• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

F

F.d. 55374

Guest
Sv: Re: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Fan..vad folk har blivit vänliga helt plötsligt..är det bara för att vi har HB ???
Eller är det hundens närvaro som har betydelse.
Men pratet var väl detta med hur man ska bete sej när man (parkerar sin HB)
På en vanlig parkeringsplats med klass 1 personbil ..att veckla ut hela sin arsenal precis som om man vore på en camping.
Då kan nog inte jag vara vänlig längre ..med eller utan hund.
Folk som beter sej så..förstör för andra som sköter sej och tar hänsyn till gällande regler.
Men vinka vänligen till varandra i trafiken.
Kom ihåg vi är klass 2 med våra HB?
Lev väl..LeffeS

Problemet är att dom flesta inte vet skillnaden på klass 1 o klass 2.

Tommy R
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Så många gånger jag har sovit i PB1, halvvägs till fisket söder om Trondheim under 14 års tid. Klart man blir trött bakom ratten, speciellt i Norge med 60 km/h begränsningar.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Re: Sv: Re: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Tror camping på parkeringsplats med PB1 är lika fel :cool:

Du kan aldrig Campa på en parkeringsplats!
I Spanien/Portugal sover vi förvisso över på parkeringar men dessa är vanligtvis för badare som inte besöker platsen på vintern. Ordningsmakten anmärker sällan på det.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Håller med knarrevik, varför inte döpa om PB2 till Husbil och även ta med gruppen husbilar som är klassade som Lätt lastbil.
Men vem bryr sig? Kanske HBK kunde lägga ett förslag.
Åke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Faren ved en omdøping fra PB2 til husbil er at det kan få kjørkort virkning. Det er personbil som gir den svenske spesialvarianten med annet namn så kan myndigheter "rydde opp" og følge EU standard.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Jag vet hur det ligger till Knut men det är väl aldrig försent med lite nytänkande som skulle underlätta i skyltkaoset även om det stannar vid en tanke..:(

Åke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Det skulle bli ganska många som behövde ta C-kort i sådant fall?
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Det borde man kunna undvika genom att införa Husbil 1 Max 3,5ton och Husbil 2 över 3,5 ton och skriva om undantagsbestämmelsen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Inte om man skall följa EU-reglerna. Under 3,5 ton B-Kort, över 3,5 ton C-Kort. Jag tror att det var det Knut menade.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Om man får EU att acceptera att man bara lägger in Husbil 1 och 2 i undantagsbestämmelsen och inte gör några andra ändringar borde det kunna fungera men vägen dit är altför lång för att inte säga omöjlig. Trafikverket ändrar inte på något i första taget utan direktiv uppifrån.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Tror inte vi skall försöka ändra någonting. Däremot kanske det skulle vara bra om alla ni som har HB under 3,5 ton utnyttjade parkeringar där man syltar med förbud för PBII.

Skulle kanske lära kommunerna, och andra som ansvarar för parkeringar, något som de uppenbarligen inte fattat.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Tror inte vi skall försöka ändra någonting. Däremot kanske det skulle vara bra om alla ni som har HB under 3,5 ton utnyttjade parkeringar där man syltar med förbud för PBII.

Skulle kanske lära kommunerna, och andra som ansvarar för parkeringar, något som de uppenbarligen inte fattat.

Du menar nog husbilar som är reggade som lätta lastbilar. Det är äldre husbilar före 2006.Efter 2006 är alla husbilar reggade som PB2.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Aha. Trodde det var så eftersom min gamla HB under 3,5 ton inte var reggad som PB II men den tyngre jag har nu.
Man lär sig här :)
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Tror inte vi skall försöka ändra någonting. Däremot kanske det skulle vara bra om alla ni som har HB under 3,5 ton utnyttjade parkeringar där man syltar med förbud för PBII.

Skulle kanske lära kommunerna, och andra som ansvarar för parkeringar, något som de uppenbarligen inte fattat.

Det kan bli dyrt, här lappas husbilar som ställer sig på parkering skyltat Pb1, lastbil, buss samt förbud Pb2.
Är husbilen registrerad som lastbil kan den dock stå på lastbilspakeringarna, man kan dock inte utan risk parkera en husbil under 3,5 ton om parkeringen är skyltad för tung lastbil.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

...................................Och detta trots att det finns 124 parkeringsplatser och varenda en utom 2 är lediga för dom två har VI. :D

Om det finns 124 lediga platser och två av dessa användes, ser jag inte var problemet är. Verkar vara en väldigt tom parkering.
 
Toppen