varit i kontakt med skatteverket och enl. dom kan man inte vara skriven i en postbox.
Däremot kan man vara skriven i den församlingen man varit skriven i sist, men hur det fungerar vet jag inte.
Har fått en del information av skatteverket per brev men inte hunnit med att läsa det ännu.
/ Yvonne

 
F

F.d. 18443

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

Jag fick ett mailsvar från adressändring.se, som svar på frågor om post utan permanent adress:
"Du kan ha din post till en poste restante. Vilket du betsäller via oss. Men själva folkbokföringen rekommenderar jag att du löser med skatteverket. Dem kan du nå på 0771-567 567.
För att göra din beställning vänligen kontakta oss på kundstjänst på 020-97 98 99 (0771-från mobil)"

(Post restante, verkar funka som så, att posten lagrar posten åt en och så får man hämta ut den själv.)
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Permanent boende i husbil..?

xtian;

1. Hej har aldrig varit nej att fylla på färskvatten på någon mack för meg. Fast man vet aldrig. Fråga gärna först innan du fyller.

2. Många rastplatser numera har latrintömning. Eller är det bara jag som har haft tur och träffat på dom som har det? Finns nog en förteckning om vad som respektive rastplats har som service? Kanske www.vv.se ? Annars brukar väl vanliga toalettet med vattenspolning ochså fungera bra på mackarna som har en egen ingång till toaletterna utifrån. Du måste inte spola flera gånger. Det du häller ut rinner ner i toalettstolen av bara farten. Sedan göradet rent efter seg och naturligtvis spola.

3. Få vamtvatten beror lite på hur värmesystemet är i en husbil. Ofta så har man någon form av varmvattenboiler som värmer upp vattnet i en tank på runt 10-12 liters volym. Då kan man värma upp vatten i den tanken (som hela tiden fylls på med nytt färskvatten från färskvattentanken vid bruk) med Gasol eller av och till ochså med 220V el, ifall den är byggd för det och du har tillgång till 220V via antingen en elverk eller elstolpe.

Sedan finns det ju ochså varmvattenkokare som går på både 220V eller 12V.

Enklast blir det ju om husbilen har ett varmvattensystem som standard. Då med tanke på dusch. Då kommer varmvattnet från kranen så att säga.

4. Vet inte hur det fungerar med fast adress eller inte i Sverige, då jag bor i Norge. Men, Post Restante har jag använd meg av då jag har beställt varor till en närmaste postställe på Svensk sida. För att då hämta ut själv. SÅ det är jut det, det betyder. Att du kan sända varor till en postkontor på ditt namn. Men, undrar om dom tycker det är så "kul" att få posten din dit permanent? Bör kollas upp... Kanske bättre med någon bekant som i sin tur kan scanna in det mest viktigaste posten till deg och sedan sända per mail? Som Pialinn skriver.
 
Toppen