Parkering?

Tråd startad i 'Under Markisen' av Bergodh, 4 December 2017.

1. Bergodh

Bergodh HBK Medlem

Kommun:
    Örkelljunga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1055
    Läste just ett mycket bra inlägg om vad som är camping och vad som är parkering och övernattning i husbil m.m.m
    MEN VAD GÄLLER FÖR PARKERING?????
    Och vad gäller om det är p avgift betalar man för bilen eller för p-rutan ?????
    De flesta av oss har ju större bilar än vad som går plats på en vanlig P- ruta mellan 1-4 platser går ju åt. Och även om bilen ryms på 1 eller möjligen 2 efter varandra så kan ju inte någon utnyttja p platsen bredvid för då kommer man varken ut eller in.
    Det är ju så att det är inte enbart husbilar som parkerar så här även bil med på kopplad husvagn och lastbilar gör det ju också.

Subaru och go-johansson gillar detta.
  2. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3172
    Sv: Parkering?

Många kommuner tillämpar regeln att alla hjulen skall rymmas inom markeringen. Det finns även personbil I som inte ryms inom det snålt tilltagna utrymmet.

Pellan och Bergodh gillar detta.
  3. ThomasA

ThomasA HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    15030

Om inte jag fattat fel, så gäller de lokala regler som komunerna ställer upp. En husbil får inte uppta två platser även om man betalar för dessa. Däremot får en bil med husvagn göra detta. Normalt ska alla hjulen få plats i rutan, men överhänget får inte inkräkta på en annan ruta. Överhänget får hänga ut i den körbana som finns (eller grönyta), om detta inte hindrar trafiken. Tolkningsfråga.

Bergodh gillar detta.
  4. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    12368

Transport styrelse säger så här:

• Du får inte parkera så att ditt fordon står utanför en parkeringsruta med något hjul.

• Du får inte parkera så att du hindrar någon annan från att komma in i sitt fordon.

• Du får inte parkera så att du hindrar andra fordon från att komma iväg.
    • Du får inte öppna dörrarna på ett sådant sätt att det uppstår fara för andra.

I trafikförordningen finns generella bestämmelser om hur man får stanna & parkera. Förbud mot att stanna & parkera enl. dessa reglerregler anges inte genom vägmärken utan man måste kunna dem ändå.

Det kan även genom lokala trafikföreskrifter meddelas bestämmelser om stannande och parkering. Dessa bestämmelser är anpassade till lokala förhållanden och utmärks normalt med vägmärken.

Parkeringsreglerna bygger på två enkla huvudprinciper.
    Du får inte stanna eller parkera så att
    • fara uppstår
    • du hindrar eller stör andra.

För att följa detta "rättesnöre" så får väl sunda förnuftet råda.

Bennie

Göte J, Roger och Maria, Pellan och 7 andra gillar detta.
  5. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644

[FONT=&quot]Hej Frank,[/FONT]
    [FONT=&quot]Jag kan förstå att det är förvillande när kommunerna har så olika tillämpning vid sin parkeringsövervakning. Det är dock något som vi har svårt att göra något åt. Vi kan bara hänvisa till vilka bestämmelser som finns i olika författningar. De generella bestämmelser som jag kan erinra mig ha betydelse för dina frågeställningar är följande:[/FONT]
    · [FONT=&quot]Ett fordon får inte parkeras så att det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen[/FONT][FONT=&quot] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.1)[/FONT]
    · [FONT=&quot]Ett fordon får inte parkeras så att fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske[/FONT][FONT=&quot] (trafikförordningen 3 kap. 49 § p.2).[/FONT]
    · [FONT=&quot]För markering av uppställningsplats används vägmarkering M24, Uppställningsplats. Av de närmare bestämmelserna till markeringen framgår att Markeringen anger gränsen för uppställningsplats för fordon.[/FONT]

[FONT=&quot]När det sedan gäller var fordon får parkeras och eventuella villkor när det gäller tidsbegränsning, avgiftsplikt eller andra villkor för parkeringen så är det den enskilda kommunen som beslutar genom lokala trafikföreskrifter (trafikförordningen 10 kap. 1 § p.16, 17). Sådana föreskrifter ska sedan märkas ut enligt bestämmelserna i vägmärkesförordningen (2007:90). Det innebär ju också att kommunen på allmän plats kan välja att tillhandahålla parkeringsplatser för olika [/FONT][FONT=&quot]fordonsslag.[/FONT]

