Passagerarstolen i Fiat.

Tråd startad i 'Under Markisen' av Curt & Anna-Lena, 17 Maj 2017.

1. Curt & Anna-Lena

Curt & Anna-Lena HBK Medlem

Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    669
    Hustrun har klagat i några år på den dåliga sittställningen i passagerarstolen. Varför tänker inte husbilstillverkarna på att två ska åka i bilen, det är ju ingen servicebil.
    Nu har jag löst problemet med att lägga brickor under vid främre skruvinfästningen och sedan en bricka på den mellersta skruven och resultatet blev godkänt direkt.

DSCN1761 (2).JPG

Tre brickor under fråmre fästskruven.
    DSCN1763 (2).JPG

En bricka under mellersta skruven.

Ett annat problem som inte Fiat löst är vindrutetorkaren vid passagerarplatsen.
    Den lämnar hela högra hörnet och det sitter ju i synfältet för passageraren. Varför inte mittmontera torkarna?

Maxwell, Lundsholm, ORVAR och 1 annan gillar detta.
  2. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5502
    Sv: Passagerarstolen i Fiat.

Jag köpte ca 7 cm längre torkarblad till pasasera sidan från biltema och den fungerar bra..

MiRe, Curt & Anna-Lena och Chippen gillar detta.
  3. gorols60

gorols60 HBK Medlem

Kommun:
    Båstad
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5156

Hej
    Är stolen svängbar så lutar den änn mer när den vriden bakåt. Sätt hellre brickorna direkt under själva stolen. Då fungerar det perfekt. Jag höjde våra stolar med 2 st 10 mm muttra + brickor. Som en ny stol. Ingen träkänslar när man kört några mil!:spinny:

Curt & Anna-Lena, sacce och Chippen gillar detta.
  4. Göte J

Göte J HBK Medlem

Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1230

Beträffande att torkarbladet lämnar ett stort hörn otorkat på passagerarsidan så kom jag av en slump på en hyfsad förbättring. Jag monterade på passagerarsidan ett torkarblad som blivit över efter Renault Lagunan jag hade! Lagunans blad är 24 tum/600 mm mot originalets 525 mm. Visst det går utanför rutan i nedre vändläget men rutan är böjd så det blir bara ett litet utstick där men betydligt större svept yta.
    //Göte J

5. nyhlen

nyhlen HBK Medlem

Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9883
    spiken74, ORVAR, lasseobettan och 1 annan gillar detta.
  6. Curt & Anna-Lena

Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    669

Eftersom vi har en stol till så behöver vi inte använda den vänd bakåt, då kan vi använda förarstolen, vi har en ensitssoffa i bilen också. Jag kan tillägga att när man vänt stolen förut så har man aldrig nått ner till golvet så det kanske blir bra.

Senast ändrad: 18 Maj 2017
  7. Curt & Anna-Lena

Kommun:
    Vetlanda
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    669

Jag kan berätta att stolen blev perfekt både framåt och när man vänder den bakåt, nu sitter man bekvämt hur man än vänder den. Inget problem alltså.

8. ERIKPER

ERIKPER HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    9272

Jag bryr mig inte, men jag vet att när jag föreslog att höja mina stolar på KIAn på motsvarande sätt avrådde verkstaden. Bilen överensstämmer inte längre med specen. Som 70+ behöver man inte bry sig så mycket om alla beskyddande regler.
    ERIKPER

Jes och Lillian gillar detta.
  9. ThePirate

ThePirate HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    13374

Rustat själv om er bil? Redan 699 euro är ganska svettigt även om jag funderat på liknande lösning själv...

10. Lundsholm

Lundsholm HBK Styrelse

Kommun:
    Kristinehamn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    11560

Problemet är attmånga tillverkare snålar in på passagerarstolen så den inte har samma inställningsmöjligheter som förarstolen. Går dock att beställa som extra tillbehör till många bilar...

11. Jokin

Jokin HBK Medlem

Kommun:
    Borlänge
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    6254

Jag är inte särskilt kunnig i hållfastighetsteknik eller fordons- och kontruktionsteknik men har i mitt yrkesliv sysslat en del med olycksundersökningar. Jag har en starka aningar om att man påverkar fastsättningen allvarligt negativt genom att placera distanser i bultningen av stolarna. Det blir nog en form av hävstång genom att avståndet i bultningen ökar. Detta är i så fall särskilt allvarligt vid en kollision eller en rullning. Att på detta sätt göra att bilen inte längre "överenstämmer med specen" ska nog inte ses som ett överförmynderi utan det kan kanske vara rent livsfarligt.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.