• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsljus

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Adria corall s 660 sl
Chassietyp: Standard
Motortyp: 130 multijet
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Adria
Husbilsmodell: Adria corall s 660 sl
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Elsystem
Har plötligt fått problem med parkeringsljuset.
Det går att tända parkeringsljuset om startnyckeln är påslagen ( motorn behöver inte vara igång) och allt fungerar

Om jag stänger av nyckeln och slår på parkeringsljuset fungerar det inte alls.

Finns det speceill säkring till parkeringsljusetl och var sitter den?

Enl instruktionsboken skall det finnas en säkring till parkeringsljuset i höger dörrstolpe men där finns inga säkringar alls.
Skall snart besikta bilen och då får jag naturligtvis minstven 2a

Hur gör jag
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Testa den tyska varianten, dra blinkersspaken till vänster eller höger, då skall parkeringsljuset tändas på motsvarande sida, vanligt på tyska bilar.

Edit: Med nyckeln urtagen naturligtvis.
 

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024
God afton mina husbilsvänner.
Nu har jag varit ute i den vackra månskenskvällen och provat alla förslag jag fått. Tyvärr inget parkeringsljus ändå.
Frågan är.... finns det en särskild säkring och var sitter den då i så fall. Enl instruktionsboken skall den sitta i höger dörrstolpe och jag tror den skall vara märkt med 58. Men.... det finns inga säkringar på angiven plats

Har besiktat bilen flera gånger utan anmärkning. Vet inte om dom kollar detta med nyckeln urtagen. Jag hade aldrig själv provat funktionen förrän förra helgen när vi var ute och tittade på "lyskvällen"
 

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024
baken skrev:
God afton mina husbilsvänner.
Nu har jag varit ute i den vackra månskenskvällen och provat alla förslag jag fått. Tyvärr inget parkeringsljus ändå.
Frågan är.... finns det en särskild säkring och var sitter den då i så fall. Enl instruktionsboken skall den sitta i höger dörrstolpe och jag tror den skall vara märkt med 58. Men.... det finns inga säkringar på angiven plats

Har besiktat bilen flera gånger utan anmärkning. Vet inte om dom kollar detta med nyckeln urtagen. Jag hade aldrig själv provat funktionen förrän förra helgen när vi var ute och tittade på "lyskvällen"
 

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024

Tack för alla tipsen jag fått. Problemet är löst........
Eftersom jag är ganska envis gick jag ut igen och provade tipsen.
Den lilla knappen skall tryckas in ganska hårt och man vrider nyckeln då tänds parkeringsljuset osvsett om ljusregleringen står på parkeringsljus eller färdljys.

Tänk att man skall måsta kontakta husbilsdoktorn för att komma på detta.
Tack för all hjälp:spinny:
 
Toppen