[FONT=&quot]När det gäller dina konkreta frågeställningar gör jag följande konstateranden:[/FONT]
    [FONT=&quot]1. [/FONT][FONT=&quot]Har ett fordon samtliga hjul inom uppställningsplatsen så står det inte parkerad i strid mot TrF 3 kap. 49 § p.2. Däremot kan den samtidigt vara parkerad så att uppställningen strider mot TrF 3 kap. 49 § p.1. Det är upp till den som parkerar fordonet att bedöma om fordonet hindrar andra fordon. [/FONT]
    [FONT=&quot]2. [/FONT][FONT=&quot]Lagstiftningen är inte så exakt att det går att utläsa hur man praktiskt ska avgöra om ett hjulpar står utanför en uppställningsplats. Jag känner heller inte till att detta har prövats i domstol.[/FONT]
    [FONT=&quot]3. [/FONT][FONT=&quot]Camping är inget begrepp som används i trafiklagstiftningen förutom i samband med vägvisning till campingplats. Därmed finns det inga bestämmelser i trafiklagstiftningen som är knutna till begreppet. Däremot finns det med stöd av annan lagstiftning möjlighet för en kommun att förbjuda camping.[/FONT]

[FONT=&quot]Detta var ett försök att svara på dina frågor med utgångspunkt från Transportstyrelsens ansvarområde. Jag misstänker att du har ett antal frågeställningar som du anser att du inte har fått ett tillräckligt tydligt svar på. Jag kan då bara konstatera att ett stort ansvar ligger på kommunerna att planera och utforma gator och andra allmänna platser så att de så långt som möjligt tillgodoser alla trafikanters behov och önskemål. Vad som sedan gäller i olika kommuner när det gäller tillämpning av lagstiftningen eller tillhandahållandet av uppställningsplatser för alla [/FONT][FONT=&quot]fordonsslagligger på den enskilde trafikanten att ta reda på. Sedan kan jag väl personligen tycka att det vore bra om kommunerna enades så långt det går i dessa frågor för att underlätta för trafikanterna. Vill du agera för att få till stånd någon förändring i detta avseende rekommenderar jag dig att kontakta Sveriges kommuner och landsting (SKL) som är en intresseorganisation för kommunkollektivet.[/FONT]

[FONT=&quot]Vänliga hälsningar[/FONT]
    Per Öhgren
    Trafiksäkerhetsexpert
    Väg- och järnvägsavdelningen
    Direkt: 010-495 5794
    Mobil: 070-688 7316

6. Bergodh

Bergodh HBK Medlem

Kommun:
    Örkelljunga
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    1055

Undrar om det är samma lagstiftning i Europa eller i alla fall Västeuropa Spanien m.fl.?
    Någon som vet?

7. Esbjörn

Esbjörn HBK Ställplatsgrupp

Kommun:
    Osby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    2497

Det grundläggande måste väl vara att, om man inte får in alla 4 hjulen i en P-ruta, så ska man inte parkera där. Det finns oftast gott om P-platser om accepterar att gå en bit.

Bergodh, J Peter, Ch & Ib och 5 andra gillar detta.
  8. saxnäs

saxnäs HBK Medlem

Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900

Man kan kanske parkera där det inte finns parkeringsrutor så är problemet löst , de gör jag. :D

Starcadia, Växjö Peter, olson och 5 andra gillar detta.
  9. Husbilgolf

Husbilgolf HBK Medlem

Kommun:
    Norge
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    7759

Vil tro det är samma grundtanke - att om man sover i sitt fordon så sover man, campar inte. Gäller i Norge!

Starcadia, Bergodh, svnisse och 2 andra gillar detta.
  10. louie

louie FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    21362

Husbilen är med alla sina bekvämligheter (wc, dusch, spis, kyl, värme, sängar, avloppstankar etc) ett rullande hem. Naturligtvis har omgivningen rätt att ha synpunkter på VAR kanske 100 000 rullande hem ställer sig över natten i synnerhet inom tätorter och populära platser.

