• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol Oyster PROBLEM

F

F.d. 55275

Guest
Hur många har inte en sådan antenn på sin husbil ?
Vi har även Canal Digital och där blir problemet , eftersom de har ändrat på sina utsändningar till HD kvalitet. Tappat många kanaler som ingår i familjepaketet, antennen är monterad 2011.
Ringde till JR Larmcenter på Västkusten, som frågade har du en svart eller silver box ! Vi har en silverbox. " Jaha du, då får vi skicka den till Tyskland för uppgradering" och vad kostar det då ? Ca 7 - 8 tusen och då tar vi bara betalt för frakten !!
Fler som fått det här svaret ?:(
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Har fått samma svar.Ringde då till Canal digital som svarade att det inte skulle vara några problem. Om problem uppstod skulle vi kontakta dom igen för att lösa problemet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Har CanalDigital till min parabol men ingen extern mottagare. Vet inte om då parabolen är speciell men tv:n klarar DVB-2 där man tar emot signalen.
Om nu priset rusar upp på dom nivåerna så kanske det är ett bättre alternativ att byta tv.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Intressant tråd.

Jag har en gammal Oyster sen bilen var ny.
Boxen är svart, se bild.

Jag mejlade JR-larm om typ samma fråga, har dock inte fått något svar på 2 veckor.

Jag är också intresserad av att kunna fortsätta använda utrustningen, har idag bara ett depositionskort från C.D.
 

Bilagor

  • 2014-06-18 18.51.40.jpg
    2014-06-18 18.51.40.jpg
    1 MB · Visningar: 31

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Jag har en Box silver , då får man tydligen skicka iväg den också om man ska uppgradera .
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 25

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Enligt JR kan man skaffa en ny Box på C D. Beroende på Kanalval så kostar den enkla 995:- och den andra 1699:- .Det finns en annan tråd om detta.
Anders
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Den enklaste lösningen för att kunna få in HD på med dessa äldre Oyster med silverfärgade boxen är att köpa en TV med DVB-S2 mottagare och skicka antennsignalen till den via oyster boxen. De nya svarta boxarna är DYRA.

Den enda meckiga med det är när man vill byta sattelit så måste man använda Oyster kontrollen o se menyn via scart ingången på Tvn .


Angående CD depostionskort så har de kravet att förmedla SVT kanalerna utan kostnad. Som det är nu sänds SVT1 , SVT2 o SVT24 i lågupplöst och HD. Kunskapskanalen o barnkanalen finns däremot bara i HD.
De "fria" är väl då bara de lågupplösta?
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Vi var hos JR larm och satte dit en HD box som parkopplas med den silvriga boxen. När vi satt igång allt måste vi gå över till AV. Men den har nu tappat några kanaler, men dom sa på Jr att jag skulle ringa när jag vill ha den uppdaterad och då skulle han ledsaga mig. Boxen tror jag kostade 2600kr. Men det funkar bra allt. Ser nu alla kanaler som vi betalar för genom Canal Digital.
 

Johan Lejdström

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Varberg
HBK-Nr
450
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Den enklaste lösningen för att kunna få in HD på med dessa äldre Oyster med silverfärgade boxen är att köpa en TV med DVB-S2 mottagare och skicka antennsignalen till den via oyster boxen. De nya svarta boxarna är DYRA.

Den enda meckiga med det är när man vill byta sattelit så måste man använda Oyster kontrollen o se menyn via scart ingången på Tvn .


Hej!
Jag brottas med samma problematik. Hur skickar man signalen mellan boxen och den nya TV:n?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

På Oyster boksen er det en sat out kontakt, kabel fra denne til tv sat in og den delen er løst. Dette sammen med en kabel for video gjør at også menysystemet kan komme over til tv.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Parabol Oyster PROBLEM

Helt rätt det Knut säger.

Men man måste trycka på AV knappen på Oyster fjärrkontrollen för att "släcka" Oystermottagren o låta TV´ns mottagare styra LNB. Om man inte gör detta så får man inte in alla kanaler. T.ex funkar SVT men inte TV4.

Detta har att göra med att LNB jobbar med fyra olika lägen.
Polarisering o frekvensband.
 
Toppen