• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pedalen sjunker

JockeoLella

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
23553
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Ingen aning
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Bromsproblem!!
Hej. Vet inte om jag skriver på rätt ställe, men jag har lite Bromsproblem på våran Fiat Ducato -01. Pedalen sjunker sakta! Bytte båda hjulcylindrarna bak då dom fuktade lite. Problemet kvarstår. Finns inget läckage "utåt" så då borde de vara huvudbromscylindern. Bytte den. Problemet kvarstår! Har luftat med trycksatt system först, men utan framgång. Luftade då på gammalt hederligt vis. Har luftat igenom ca 0,5 L, så de borde ha räckt. Trycker jag sakta på pedalen sjunker den tills den kommer till "läge 2". (E ju två kammare i cylindern med fjäder emellan) Jag har väldigt dålig bromskraft. Kan knappt låsa upp framhjulen på grus!! Inte bra!! Just nu e jag inne på att plugga en nippel itaget på cylindern.
Finns de någon som haft liknande problem.
// Jocke
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
tjena
försvinner det ingen olja för dig i behållaren?
det måste ju vara första frågan.
men eftersom du har tydligen vågat dig på o byta delar i bromssystemet så
förutsätter jag att du har kunskap om prylarna.
symtomet hade du alltså innan du gav dig på huvudbromscylindern.
var det oljigt i vacuumklockan? bromsservon.
sjunker pedalen även när du inte har bilen igång?
är det rätt bromscylinder så att stången stämmer med slaglängden
från pedalen?
har du fullt tryck till alla hjulen,om inte så skulle jag kolla fördelaren som stänger en krets pga luft nånstans.
lastkännaren är en till pryl som kan ställa till mystiska fenomen.
jag skulle ha börjat så.
skriv gärna var felet satt när du löst problemet.

"CASSO"
 

JockeoLella

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
23553
Medlemskap
2022
casso.o.carina skrev:
tjena
försvinner det ingen olja för dig i behållaren?
det måste ju vara första frågan.
men eftersom du har tydligen vågat dig på o byta delar i bromssystemet så
förutsätter jag att du har kunskap om prylarna.
symtomet hade du alltså innan du gav dig på huvudbromscylindern.
var det oljigt i vacuumklockan? bromsservon.
sjunker pedalen även när du inte har bilen igång?
är det rätt bromscylinder så att stången stämmer med slaglängden
från pedalen?
har du fullt tryck till alla hjulen,om inte så skulle jag kolla fördelaren som stänger en krets pga luft nånstans.
lastkännaren är en till pryl som kan ställa till mystiska fenomen.
jag skulle ha börjat så.
skriv gärna var felet satt när du löst problemet.

"CASSO"

Tack för svar.
Ja, jag vågar mig på att byta komponenter i bromssystemet, för jag har gjort de i över 20år, både på verkstad o som hobby. Cylindern har rätt diameter och slaglängd och stötstången är justerad till lagom spel.
Lastavkänningsventilen har varit både "inne o ute" vid tester och vid luftning.
Som jag skrev så har jag inget läckage utåt, så alltså försvinner ingen vätska. Inget kladd i servot o torg o fint överallt.
Tycker servoverkan är för dålig. Om jag trycker snabbt på pedalen två gånger så är andra tryckningen väldigt stum och efter någon halv sekund börjar servot göra verkan. Provade med en annan vacumpump utan någon skillnad. Har även provtryckt servot med både över och undertryck.
Ska byta tebax huvudsylinder imorgon o pröva igen. Den gamla är nu isärtagen och provtryckt. Kanske fått ett måndagsexemplar av den nya.
Jag får spåna vidare:)
 

casso.o.carina

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2024
JockeoLella skrev:
Tack för svar.
Ja, jag vågar mig på att byta komponenter i bromssystemet, för jag har gjort de i över 20år, både på verkstad o som hobby. Cylindern har rätt diameter och slaglängd och stötstången är justerad till lagom spel.
Lastavkänningsventilen har varit både "inne o ute" vid tester och vid luftning.
Som jag skrev så har jag inget läckage utåt, så alltså försvinner ingen vätska. Inget kladd i servot o torg o fint överallt.
Tycker servoverkan är för dålig. Om jag trycker snabbt på pedalen två gånger så är andra tryckningen väldigt stum och efter någon halv sekund börjar servot göra verkan. Provade med en annan vacumpump utan någon skillnad. Har även provtryckt servot med både över och undertryck.
Ska byta tebax huvudsylinder imorgon o pröva igen. Den gamla är nu isärtagen och provtryckt. Kanske fått ett måndagsexemplar av den nya.
Jag får spåna vidare:)

utmanande men tråkigt när prylar som tycker är så pass "enkla"
djävlas med en.
du verkar ha kollat både hängslen o livremmen.
ren gissning eller sista halmstrået skulle jag misstänka att det iaf kan vara luft nånstans som ställer till det.
lycka till i sökandet.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Om du lägger foten lätt på bromspedalen och den sjunker sakta så byt huvudcylinder.
Brukar inte försvinna bromsolja då , det blir en rundgång på oljan pga läckande packningar
// Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag har också plockat med bilar och bromssystem sedan tidernas begynnelse.
Det du nu upplever är helt normalt :D, någon gång vart tionde år så bråkar ett bromssystem helt oförklarligt ända tills man ändå hittar något helt galet fel till slut, och som brukar ge en kraftig AAAHAAA !!! upplevelse.

Det ger ingen större glädje att berätta om mina olika varianter och upplevelser, men jag hade ett liknande fel, inte på bromsar men på kopplingen på en gammal Alfa Romeo med hydraulisk koppling och både växellådan och kopplingen i bakvagnen på bilen, fast motorn satt fram :p:.
När man stog still med bilen och kopplingen nertryckt så började den efter ett tag att driva framåt, ingen läckage och ingen förlust av vätska samt nya delar i alla ändar.
För att göra en lång historia kort så var det jätteenkelt till slut.
Innerhöljet i en slang var brustet, så när det var tryck i systemet så blev det en liten bula på ytterhöljet/gummit på broms/kopplinsslangen. När man sedan släppte pedalen så övertrycket försvann så tryckte ytterhöljet tillbaka bulan med olja in i systemet igen och ingen oljeförlust trots sjunkande tryck/pedal.... och helt oförklarligt.
Nu är väl chansen att du har samma fel trots liknande symtom mikroskopisk, så du får ta det som lite "peptalk" :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Vad händer om du drar i handbromsen blir pedalen stum då ?
då är bromsen dåligt justerad
om felet kvarstår efter du har dragit i handbromsen då har du luft i systemet.
jag förmodar att du inte har något yttre läckage?
 

Arne Malmen

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
16050
Medlemskap
2024
Hej
Jag har en kompis som lämnade in sin bil för samma problem men det var inget problem, det skulle vara så om man sitter och bromsar när bilen står still. Det skall inte uppstå under färd. Det är någon ventil som skall förhindra att man trycker upp för högt tryck i bromssystemet. Så har du bara problemet med sjunkande pedal när bilen strå stilla så bör det inte vara något fel.

Vet dock inte vad kompisen har för bil men kolla med verkstan för säkerhets skull.

Arne Malmén
 
Toppen