• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering mm.

F

F.d. 11703

Guest
Hej. Ny med husbil :) undrar om man får parkera hur som helst på parkering och likn. utan problem. Förstår självklart att man inte kan störa ordningen och att man får visa hänsyn men annars är det väl inget problem att parkera på gatan, parkeringsplatser mm? :twitcy:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Parkering mm.

Det är klart att man får parkera överallt där parkering är tillåten om man har alla hjulen innanför rutan, och inte i övrigt stör eller hindrar... MEN det finns gott om "slamkrypare" och knepig skyltning. Det har skrivits spaltkilometer om detta ämne i forumet, så jag rekommenderar att du använder sökfunktionen för att hitta mera information - du kommer att ha läsning en god stund...
/Bertil
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Parkering mm.

Hej. Ny med husbil :) undrar om man får parkera hur som helst på parkering och likn. utan problem. Förstår självklart att man inte kan störa ordningen och att man får visa hänsyn men annars är det väl inget problem att parkera på gatan, parkeringsplatser mm? :twitcy:

I princip samma som att parkera vanlig bil. Skyltningen och zoner gäller.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Parkering mm.

Om man har som vi dvs en för lång hb för en vanlig ruta om jag ställer mig så att om jag inkräktar på framför eller bakomvarande ruta betalar för båda är det då Ok. Har aldrig provat detta eftersom jag tycker att P-böter är som att bränna upp stålar i onödan.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Parkering mm.

Det beror lite på vad ni menar med "parkera" och hur stor bil ni har. Att parkera vid ett köpcentrum eller någon större sevärdhet för att besöka den under dagen brukar inte vara några större problem - man ställer sig långt bort från entrén, väljer en plats där man kan ställe sig kant i kant med en trottoarkant eller vid yttersta platsen, och överhänget över gräsmatta el dyl.

Om ni menar parkera för att övernatta vid ett fint ställe är det lite klurigare. Många ställen har stor omsättning på gäster under högsäsong, och vill av förklarliga skäl inte ha husbilar där som tar upp stor plats under lång tid. Man får ha lite fingertoppskänsla, tror jag! :)

/Jessika
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering mm.

I Göteborg (Pustervikplatsen, mitt emot feskekyrka) ser jag dagligen HB bilar från hela Europa och i alla längder. Ägarna har övernattat på helt vanliga betal-P-platser. Aldrig har jag sett någon bötfälld! Ska kolla nästa gång hur betalningen går till då bilen tar upp två rutor... Kolla även länken: Parkeringsbolaget publik - Parkeringsbolaget
 

Bilagor

  • P-platser.jpg
    P-platser.jpg
    223,9 KB · Visningar: 40

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering mm.

Vi var ute efter förra inlägget och tog ett foto på en 7m lång Fiat. Han "hängde" över trottoaren en bra bit men alla hjulen var innanför rutan. Troligen hade han övernattat och jag såg inga böter på framrutan. Ser jag en P-vakt nästa gång då ska jag fråga om vad som gäller. Det fanns inga skyltar om förbud nämligen. Om det är fritt att parkera, då kanske jag får fler besök av min Norske vän med sin fru och deras La Strada.
 

Bilagor

  • Pustervik.jpg
    Pustervik.jpg
    559,1 KB · Visningar: 26

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Parkering mm.

Fanns det ingen info vid parkeringsautomaten? Dvs kostnad mellan x:00 och Y:00 ?
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Parkering mm.

Jag har personligen ställt frågan till kvinnan, (kommer inte ihåg vad hon heter), som är chef över parkeringsöverklagande i Malmö angående överhäng på husbilar.
Hon sa att så länge alla hjulen står innanför parkeringsrutan är du legalt parkerad vad gäller den biten.
Har du släp påkopplat räknar man med den enheten i dragbilen då du betalar för din parkering. Släpet är alltså gratis.
Man kan således ställa dragbilen i en ruta och släpet i rutan bakom utan problem.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Parkering mm.

Att parkera rätt är inte lätt.

Tidningen Expressen hade häromdagen en quiz "Kan du parkera bilen utan att få böter?"

På 2 av de 10 frågorna angav man fel svar i facit!

(Quizen är numera borttagen...)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Parkering mm.

Hej. Vi parkerar husbilen regelbundet, inne i Göteborg, sedan många år. Har aldrig fått problem eller böter. För säkerhets skull har jag kollat med både parkeringsbolag o p-vakter, samma budskap.

Betalar vanlig avgift, alla hjulen inne i rutan, överhänget över gräsmatta eller annat så man inte stör. Taxi hem kostar ca 700 riksdaler så husbilen är perfekt om man tagit sig en stänkare under kvällen!

Välkommen till Göteborg, hälsar Björn.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Parkering mm.

Utomordentligt fin ställplats, skulle jag säga! Där övernattar jag nästan alltid när jag är i Göteborg!

Pustervik:

pu.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Parkering mm.

Fanns det ingen info vid parkeringsautomaten? Dvs kostnad mellan x:00 och Y:00 ?
Jodå, samma information som på bilden ovanför (inlägg 7).
Har man väl övernattat för 2:-/h, det finns andra ställen som är betydligt billigare per timme dagtid, dock kanske inte så centraltbelägna. Jag kommer att utforska p-möjligheter lite mer ingående och återkomma med en rapport. Fram tills dess, kolla gärna länken till P-bolaget (inlägg 7).
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Parkering mm.

Vi var ute efter förra inlägget och tog ett foto på en 7m lång Fiat. Han "hängde" över trottoaren en bra bit men alla hjulen var innanför rutan. Troligen hade han övernattat och jag såg inga böter på framrutan. Ser jag en P-vakt nästa gång då ska jag fråga om vad som gäller. Det fanns inga skyltar om förbud nämligen. Om det är fritt att parkera, då kanske jag får fler besök av min Norske vän med sin fru och deras La Strada.
Hej...jag har parkerat HB många gånger i olika städer ..även sovet över i HB på parkeringen utan problem fyra hjulen innan för rutan är det som gäller..( som din bild visar)
Tror att ingen kan neka någon att sova i en Volvo.. vad är skillnaden att sova i HB.
Ha de gott..
 
Toppen