• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering, ställplats, camping...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 54123

Guest
Skulle vara intressant att höra några HBK-medlemmars svar på dessa frågor:

1. Vad är en parkering och hur kan den användas?

2. Vad är en ställplats och hur kan den användas?

3. Vad är en camping och hur kan den användas?

4. Vad är ett campingliknande beteende?

5. Vad är fricamping?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det skulle vara intressant men troligtvis inte möjligt att utföra. En del svar skulle vara korta & koncisa medan andra skulle bli väldiga utläggningar & till slut skulle det hela spåra ut långt från grundfrågorna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom begreppsförvirringen till stor del torde bero på en slarvig försvenskning av ett tyskt ord, har jag roat mig med att ta tyska Wikipedias definitioner till hjälp:

1. Parkeringsplats. Heter på tyska ”Stellplatz” och definieras som en yta utanför gatu- eller vägnätet, avsedd för uppställning av fordon.

2. Ställplats. Heter på tyska ”Reisemobil-Stellplatz”, och är alltså en Stellplatz (parkeringsplats) speciellt avsedd för husbilar – i vissa fall även för husvagnar. En Reisemobil-Stellplatz kan, men behöver inte, erbjuda viss service (vatten, tömning etc.) för husbils-/husvagns-ägaren.

3. Campingplats. Ett avgränsat (ofta inhägnat) område inom vilket camping är möjlig.

4. Campingliknande beteende. Här får det bli min egen tolkning: Ett beteende som hör hemma på en campingplats (3), men ej på en parkeringsplats (1, 2).

5. Fricamping. Även här får det bli min egen tolkning: Camping som sker utanför anordnad campingplats med stöd av Allemansrätten. Observera att Allemansrätten endast nämner övernattning i tält! När det gäller övernattning i husvagn/husbil måste dessutom terrängkörningslagen tas i beaktande.

Pålle
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Eftersom begreppsförvirringen till stor del torde bero på en slarvig försvenskning av ett tyskt ord, har jag roat mig med att ta tyska Wikipedias definitioner till hjälp:

1. Parkeringsplats. Heter på tyska ”Stellplatz” och definieras som en yta utanför gatu- eller vägnätet, avsedd för uppställning av fordon.

2. Ställplats. Heter på tyska ”Reisemobil-Stellplatz”, och är alltså en Stellplatz (parkeringsplats) speciellt avsedd för husbilar – i vissa fall även för husvagnar. En Reisemobil-Stellplatz kan, men behöver inte, erbjuda viss service (vatten, tömning etc.) för husbils-/husvagns-ägaren.

3. Campingplats. Ett avgränsat (ofta inhägnat) område inom vilket camping är möjlig.

4. Campingliknande beteende. Här får det bli min egen tolkning: Ett beteende som hör hemma på en på en campingplats (3), men ej på en parkeringsplats (1, 2).

5. Fricamping. Även här får det bli min egen tolkning: Camping som sker utanför anordnad campingplats med stöd av Allemansrätten. Observera att Allemansrätten endast nämner övernattning i tält.

Pålle

Parkeringsplats heter på Tyska Parkplatz
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tydligen får vi fördjupa oss i den tyska vokabulären:

”Parkplatz” eller ”Parkfläche” betecknar hela området för uppställning av fordon.

Om platsen är privat, benämns P-rutorna ”Stellpläzen”. Om platsen ligger på offentlig mark benämns P-rutorna ”Parkständen”.

I vardagligt tal kallas P-rutorna ofta ”Parklücke”.

(Hoppas någon av HBK:s tyskspråkiga medlemmar kan korrigera mti, om jag har fel.)

Pålle
 
D

Deleted member 11118

Guest
Håller med att det Pålle skrev är bra, det enda jag reagerade på var vad parkeringsplats heter på Tyska, fråga sonen som läst och jobbat i Tyskland i 4 år och då fick jag ordet Parkplatz. Vi behöver inte fördjupa oss i det.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Parkeringsplats är "Parkplatz"

Parklücke säger man när man hittar en ledig plats på en nästan full parkeringsplats. Då har man hittad eine Parklücke.

Parlplatz ist Parkplatz men aldrig Stellplats.
 
F

F.d. 54123

Guest
Innan vi springer vilse i det tyska språket kan vi väl börja med de svenska begreppen.

Några egna funderingar:

1. Parkering. Tillåter övernattning max 24 timmar mej ej campingliknande beteende. Ibland med en enkel service som bord, toaletter, tömning av gråvatten och toaletter gratis

2. Ställplats. Allt från enkel parkering till camping några dygn med varierande service och priser.

3. Campingplats. Enligt Pålles inlägg ovan.

4. Campingliknande beteende. Kan även tillåtas ställplatser där ställplatsägaren anger villkor och omfattning. 2, 3 och 5 alltså men aldrig för 1.

5. Fricamping. Enligt Pålles inlägg ovan men begränsad till Allemansrättens 24 timmar på samma plats.

Tillägg: Lägerplats, som Älvdalens kommun kallar några platser längs Österdalälven och Storån, skulle kanske vara ett bra svenskt ord för ställplats? http://www.alvdalen.se/upload/Dokument/Broschyrer/Kultur_fritid/Alvdalen_Kommun_Lagerplat.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Egentligen borde vi, när vi pratar om svenska förhållanden, undvika "ställplats" som begrepp.

I lagar och förordningar finns bara "parkeringsplatser" och "campingplatser" och båda kräver bygglov och detaljplaner. Håller vi oss till de två så blir kommunikationen med statliga och kommunala tjänstemän mycket enklare inbillar jag mig. Då kan de passa in saker i sin begreppsvärld.