Min tolkning:
    Övernattar jag i min husbil... så campar jag. Bör ske på anvisade platser. I vidsträckta obebyggda områden borde större frihet medges.

Därutöver kan jag parkera min husbil i enlighet med på platsen gällande p-bestämmelser. Att campa med sin husbil ska inte förväxlas med att jag kanske behöver parkera en stund / någon timme för att vila i samband med långkörning. Det är jag ju skyldig till vid trötthet-

Andra har andra tolkningar...

Bergodh och Ovrell gillar detta.
  11. saxnäs

saxnäs HBK Medlem

Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12900

Kan du vidareutveckla ordet Camping vad det innebär ???? Har inte sett i någon lagtext vad det innebär ,du kanske kan räta ut frågetecknet. Min tolkning är att stannar jag min personbil klass 2 och går och lägger mig så anser jag inte det strider mot någon lag ännu i alla fall och under Camping tror jag det inte faller heller , vad ja vet. Men jag kan ju ha fel. Jag tror att det är den obotliga svenska avundsjukan som gör sig påmint istället.:D

Starcadia, Växjö Peter, Tommy-59 och 8 andra gillar detta.
  12. Claes 105

Claes 105 HBK Medlem

Kommun:
    Ulricehamn
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    105

Campa innebär enl mig att man slår upp ett läger ( camp på engelska), att däremot parkera en personbil enl gällande P regler kan väl knappast kallas för ett läger.
    Vad jag sedan väljer att göra inne i mitt egna fordon anser jag är min sak.

Detta är min tolkning

Hejs
    Claes 105

Ps. Man blir ju lite fundersam när medlemmar i denna klubb tycker det är OK med ännu mer begränsningar, finns enl mig tillräckligt många som det är.

Per & Leena, Starcadia, Göte J och 17 andra gillar detta.
  13. louie

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    21362

Jag skrev min tolkning av camping... och du har nu skrivit din och lite till. Det räcker för mig

stefan l och nyälvsborg gillar detta.
  14. louie

Kommun:
    Mönsterås
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    21362

Inte ska du bli fundersam för att alla inte tycker lika. Även i denna klubb är det väl tillåtet att ge uttryck för åsikter som inte följer stora flertalets

15. staffanulla

staffanulla HBK Medlem

Kommun:
    Hammarö
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6734

Karlstads kommun säger att en biljett per fordon oavsett hur lång bilen är, och säger att vintertid syns inte markeringarna. Detta är tyvärr upp till varje kommun att bestämma, så det är lätt att få en parkerings"bot"

Bergodh och svnisse gillar detta.
  16. TO+GU

TO+GU FD. HBK Medlem 2019

Kommun:
    Timrå
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    4718

En husbil är väl ett campingfordon.

Tommy R

Leifw och louie gillar detta.
  17. HBK Web

HBK Web HBK Webb

Kommun:
    Stockholm

Ett antal för tråden ovidkommande inlägg har raderats!

Wessly, ClasB, Bergodh och 2 andra gillar detta.
  18. viggoboy

viggoboy HBK Medlem

Kommun:
    Trelleborg
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    8644

Bra. Anledningen att flippa ut var att som vanligt!!! Inte vissa kunde svara på förtsa inlägget.

19. Anne & Klas

Anne & Klas HBK Medlem

Kommun:
    Tyskland
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    7412

Hej
    Ny skylt i Warnemünde.

Klart och tydligt?
    Foto: Andrea Heinrich
    Medlem i Wohnmobile und Reisemobile, das schönste Hobby der Welt.

Bifogade filer:

Ch & Ib, Bergodh och sacce gillar detta.
  20. Jappe

Jappe FD. HBK Medlem 2017

Kommun:
    Orust
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    661

Det är en hemmagjord skylt utan lagligt stöd, uppfattar jag det som. Parkera gärna, men övernatta inte på P-platsen. Alltså en vädjan eller rekommendation men inget förbud. Jag hade nog ändå undvikit att övernatta där. Det finns säkert någon anledning till varningen.

Jappe

vänerköket, Roger67, Bergodh och 4 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.