• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passansökan.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
När man övervintrar och inte är hemma på ett halvår är det lätt att missa nya regler.
Mitt pass går ut till våren så det behöver förnyas.
Först besökte jag frisören för att bli representabel.
Gjorde sedan ett besök hos polisen för att ansöka om nytt pass.
Tog en kölapp och behövde inte vänta då det bara var en person före mig.
Gick bort till luckan när mitt nummer kom upp. Där det sitter en kvinna som ställer frågan,
Har du beställt tid.
Nej det har jag inte, jag skal bara ansöka om att förnya mitt pass.
Du måste beställa tid, annars klarar vi inte detta.
Det är en ny bestämmelse från oktober 2015. Informerar kvinnan om.

Efter en diskussion gick hon med på att ge mig en tid.
Du kan få en tid tidigast den 13/9.
Jag accepterar tiden och lämnar ett folktomt väntrum.

Vart är vi på väg?

Så är det någon mer som missat detta så se upp.

Krister.
 
Senast ändrad:

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Passansökan.

Det är bara vissa som är så byråkratiska.

Förboka besöket via webben
På flera platser går det att förboka besöket via webben. Observera att du måste boka tid i förväg i Stockholms län, Halmstad, Karlshamn, Kungsbacka, Ljungby, Varberg, Luleå, Älmhult och Skåne.


//Jan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Passansökan.

Med risk för återigen kallas för rasist och främlingsfientlig vill jag ändå påpeka vad jag tror är orsaken för passproblemen.
Det lär vara så att en Svensk pass har ett värde på 10.000€ för vissa personer i fjärran länder. Många av våra "gäster" ansöker om kanske 5 nya pass/år. Polisen tycker att det är lite skumt men kan inget göra. Låter kanske bekant? Varjefall, för att få slut på det obevisade eventuella missbruket inför man begränsningar hur många pass man får hämta ut. Även vissa avgifter införs för dem som ofta "tappar" sina pass.
För Svensk manér gäller de nya krångligheterna för alla. Fast samtidigt vet ju alla att en äkta Svenne nylle i passbilden gör den värdelös. Jag kan ju inte här beskriva hur det helst skall se ut då det strider mot forumreglerna och är allmänt stötande för känsliga personer.
Jag hörde en gång uttrycket "En Svensk tiger". Från andra världskrigets tider. Blev mycket fundersam, är det fortfarande....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Passansökan.

Egentligen en förträfflig ide. Kommer ihåg från 60-talet i Göteborg med kölappar och en väntetid på över en timma, (i bästa fall). Man ändrar man regler borde man naturligtvis även köra en informationskampanj så man slipper åka flera gånger.:)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Passansökan.

Med risk för återigen kallas för rasist och främlingsfientlig vill jag ändå påpeka vad jag tror är orsaken för passproblemen.
Det lär vara så att en Svensk pass har ett värde på 10.000€ för vissa personer i fjärran länder. Många av våra "gäster" ansöker om kanske 5 nya pass/år. Polisen tycker att det är lite skumt men kan inget göra. Låter kanske bekant? Varjefall, för att få slut på det obevisade eventuella missbruket inför man begränsningar hur många pass man får hämta ut. Även vissa avgifter införs för dem som ofta "tappar" sina pass.
För Svensk manér gäller de nya krångligheterna för alla. Fast samtidigt vet ju alla att en äkta Svenne nylle i passbilden gör den värdelös. Jag kan ju inte här beskriva hur det helst skall se ut då det strider mot forumreglerna och är allmänt stötande för känsliga personer.
Jag hörde en gång uttrycket "En Svensk tiger". Från andra världskrigets tider. Blev mycket fundersam, är det fortfarande....

Intressant påstående att många av våra gäster beställer så många pass, bra om du kan referera till källan eller är det bara skrönor. Om det är en skröna är det nog på gränsen till rasistiskt uttalande.

Vi beställde nya pass i våras i Mölndal och det gick hur enkelt som helst, ingen förbeställning och korta köer. Förbeställning kanske krävs om man inte har personal med rätt befogenhet på plats hela tiden.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Passansökan.

Min dotter och jag var hos polisen i Linköping i förra veckan och fick nya pass. Ingen frågade om vi hade beställt tid. Det tog cirka fem minuter. Ingen kö.

Staffan
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Passansökan.

Hur stora skygglappar kan man ha för ögonen? Ta nu fasta på vad statsministern har deklamerat - "Vi har varit naiva". På många plan.

Svenska pass, och kanske även andra missbrukas av människosmuggare. Är man från myndighetshåll så blåögd att man vill inte tro att 10.000€ lockar till missbruk, jaa, då saknar jag ord och ytterligare kommentarer är onödiga..
Att sedan passpersonalen inte lyder bestämmelserna att behandla alla lika vid ansökningarna då de inte krånglar med "äkta" Svenskar är naturligtvis helt fel. Det lär inte dröja länge innan vi får se en Svensk pass med någon iförd i heltäckande burka. Skulle tro att de betingar högt pris på svarta marknaden.....;)

OBS. det sista stycket är humoristiskt ironi, då jag inte gillar att bli kallad rasist, jag är ju själv "utlänning" fast med svenskt medborgarskap sedan 40år..
 
Senast redigerad av en moderator:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Passansökan.

Intressant påstående att många av våra gäster beställer så många pass, bra om du kan referera till källan eller är det bara skrönor. Om det är en skröna är det nog på gränsen till rasistiskt uttalande.

Vi beställde nya pass i våras i Mölndal och det gick hur enkelt som helst, ingen förbeställning och korta köer. Förbeställning kanske krävs om man inte har personal med rätt befogenhet på plats hela tiden.

Här där vi bor tappas det bort pass ideligen, borttappat pass står det ofta i lokaltidningen och sedan ett icke nordiskt namn. När jag var liten fanns det aldrig sådana annonser.

Själv känner jag ingen som har mist ett enda pass någonsin, fast skulle min kusin i Norrköping behöva ett pass för att få flytta närmare Sthlm hade jag gett honom mitt pass. "Tror att det är så det fungerar för dom också"
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Passansökan.

Här där vi bor tappas det bort pass ideligen, borttappat pass står det ofta i lokaltidningen och sedan ett icke nordiskt namn. När jag var liten fanns det aldrig sådana annonser.

Själv känner jag ingen som har mist ett enda pass någonsin, fast skulle min kusin i Norrköping behöva ett pass för att få flytta närmare Sthlm hade jag gett honom mitt pass. "Tror att det är så det fungerar för dom också"

Sedan några år är det inte många nummer av Sydsvenskan där det inte annonseras om borttappade pass, vissa dagar har det förlorats 2-5 st, totalt måste det vara åtskilliga hundra eller kanske tusentals pass som "förlorats".
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Passansökan.

Køordning er en følge av måten pass produseres på i dag, biometriboksen må settes opp før kunden får sette seg foran den og følger den oppsatte proceduren. Allt i allt klarer en boks 4 til 6 pass i timen. Typisk er det timebestilling på de store stedene og fritt fremmøte på småstedene.

Problemet er det samme i de fleste land. Før vi flyttet til Australia passet vi på å fornye våre norske pass for å slippe å reise til Canberra og ambassaden de første 10 år. Sjekket normal ventetid på og bestillingstid for flere mulige passkontor mellom grensen og Oslo, valgte så et lensmannen i Bjørkelangen hvor resepsjonisten har behørighet til å betjene passansøkninger og biometriboks. Ute igjen etter en halv time, kunne hente passet samme sted en uke senere da de ikke sender i posten ut av landet.

Fornying her nede skjer ved timeavtale og en flytur på 2 timer for å treffe den ene ansatte ved ambassaden som kan gjøre jobben. Så er det 2 timer flyvning hjem igjen - heldigvis sender ambassaden passet i posten :cool:
 
Toppen