• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parabol german edition

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Tänkte höra om någon kan guida mig en aning.
Vår husbil har spenderat sin ungdom i Tyskland, och har därmed en parabol på taket som söker av andra satelliter än de vi har. Gör man en sökning så vinklas den upp och börjar snurra och söka - utan resultat.

Hur gör man smidigast för att konverta/anpassa denna till att söka efter tex. Thor?
Nån som har erfarenhet - måste hela utrustningen bytas månntro, eller räcker en programmering av nåt slag?
Kathrein tror jag märket är, bilen är en -07:a, så utrustningen är väl från det årtalet skulle jag tro.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det burde klare seg med en oppgradering av firmware, 07 var site år en kunne benytte Thor3 for å finne Thor gruppen som Canal Digital benytter. Er det en CI port i mottaker eller TV så er det en enkel sak å få til Canal Digital. Viasat er en todelt sak, i løpet av siste år ble kanal listen lagt helt om så den siden kan løses med firmware oppdatering, men det finnes ikke modul å sette inn i en mottaker fra 07 for dekoding av Viasat.
 

heralue

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9682
Medlemskap
2024
Jag har precis gjort den resan !
1. Boxen måste ha SAT in och SAT out.
Jag fick dra en extra kabel från SAT out på boxen till SAT in på TV:n.
2. Boxen måste uppdateras, jag hittade på Updates Caro®+ | ten Haaft Oyster och det funkade trots att ten-haaft påstod motsatsen.
3. Gammal PC med seriell port är bra, det hade jag, sedan får man använda TERA-TERM för at kommunicera med boxen.
4. I TV:n satte jag en Strong CA-modul för Canal Digital.
5. Depositionskort från Canal Digital (tar flera veckor efter beställning att få det)
6. Kortet måste aktiveras och då får man ringa Canal Digital.
7. När allt är uppdaterat och kopplat, kör en kanalsökning

står en del här: Caro Digital
Mycket hjälp fick jag från @Knut också !
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har ikke noen direkte oppdateringsinfo for Katherein, og det med CI slot hjelper kun for SD kanaler ikke for HD. Men som @heralue skriver med SAT out fra kontrollerboksen er det enkelt å benytte en moderne TV med sat HD tuner.
 
Toppen