• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringsböter

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Jag klantade mig och parkerade fel, gissar att det är fel pga skylten med en bil på som gör att det inte är tillåtet att stå där?

Erkänner direkt att jag inte har full koll på alla olika regler beträffande husbilar, bifogar några bilder nedan, men jag förstår att det är kört och att försöka överklaga på något sätt förmodligen är menlöst.

Det som känns irriterande är att jag bor på adressen och jag hade bara husbilen ståendes där när jag höll på städa ur den. Så parkeringsvakten lappade den när den stod med fönster och dörrar öppna och jag själv var upp i lägenheten för att hämta nytvättade kuddar som skulle in.

Såg aldrig någon parkeringsvakt, så de lurpassade någonstans.

Screenshot_20190721-144302_Maps.jpg

20190722_072032.jpg
Skärmavbild 2019-07-22 kl. 09.53.16.png
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Bilen är lastbilsregistrerad medan skyltningen tillåter personbil. Det är nog kört men du kan kanske spinna på att det på kontrollsedeln står att parkeringen endast är till för "klass 1 bilar". Skyltningen innebär faktiskt Personbil oavsett klass. Du kan ju hävda att detta fel inte innebär att det inte finns fler fel på kontrollsedeln. Men det ser ut att vara ett privat P-bolag så det blir antagligen lönlöst.

En gång i tiden klarade jag mig från en P-avgift på en liten bil på grund av att kontrollanten skrivit fel bilmodell (men rätt bilmärke). Någon gång skall man ha tur.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Funderat lite till på denna irriterande p-bot :msn_dontknow:

Fotot på skylten med tilläggsskyltarna ovan är från en plats tidigare på gatan där jag står.

Där jag stod och fick böter, finns inte denna tilläggsskylt med fordonsklass. Enbart att det kostar pengar att stå där 00-24.

Vad gäller då egentligen?
20190722_171710.jpg
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Ja, det är min husbil på bilden och det var på den platsen jag fick böterna. Avgift hade jag självklart erlagt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Japp, dina utsikter att slippa ifrån kontrollavgiften har ökat betydligt. Det är faktiskt bara skyltat "P" vilket innebär parkering 24 timmar oavsett fordonsslag. Tilläggsskylten talar bara om avgiftskravet.

Lycka till med överklagan!
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Går tillbaka till det inledande inlägget i tråden.

Själv är jag förvånad att man överhuvdtaget utmanar skylten när man kommer i en ”husbil”, som det är i allas ögon inklusive parkeringsvakterna, ända tills man har registreringsbeviset framför ögonen.

Jodå, jag förstår att du formellt har rätt att stå där, men varför utmana något som enbart skapar irritation och framför allt merarbete för dig själv? Själv är jag för lat och bekväm för att vinna en sån pyrrhusseger, genom att provocera i en sån fråga utan letat en parkeringsplats där husbilar är välkomna.

Men ser att frågan engagerar. :)

TommyD
Anledningen till parkeringen var en snabb lunch i en stad där vi bara var på genomresa.
Hade jag stannat för sightseeing så skulle jag lagt manken till och letat rätt på annan parkering.
 

MiniGordini

FD HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
28156
Medlemskap
2021
Japp, dina utsikter att slippa ifrån kontrollavgiften har ökat betydligt. Det är faktiskt bara skyltat "P" vilket innebär parkering 24 timmar oavsett fordonsslag. Tilläggsskylten talar bara om avgiftskravet.

Lycka till med överklagan!

Jag hade parkerat rätt.
De hade gjort fel.
 
Toppen