• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Passagerarstol fram?

F

F.d. 50788

Guest
Ny här. Behöver tips på regler om hur man får montera en passagerarstol inför omtypning från buss till pb klass 2 dvs husbil eller husbuss.
Påbörjat ombyggnad av en mbsprinter tidigare skolbuss med bara förarstol och resten bussäten bakom föraren. Jag vill nu montera en vanlig stol typ förarstolen, bredvid den.
Vet någon här på forum var man hittar korrekta regler? Bilprovning hade ingen som kunde saken.
Vilka stolar är rätt att använda? Osv..
Kraven för pb klass 2 känner jag redan till. Men någon passagerarstol har ju aldrig varit monterad i bussen så det är detta som oroar mest.
Tacksam för vägvisning.
 
F

F.d. 50788

Guest
Ok. Tänkte optimistiskt nog att husbilsklubben var en plats för hjälpsamhet.
Lämnar härmed detta forum.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv om du etter 2 timer og 22 minutter fant at du ikke kunne få svar så får jeg legge ut en kommentar. I golvet på Sprinter er det festepunkter for 2 forskjellige typer passasjersete. Skaff et komplett fra en skrotet varebil og skru inn, Men er det spesialdør på passasjersiden i denne så kan golvet være modifisert i forbindelse med den ombyggingen og setefestet fjernet.
 
Toppen