• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Då jag vid kontroll av min försäkring kunde konstatera att jag trots rabatt på 892 kronor kunde få en försäkring till husbilen ytterligare ca 1000 kr billigare beslöt jag mig för att byta försäkringsbolag. Försäkringarna var i stort sett likadant utformade. Ringde till mitt gamla bolag frågade om dom kunde göra något på priset, svaret var nej jag hade ju redan fått 892 kr i rabatt.
Ställde därför av husbilen 2010-04-20 ringde till mitt nya försäkringsbolag och tecknade en försäkring. Ringde därefter till mitt gamla bolag och sa upp försäkringen där. Jag tog kontakt med transportstyrelsen. om dom kunde överföra pengarna som jag betalt in tidigare eftersom jag skule ställa på bilen 2010-04-21 och sända ett inbetalningskort på 50 kr för påställningsavgiften. Jo det skulle gå bra, men jag skulle inte betala jag skulle få tillbaka 33 kronor.
Verkar konstigt sa personen som jag talade med på transportstyrelsen, ring oss när du får inbetalningskortet men vi behåller dina pengar här. Mitt inbetalningskort kom igår, tog kontakt med transportstyrelsen jo du skall få tillbaka 33 kronor, det beror på ett systemfel som vi inte kan rätta till manuellt. Till saken hör att jag betalt skatt dels för nuvarande period som löper till 2010-04-30 dels för perioden 2010-05-01--2010-08-31.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Hej, allt som är billigare låter intressant. Kan du inte delge oss andra vilket försäkringsbolag du hittat. Fotarbetet med avställning va bra, men det har säkert "rättats till" när jag behöver det.
Leffe
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Då jag vid kontroll av min försäkring kunde konstatera att jag trots rabatt på 892 kronor kunde få en försäkring till husbilen ytterligare ca 1000 kr billigare beslöt jag mig för att byta försäkringsbolag. Försäkringarna var i stort sett likadant utformade. Ringde till mitt gamla bolag frågade om dom kunde göra något på priset, svaret var nej jag hade ju redan fått 892 kr i rabatt.
Ställde därför av husbilen 2010-04-20 ringde till mitt nya försäkringsbolag och tecknade en försäkring. Ringde därefter till mitt gamla bolag och sa upp försäkringen där. Jag tog kontakt med transportstyrelsen. om dom kunde överföra pengarna som jag betalt in tidigare eftersom jag skule ställa på bilen 2010-04-21 och sända ett inbetalningskort på 50 kr för påställningsavgiften. Jo det skulle gå bra, men jag skulle inte betala jag skulle få tillbaka 33 kronor.
Verkar konstigt sa personen som jag talade med på transportstyrelsen, ring oss när du får inbetalningskortet men vi behåller dina pengar här. Mitt inbetalningskort kom igår, tog kontakt med transportstyrelsen jo du skall få tillbaka 33 kronor, det beror på ett systemfel som vi inte kan rätta till manuellt. Till saken hör att jag betalt skatt dels för nuvarande period som löper till 2010-04-30 dels för perioden 2010-05-01--2010-08-31.

Med vänlig hälsning.


Publikanen

Hur gör du när du säger upp försäkringen annat än vid huvudförfallodagen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.773
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Den blir automatiskt uppsagd om du ställer av husbilen. Sedan kan du i princip ställa på husbilen igen dagen efter och är då fri att försäkra bilen var du vill. Tror att Publikanen gjorde så också.

Krister N
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Jag ställer av husbilen 2010-04-20 kollar att den blivit " markerad " som avställd hos transportstyrelsen, ringer därefter till det nya försäkringsbolaget och tecknar en försäkring. Ringer därefter upp det gamla försäkringsbolaget som kan se att fordonet är avställt och att jag försäkrat i ett nytt bolag.
Mitt gamla bolag sa att man normalt sett endast kan byta bolag på huvudförfallodagen, ja det stämmer men jag har ju bilen avställd och då gäller inte den reglen. Jo det är ju sant blev svaret. När jag fått klartecken att husbilen var försäkrad ställde jag via internett på bilen från 2010-04-21, tid i telefon och framför dator ca 1 timme.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Den blir automatiskt uppsagd om du ställer av husbilen. Sedan kan du i princip ställa på husbilen igen dagen efter och är då fri att försäkra bilen var du vill. Tror att Publikanen gjorde så också.

Krister N

Ja men tag kontakt med bolaget så att din gamla försäkring inte går över i en "garageförsäkring"

Med vänlig hälsning.

Publikanen.
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Den blir automatiskt uppsagd om du ställer av husbilen. Sedan kan du i princip ställa på husbilen igen dagen efter och är då fri att försäkra bilen var du vill. Tror att Publikanen gjorde så också.

Krister N

Det var en nyhet för mig. Normalt så återupptas din gamla försäkring efter avställning. Det öppnar ju för möjligheten att året runt söka billigaste försäkringen på sina fordon.

