• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Idag såg jag en husbil parkerad i en vanlig parkeringsruta, dom hade visserligen inte en dekal på bilen, dom grillade på parkeringsplatsen bredvid den dom stod på så totalt upptog dom 2 platser, dessutom hade dom stolar utanför husbilen. :mad:

Gick fram och pratade med dom och undrade hur dom tänkte och hur deras tankar gick med det beteendet. Dom berättade att dom stod parkerade så nära ortsbefolkningens fritidsbåtar så deras hund skulle per automatik skydda alla småbåtar den kommande natten iallafall.

Jag undrade om dom inte var oroliga för att få skit för det dom gjorde? Vi tror att ortsbefolkningen gillar att vi står här och som sagt vaktar deras obevakade båtar, dessutom hälsar dom på oss trots att det osade gott från grillen.

Polisen var dom inte heller rädda för utan endast för att det skulle komma andra husbilsägare!! Jag reagerade givetvis på det och undrade varför? Största risken för att få skit för att man grillar och har två stolar utanför husbilen kommer från andra husbilsägare, har man otur finns det snart dokumenterat på bild via något husbilsforum.

Och detta trots att det finns 124 parkeringsplatser och varenda en utom 2 är lediga för dom två har VI. :D
 
F

F.d. 55989

Guest
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Sett samma sak, och då fanns det dekal
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Det här beteendet kommer alltid att förekomma. Det finns ju väldigt många som har husbilen som fritidssysselsättning & alla har sin egen åsikt/uppfattning om vad som är passande. Det är ju bara att läsa på detta forum när frågan kommer upp till diskussion. Tyvärr ger detta många HB-motståndare vatten på kvarnen & villkoren försämras för oss alla.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Intressant!
Ligger förmodligen en del i vad dom sa.

Kanske det har blivit ett större problem för oss här i klubben än vad det verkligen är där ute i verkligheten?
Kanske också vanligt att en eller ett par husbilar på en parkering uppfattas som riktigt trevligt och t.o.m till nytta men när det blir fler slår det fort över och dom ses som snåla parasiter och sopspridare?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Ja tycker att det är ett jäkla gnäll hela tiden vad får göra och vad man inte får göra. Skulle det vara så allvarligt om någon tar ut ett par stolar och bord på en parkering om det finns massor av plats ??? Vad hade hänt om det hade varit en vanlig personbil istället...... :mad:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Får mig att tänka på när vi stod på Skäldervikens ställplats härom dagen. Strax efter oss kommer en bil som kör in mellan de uppsatta små P-skyltarna. Tänkte jag skulle hjälpa honom så jag berättade då att man ville ha bilarna mitt för skyltarna, det finns också överallt tydliga anvisningar uppsatta. Men nej, han hade varit här så många ggr tidigare och då stod alla lite hipp som happ så han tänkte inte flytta sig. Men så skit i det då, stå var du vill om det passar dig bättre svarade jag och gick in i bilen igen. Tja..
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

I Malmö o Limhamn fanns flera stora parkeringsplatser som användes av husbilar. Tyvärr var det många som använde dem som campingar med stolar, bord, markiser och grillar.
Jag var där när de skyltade om till PB1 på 24 tim platser och 4 tim på övriga platser vid kallbadhuset.
Frågade om orsaken till omskyltningen och det var precis detta campingbeteende som var orsaken och som närboende klagat på.
Denna parkering är aldrig full så det var inte platsbrist som irriterade.
Så ni som försvarar eller utövar campingbeteende på parkeringar ser ju bara till att det blir färre platser där vi kan stå med husbil.

Varför inte gå några meter och sätta sig utanför parkeringen i stället så är det nog ingen som reagerar.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Tja, vill jag campa så ställer jag mig på en camping eller på lämplig plats i naturen. Vill jag parkera så ställer jag mig på en parkeringsplats. Jag kommer aldrig att fatta grejen med att "sitta och mysa" på en asfaltsplan i en stad. I nödfall, stanna - sova - åka vidare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Om nu detta "campingbeteende" är ett så stort problem för kommunerna så kan det väl inte vara så svårt att stävja detta. Tydliga skyltar med de regler som gäller & ett kontrakterat bolag med p-vakter som bötfäller. Vaktbolagen vill ju tjäna pengar så gissningsvis skulle kontrollerna bli väldigt frekventa. En sådan här åtgärd skulle kunna styras via Kommunförbundet så att samma regler & åtgärder gäller i hela Sverige.

Bennie
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Jag trodde alla förstod att jag pratade med mig själv och hur mina/våra tankar kring den där parkeringsplatsen gick till eftersom jag avslutade den sista meningen såhär: " Och detta trots att det finns 124 parkeringsplatser och varenda en utom 2 är lediga för dom två har VI.:D "

Under hela dagen och hela natten var det fortfarande bara vi på vår öde-parkeringsplats vid ett gammalt militärområde långt ute vid kustbandet.

Idag pratade jag med en trevlig ortsbo-sommargäst och det blev mycket militärsnack eftersom det passerade 24 militärbåtar utanför vårt husbilsfönster. Jag berättade att vi inte ville åka ner söderöver i Sverige på sommaren för att det är så mycket husbilar i rörelse då, vi tog en höstvecka för att uppleva Blekinge nu istället, han sa att det var smart gjort för på dom här platserna sommartid vimlar det av husbilar och inte ens då var han negativt inställd till husbilar.

