Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

Tråd startad i 'Värt att veta om Husbilar' av Juneco, 28 April 2016.

  1. Juneco

    Juneco HBK Medlem

    Inlägg:
    14
    Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    18998
    Hej
    Hur kommer det sig att det inte finns Paraflu kylarvätska på bensinmackarna? Märkligt att det måste vara enbart detta märke, enligt instruktionsboken, samt enligt Hedins bil som är general för Fiat m.fl. märken. Verkar lite monopolistiskt! Kanske du som läser detta kan lämna ett tips var man lätt kan köpa Paraflu om det absolut måste vara detta märke?
     
  2. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,370
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Det är klart att FIAT vill att man skall köpa Paraflu som är deras eget märke. Denna olja skiljer sig inte på något sätt från andra oljor. Man kan använda vilken olja som helst så länge man håller sig till den standard som står i instruktionsboken.

    Bennie
     
    Juneco gillar detta.
  3. Wizard

    Wizard HBK Medlem

    Inlägg:
    3,690
    Kommun:
    Mark
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    5342
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Olja?? Slå för tusan inte olja i kylsystemet.
    :D
     
    Jaktfalken, Claes 105, Juneco och 1 annan gillar detta.
  4. Juneco

    Juneco HBK Medlem

    Inlägg:
    14
    Kommun:
    Vallentuna
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    18998
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Jag antog att han bara skrev fel kylvätska ska det vara. Håller med Benssan om att man vill sälja sina egna produkter. Hoppas på ett konkret svar.:oops:
     
    Bennsan gillar detta.
  5. Göte J

    Göte J HBK Medlem

    Inlägg:
    1,094
    Kommun:
    Linköping
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    1230
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Axel-Augustin de, verkar ha. Goggla fram en hemsida,jag fick inte länken dit att fungera.
    Sök sedan på Paraflu så kommer det upp några olika sorter
    //Göte J
     
    Juneco gillar detta.
  6. t-pwr

    t-pwr HBK Intresserad

    Inlägg:
    141
    Kommun:
    Gislaved
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Ingen fara att använda sig av annat märke så länge som du köper en longlife (röda varianten), de är blandbara.
     
    GöranH, Juneco och Bennsan gillar detta.
  7. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    322
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Nja, jag vill nog påstå att Paraflu är svårslagen som kylarvätska, jag skulle inte blanda något annat i den. Den är helt suverän på att hålla ett kylsystem rent o rostfritt. Är stor skillnad på en motor invändigt som gått med Paraflu och motorer som gått med annan kylarvätska. Motorerna ser ut som nya även efter 10-15 år, dessutom har den en tätande funktion o fixar små läckage. Försök o få tag på den istället. Det är riktigt bra grejor.. Du köper på Fiat verkstäder.
     
    Juneco och BigSpender gillar detta.
  8. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,370
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Sorry! Kan bara skylla på hjärnsläpp. Men andemeningen med svaret var att FIAT vill att man köper deras produkter men att det finns andra produkter med samma sammansättning på marknaden som är lika bra.

    Bennie
     
    Juneco, Arne Gustafsson och Wizard gillar detta.
  9. Bennsan

    Bennsan HBK Medlem

    Inlägg:
    3,370
    Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    12368
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Det måste se bedrövligt ut i alla andra motorer förutom FIAT's. Det låter mera som ett uttryck av fanatism.:D

    Bennie
     
    t-pwr, Juneco, Wizard och 2 andra gillar detta.
  10. Topaz

    Topaz HBK Medlem

    Inlägg:
    322
    Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    20987
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Jag pratar av erfarenhet, men det stämmer att många andra motorer ser bedrövliga ut inuti. Sen att jag gillar bra grejor o produkter, det står ja för.
     
    SirMcLain gillar detta.
  11. BigSpender

    BigSpender FD.HBK Medlem 2016

    Inlägg:
    1,181
    Kommun:
    Mariestad
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Jag har en stark känsla att speciellt franska bilars motorer skyddas med extra bra vätskor gällande galvanisk korrosion från fabriken. Har man ingen slangbrott eller hemmameckare som varit i farten, så håller de motorn frisk ca 15 år, sedan ärjas det överallt. Kan inte bevisa att det är så, men har sett för många motorer genom åren. Tyskar och svenskar, som konstruerar med hänsyn till galvaniska strömmar har inga problem med sina motorer. Det föreskrivs att byta vätskor ca var fjärde år, men vem gör det när garantin gått ut? Å andra sidan, om man gjorde det, tex i en citroen, så undrar jag hur den skulle hålla?
     
    Juneco gillar detta.
  12. Impala-Flamman

    Impala-Flamman HBK Medlem

    Inlägg:
    305
    Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2017
    HBK-Nr:
    5193
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Hrmmm...jag blir lite fundersam...självtätande.
    Själv fick jag byta vattenpumpen som läckte efter 2.200 mil i samband med kamremsbytet,
    så där hjälpte inte Fiats egna vätska till att täta på något sätt. Det tätade inte heller då samma
    motors tempsensors gängor började läcka en vecka senare.

    Paraflu känns faktiskt otroligt lik den rödorange moderna kylvätska som de flesta bilar har idag.
     
    Juneco gillar detta.
  13. t-pwr

    t-pwr HBK Intresserad

    Inlägg:
    141
    Kommun:
    Gislaved
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Jag pratar också av lång erfarenhet i branschen och största problemet till att det blir avlagringar m.m i kylsystemet är att någon har blandat i nånting annat än vad det är avsett för.

    Så länge man använder longlife glykol (röd) och inte blandar i nån billig glykol med annan färg så är det inga bekymmer. Men som med allt annat så behöver man ju inte köpa det allra billigaste man hittar utan satsa på ett kvalitétsmärke.
     
    Juneco och Montreal gillar detta.
  14. trucker

    trucker HBK Intresserad

    Inlägg:
    36
    Kommun:
    Gävle
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Att säga vad som är i systemet vet bara han som fyllde det,och att tro att en röd Longlife är lika produkt överallt är också fel.
    Faktiskt är ren glykol färglös,sedan är det tillverkaren som väljer färg.
    Viktigt är att inte blanda olika produkter,då är det bättre att byta allt.

    Propylen som var vanligast förr börjar försvinna och idag är Etylen vanligast och på alla områden bäst,dock giftig.

    Viktig att följa bytesintervall
    Har du vanlig IAT är rekommenderat bytesintervall 2 år (eller 5000 mil).

    • Har du OAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

    • Har du HOAT rekommenderar många ett bytesintervall på 5 år (eller 15000 mil).

    Finns mkt info på nätet som tex
    http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
     
    PeterK gillar detta.
  15. tony o nette

    tony o nette HBK Medlem

    Inlägg:
    492
    Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    17682
    Sv: Paraflu kylvätska till Fiatmotorer årsm 2011

    Som det var tidigare på Renaultbilar så måste man använda "batterivatten"
    pga av att fransmännen tyckte att Sverige hade så dåligt vatten och att det blev mer avlagringar/korrosion i motorn.
    Efter en massa tester, så gick det hur bra som helst att använda kranvatten.
    Under dom efterkommande åren har jag sett, att det inte blivit någon skillnad.
    Undrar om "batterivatten" fortfarande används av något annat bilmärke.
     

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.