Jag kände mig säker på att enda möjligheten att bli av med försäkringen annat än på huvudförfallodagen var att byta ägare på fordonet.;)
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Ett annat alternativ för försäkringsbyte är att göra ett ägarbyte inom familjen.

Det negativa då är att det kan bli lite onödigt många ägare om det praktiseras för ofta.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Och kanske dyrare försäkring, om den "nya" ägaren inte har samma "försäkringserfarenhet" (skadefria år).
Leffe
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Är bilen oförsäkrad när den är avställd ?
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Ja det är den. Om du inte har en garage försäkring.

Kastanj.
 
F

F.d. 50110

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Hej. vi hade garageförsäkring på vår bil och förfallodag okt på huvudförsäkringen.
Det kan ju börja brinna eller nåt. Det var inga problem att byta försäkrinsbolag i april. Vi fick till o med tillbaka från garageförs. Hade det inte gått att byta hade vi väl fått behålla garagförsäkringen också, då den inte kostade så mycket.
Hälsningar Mona
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Hej Publikanen!
Du skriver, " När jag fått klartecken att husbilen var försäkrad ställde jag via internett på bilen från 2010-04-21".
Fråga Fick du ett nytt Del 1 av registreringsbeviset då?
Det fick "jag" efter avställn. i fjol & på ställning nu i år!
Jag hade bara ställt av husbilen, kan det vara därför man får betala 50 kr!
Mvh.


Jag ställer av husbilen 2010-04-20 kollar att den blivit " markerad " som avställd hos transportstyrelsen, ringer därefter till det nya försäkringsbolaget och tecknar en försäkring. Ringer därefter upp det gamla försäkringsbolaget som kan se att fordonet är avställt och att jag försäkrat i ett nytt bolag.
Mitt gamla bolag sa att man normalt sett endast kan byta bolag på huvudförfallodagen, ja det stämmer men jag har ju bilen avställd och då gäller inte den reglen. Jo det är ju sant blev svaret. När jag fått klartecken att husbilen var försäkrad ställde jag via internett på bilen från 2010-04-21, tid i telefon och framför dator ca 1 timme.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

hej ! tack för tipset gjorde som du bytte bolag gjorde 1668 kr mindre på ett år ! du är
värd ett par kalla minst !!!:):):):D
 

Publikanen

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
6066
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Hej Publikanen!
Du skriver, " När jag fått klartecken att husbilen var försäkrad ställde jag via internett på bilen från 2010-04-21".
Fråga Fick du ett nytt Del 1 av registreringsbeviset då?
Det fick "jag" efter avställn. i fjol & på ställning nu i år!
Jag hade bara ställt av husbilen, kan det vara därför man får betala 50 kr!
Mvh.

Nej jag fick inte något nytt registreringsbevis.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Hej!
Jag tackar för svaret.
Jo jag fick ett nytt reg.bevis med utfärdande datum 2011 03 23!!!
jag ställde på H-bilen den "2011 02 11"!!!!!!
& fortfarande Personbilsklass 1, Totalvikt 4000 kg är det bara för att dom Norske & dito skall godkänna dom som "bara" har B-körkort före år 1996, man kan undra!

Till en helt annan sak , jag har slutsiffra 7 perfekt om man vill övervintra söderöver, bilen är 9 mån. gammal (2010:a).
Jag tänkte att här måste handlas kan va svårt att få tid & säsongen är i gång med körningar samt att jag haft lite problem med vibrationer i bilen så besiktning beställdes i Mars månad, med det "Nya" reg.beviset var ett med skick att bilen "Citat" Kontrollbesiktning ska ske senast mars 2012 "Slut Citat"!!!!! Där rök 7:an!!!
Detta som en liten varning till andra, tänk först & handla sen!
Någon som varit utsatt för samma?
Mvh.





Nej jag fick inte något nytt registreringsbevis.

Med vänlig hälsning.

Publikanen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

Be happy, du lever i Sverige og for biler over 3500 kg totalvekt bruker de maks 12 mnd interval på besiktelsen. Dette gjør at du kan forskyve tidspunktet til høsten ved å ta en ekstra besiktelse, i Norge må vi søke om endret mnd og får dette godkjent en gang - men ikke alltid slik du søker om.
Selv har jeg sluttsiffer 1 og søkte om september grunnet opphold i Spania på vinteren og fikk juni! I år kommer jeg ikke tilbake i tide til dette, har skrevet til myndighetene om dette og fått til svar at det er mitt problem om jeg ikke har en godkjent besiktigelse i løpet av juli.

Heldigvis kan alle bilverksteder autorisert for tyngre biler foreta besiktigelsen i Norge.
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Pengar tillbaka från transportstyrelsen.

HEJ
tecknade idag helförsäkring på min nya husbil, 4.500:-/helår, med bonus avdragen. Bolaget heter Länsförsäkringar
Sune
 
Toppen