Det kan jag iallafall säga att ingen var irriterad över att vi hade grillen framme några timmar samt 2 mindre stolar. Hade vi parkerat närmast vattnet och ockuperat rastplatsmöbeln som också stod på en av parkeringsplatserna hade vi förmodligen varit mer störande. Det här var första gången vi tagit fram en grill och stolar på en parkeringsplats och som sagt det man fruktade mest under den tiden var en annan husbilsåkare. Även om det har regnat en hel del ansåg jag att den säkraste platsen var att grilla på den lediga platsen 123 istället för i naturen.

Man är mer rädd för husbilsåkare än för ortsbefolkningen, lapplisa, polisen eller to.m militären, det var iallafall syftet med min uppstartade tråd.

Just nu har vi förflyttat oss och har en hel oas för oss själva, ett drömläge, egentligen en avstängd avdelning. För att uppnå det vid midsommar hade vi fått betala en förmögenhet/natt istället för dom 195kr/natt som vi nu betalat.

Såhär skrev Nillan om platserna, klicka på den röda pluppen!
https://www.google.com/maps/d/viewe...&ll=56.17911150873831,15.557134577343959&z=11
Om (eller när) vi åker dit igen ska vi försöka få någon av platserna 175-184B.

Och vi har alla platser helt själva:D
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Bennie, problemet är väl egentligen inte kommunernas problem, problemet är vårt problem när det sätts upp skyltar som begränsar oss från att vara på platserna.

mvh jocke

De kan oxå vara läskunnighet hos vissa medborgare..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Bennie, problemet är väl egentligen inte kommunernas problem, problemet är vårt problem när det sätts upp skyltar som begränsar oss från att vara på platserna.

mvh jocke

Ja, i & för sig. Men problemet som jag ser det är väl grillar, markiser möbler mm. på platser inte avsedda för detta. Då åker skyltar upp, precis som jag skrev & sedan är ju inte steget långt till förbud & bötesförelägganden.

Bennie
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Det mesta ordnar sig med lite känsla för mänskor dit man kommer. Är man vänlig och frågande slutar det alltid med en pratstund och ett OK från ortsbor. Har ännu inte råkat ut för några otrevligheter annat än med husbilsägare som uppträder väldigt polisiärt utan att ha några som helst befogenheter. Var hyggliga mot folk så ordnar det sig alltid. Om någon blir sur och arg för att du står där du står är det väl en rimlig åtgärd att flytta på sig. Har en känsla att det finns en del överdrifter här i klubben när det gäller "vanliga" mänskor syn på oss husbilsåkare. Faktiskt inte varit med om ett ända klagomål annat än från andra husbilsåkare. Konstigt. :twitcy:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Vanliga människor vågar inte komma fram (dom fixar förbud via ombud). Skulle du våga dig gå fram till Irska "asfaltarbetares" bosättningar längs vägarna eller natursköna fritidsområden? Inte jag i alla fall...
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Hej Marianne och Ranko. Jo, faktiskt, jag har både lekt med deras barn och talat med föräldrarna. Blir mer och mer övertygad om att vi mänskor fungerar lite som hunden, är vi vänliga och trygga kan vi beröra alla. Nästan. Jo, det har varit min ambition under våren och sommaren att just möta lokalbefolkning och campare med intresse, nyfikenhet och vänlighet det har fungerat hela livet och det fungerar även för en husbilsåkare. vänligen annar:spinny:
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Re: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Hej Marianne och Ranko. Jo, faktiskt, jag har både lekt med deras barn och talat med föräldrarna. Blir mer och mer övertygad om att vi mänskor fungerar lite som hunden, är vi vänliga och trygga kan vi beröra alla. Nästan. Jo, det har varit min ambition under våren och sommaren att just möta lokalbefolkning och campare med intresse, nyfikenhet och vänlighet det har fungerat hela livet och det fungerar även för en husbilsåkare. vänligen annar:spinny:

Fan..vad folk har blivit vänliga helt plötsligt..är det bara för att vi har HB ???
Eller är det hundens närvaro som har betydelse.
Men pratet var väl detta med hur man ska bete sej när man (parkerar sin HB)
På en vanlig parkeringsplats med klass 1 personbil ..att veckla ut hela sin arsenal precis som om man vore på en camping.
Då kan nog inte jag vara vänlig längre ..med eller utan hund.
Folk som beter sej så..förstör för andra som sköter sej och tar hänsyn till gällande regler.
Men vinka vänligen till varandra i trafiken.
Kom ihåg vi är klass 2 med våra HB?
Lev väl..LeffeS
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Re: Parkeringsplats med uttagen grill och stolar.

Det mesta ordnar sig med lite känsla för mänskor dit man kommer. Är man vänlig och frågande slutar det alltid med en pratstund och ett OK från ortsbor. Har ännu inte råkat ut för några otrevligheter annat än med husbilsägare som uppträder väldigt polisiärt utan att ha några som helst befogenheter. Var hyggliga mot folk så ordnar det sig alltid. Om någon blir sur och arg för att du står där du står är det väl en rimlig åtgärd att flytta på sig. Har en känsla att det finns en del överdrifter här i klubben när det gäller "vanliga" mänskor syn på oss husbilsåkare. Faktiskt inte varit med om ett ända klagomål annat än från andra husbilsåkare. Konstigt. :twitcy:

Då har du inte varit i Spanien! Står du fel och polisen ser det åker du bort om du har tur - annars blir det böter och dom stänger platsen som i Sanlucar!!! Skärpning om ni vill åka mer än bara en sommar!!!
 
Toppen