• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Hej
Hur kommer det sig att det inte finns Paraflu kylarvätska på bensinmackarna? Märkligt att det måste vara enbart detta märke, enligt instruktionsboken, samt enligt Hedins bil som är general för Fiat m.fl. märken. Verkar lite monopolistiskt! Kanske du som läser detta kan lämna ett tips var man lätt kan köpa Paraflu om det absolut måste vara detta märke?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Det är klart att FIAT vill att man skall köpa Paraflu som är deras eget märke. Denna olja skiljer sig inte på något sätt från andra oljor. Man kan använda vilken olja som helst så länge man håller sig till den standard som står i instruktionsboken.

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Det är klart att FIAT vill att man skall köpa Paraflu som är deras eget märke. Denna olja skiljer sig inte på något sätt från andra oljor. Man kan använda vilken olja som helst så länge man håller sig till den standard som står i instruktionsboken.

Bennie

Olja?? Slå för tusan inte olja i kylsystemet.
:D
 

Juneco

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
18998
Medlemskap
2022
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Jag antog att han bara skrev fel kylvätska ska det vara. Håller med Benssan om att man vill sälja sina egna produkter. Hoppas på ett konkret svar.:oops:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Axel-Augustin de, verkar ha. Goggla fram en hemsida,jag fick inte länken dit att fungera.
Sök sedan på Paraflu så kommer det upp några olika sorter
//Göte J
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Ingen fara att använda sig av annat märke så länge som du köper en longlife (röda varianten), de är blandbara.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Nja, jag vill nog påstå att Paraflu är svårslagen som kylarvätska, jag skulle inte blanda något annat i den. Den är helt suverän på att hålla ett kylsystem rent o rostfritt. Är stor skillnad på en motor invändigt som gått med Paraflu och motorer som gått med annan kylarvätska. Motorerna ser ut som nya även efter 10-15 år, dessutom har den en tätande funktion o fixar små läckage. Försök o få tag på den istället. Det är riktigt bra grejor.. Du köper på Fiat verkstäder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Olja?? Slå för tusan inte olja i kylsystemet.
:D

Sorry! Kan bara skylla på hjärnsläpp. Men andemeningen med svaret var att FIAT vill att man köper deras produkter men att det finns andra produkter med samma sammansättning på marknaden som är lika bra.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Nja, jag vill nog påstå att Paraflu är svårslagen som kylarvätska, jag skulle inte blanda något annat i den. Den är helt suverän på att hålla ett kylsystem rent o rostfritt. Är stor skillnad på en motor invändigt som gått med Paraflu och motorer som gått med annan kylarvätska. Motorerna ser ut som nya även efter 10-15 år, dessutom har den en tätande funktion o fixar små läckage. Försök o få tag på den istället. Det är riktigt bra grejor.. Du köper på Fiat verkstäder.

Det måste se bedrövligt ut i alla andra motorer förutom FIAT's. Det låter mera som ett uttryck av fanatism.:D

Bennie
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Jag pratar av erfarenhet, men det stämmer att många andra motorer ser bedrövliga ut inuti. Sen att jag gillar bra grejor o produkter, det står ja för.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Jag har en stark känsla att speciellt franska bilars motorer skyddas med extra bra vätskor gällande galvanisk korrosion från fabriken. Har man ingen slangbrott eller hemmameckare som varit i farten, så håller de motorn frisk ca 15 år, sedan ärjas det överallt. Kan inte bevisa att det är så, men har sett för många motorer genom åren. Tyskar och svenskar, som konstruerar med hänsyn till galvaniska strömmar har inga problem med sina motorer. Det föreskrivs att byta vätskor ca var fjärde år, men vem gör det när garantin gått ut? Å andra sidan, om man gjorde det, tex i en citroen, så undrar jag hur den skulle hålla?
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Hrmmm...jag blir lite fundersam...självtätande.
Själv fick jag byta vattenpumpen som läckte efter 2.200 mil i samband med kamremsbytet,
så där hjälpte inte Fiats egna vätska till att täta på något sätt. Det tätade inte heller då samma
motors tempsensors gängor började läcka en vecka senare.

Paraflu känns faktiskt otroligt lik den rödorange moderna kylvätska som de flesta bilar har idag.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Jag pratar av erfarenhet, men det stämmer att många andra motorer ser bedrövliga ut inuti. Sen att jag gillar bra grejor o produkter, det står ja för.

Jag pratar också av lång erfarenhet i branschen och största problemet till att det blir avlagringar m.m i kylsystemet är att någon har blandat i nånting annat än vad det är avsett för.

Så länge man använder longlife glykol (röd) och inte blandar i nån billig glykol med annan färg så är det inga bekymmer. Men som med allt annat så behöver man ju inte köpa det allra billigaste man hittar utan satsa på ett kvalitétsmärke.
 
F

F.d. 29650

Guest
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Att säga vad som är i systemet vet bara han som fyllde det,och att tro att en röd Longlife är lika produkt överallt är också fel.
Faktiskt är ren glykol färglös,sedan är det tillverkaren som väljer färg.
Viktigt är att inte blanda olika produkter,då är det bättre att byta allt.

Propylen som var vanligast förr börjar försvinna och idag är Etylen vanligast och på alla områden bäst,dock giftig.

Viktig att följa bytesintervall
Har du vanlig IAT är rekommenderat bytesintervall 2 år (eller 5000 mil).

• Har du OAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

• Har du HOAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

Finns mkt info på nätet som tex
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Som det var tidigare på Renaultbilar så måste man använda "batterivatten"
pga av att fransmännen tyckte att Sverige hade så dåligt vatten och att det blev mer avlagringar/korrosion i motorn.
Efter en massa tester, så gick det hur bra som helst att använda kranvatten.
Under dom efterkommande åren har jag sett, att det inte blivit någon skillnad.
Undrar om "batterivatten" fortfarande används av något annat bilmärke.
 
Toppen