• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Periodisk fasta

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Ikväll sände vetenskapens värld på TV2 ett mycket intressant program om fasta. Tydligen har det forskats mycket om detta, både här i Sverige och i andra länder. Det framkom att periodisk fasta med 600 kcal per dag, under 2 valfria dagar i veckan, är hälsosamt. Antingen sammanhängande eller utspridda under veckan.

Det verkar sänka, förutom vikten, IGF1, LDL-kolesterolet och triglyceriderna. IGF1 är ett tillväxthormon som är släkt med insulin. Resultatet är att riskerna för åldersrelaterade sjukdomar minskar. Det fungerar nog inte för alla människor men det gör troligen ingen skada. Våra kroppar är ju gjorda för att klara av periodvis reducerat kaloriintag sedan urminnes tider.

Detta verkar vara ett bra alternativ till LCHF, kanske till och med hälsosammare!

Reprisen kommer imorgon tisdag 26 mars kl 16.20. Se den!
 

Clapton

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Västerås
HBK-Nr
10179
Medlemskap
2024
Sv: Periodisk fasta

Såg också programmet och det var mycket intressant. Blir nyfiken på att prova efter att ha använt mig av GI under fyra år.
Claes
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Periodisk fasta

Jag har börjat att prova detta. Det är faktiskt ganska lätt att äta lite, 25% av normalt, under två spridda dagar i veckan. Om man kombinerar detta med en moderat LCHF så får man troligen den bästa, nyttigaste, mathållningen.
 
Toppen