Om jag har fattat rätt så är "parkeringsplats" definierad som en plats speciellt avsedd för uppställning av fordon av godtyckligt slag. "Campingplats" är en plats speciellt anlagd för övernattning i tält och beboeliga fordon (husvagnar och husbilar). Att campingplatsen är speciellt avsedd för övernattning behöver ju dessutom inte betyda att man inte får övernatta på en parkering, vilket man ju får. Här en länk till Boverket där det finns en del intressanta resonemang om "campingplatser" och (litet längre ner) hur "ställplats" ansågs vara en parkering och inte en campingplats.
Campingplatser

Sett ur den här synvinkeln så är en ställplats antingen en parkeringsplats, eventuellt med extra service i form av vatten etc., eller en campingplats med litet enklare service.
Går vi vidare så blir "campingbeteende" det man sysslar med på en camping.
Fricamping finns inte. Allemansrätten och 24 timmar gäller tältning inte uppställning av husvagnar och husbilar. Att man kan stå här och var utan att någon protesterar beror nog mest på att ingen har något emot det snarare än att Allemansrätten ger oss rätt att stå där.

"Campingplats" kan ju dessutom se ut nästan hus som helst. Titta t.ex. på "Daft Resort" vid Strömstad som har ett helt Liseberg i omedelbar anslutning och jämför sedan med Camp Gauto i Laisvall, som har 20 stugor och en gräsplätt.

MVH
Hans
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Förstår inte riktigt det här med att en "parkering" per automatik skulla vara ett självklart ställe att stanna med husbilen och bo på bara man inte pysslar med "campingliknande beteende".
Låter som ett för samvetet önskevridande av det förmodade syftet med parkeringsplatsen.
Hade parkeringsplatsen varit avsedd för kringresande som bor i sina fordon så hade den förmodligen hetat något annat.
Det är nog bara att passa på så länge det går.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
En i stora drag helt riktig analys av Skalman enligt hur jag ser det i alla fall. Dock ser jag det som parkering av fordonet de gånger man fricampar, vilket ska ske i omedelbar närhet av väg allt enligt reglerna i trafiklagstiftningen. Allemansrätten kan dock komma in i bilden om man utanför fordonet använder allmän mark för uppställning av stolar etc.
 
S

Sören-6830

Guest
9D8F9000-2957-43B6-9AD3-8CDE0AF9D1B0.jpeg Undrar hur man ska kategorisera ”parkering med övernattning” i detta fall? Några bilar har använt bondens väg mellan åkrarna för att ta sig till en äng ca 200 m längre fram. Där har ett par bilar stått 2-3 dagar. De har nog haft tur att inte bonden sett det för då hade han säkert parkerat en av sina traktorer på vägen.
 
F

F.d. 24550

Guest
Ett "campinglikt beteende" inträffar när man lämnar sitt fasta hem för att idka mobilt boende där man sover, lagar mat etc. Det gäller t ex mobilt boende som tält, husvagnar och husbilar. Det är därför din husbil kallas campingfordon i registreringsbeviset.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror en hel del "problem" (dock inte bondens problem ovan) skulle kunna undvikas om man var litet flitigare med att sätta upp skyltar med ordningsregler. Vad jag har förstått är detta vanligt i Tyskland t.ex. Då kan man på ena stället tillåta markiser och möbler och på andra stället bara tillåta "hjulen i marken", oavsett vad stället kallas (husbilsparkering, ställplats, parkering etc.). På campingplatser är ordningsregler inget problem för det har de allihop. På parkeringar (märkta med P-skyltar och inga andra skyltar) kan man ju tänka sig att kommunens lokala föreskrifter reglerar detta.

Hur man gör med parkering i skogen (=fricamping) kan man ju fundera på.

Sedan krävs det ju att man övervakar att reglerna följs.

MVH
Hans
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Saknar för det mesta parkeringar utan markerade rutor eller med längre och bredare rutor passande för husbil. Jag avser inte ställplats utan parkeringsplatser lämpade för större fordon. När vi besöker någon ny ort blir det för det mesta köpcenter parkering som är alternativet för att parkera några timmar dagtid.
Nu när vi är så många husbilister, 1 husbil per 100 personbilar lite grovt räknat, då kanske man kunde tänka sig att det fann 1 större ruta per 100 vanliga platser avgiften för denna större plats kan ju vara dubbla personbilspriset.
På enklare ställplatser utan någon service kan det räcka med en informationsskylt var närmaste möjlighet för att tömma grå/svartvatten och fylla dricksvatten finns.
 
F

F.d. 54123

Guest
Ett "campinglikt beteende" inträffar när man lämnar sitt fasta hem för att idka mobilt boende där man sover, lagar mat etc. Det gäller t ex mobilt boende som tält, husvagnar och husbilar. Det är därför din husbil kallas campingfordon i registreringsbeviset.

Kanske dags att införa begreppet "parkeringslikt beteende" så att campingfordon kan både parkera och övernatta på t.ex Trafikverkets rastplatser?..
 
F

F.d. 24550

Guest
Kanske dags att införa begreppet "parkeringslikt beteende" så att campingfordon kan både parkera och övernatta på t.ex Trafikverkets rastplatser?..

Så länge som du inte står där camping är förbjudet går det nog bra att campa även på parkeringsplatser med ditt campingfordon, om någon nu skulle tycka det vore trevligt.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Så länge diskussionen är intern så kan vi ju bestämma vad vi vill. Frågan är om vi kan sälja in vad vi "eventuellt tycker och enats om " till de som har befogenheter o ta besluten. ????? I annat fall är det en never ending story här på forumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen