• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
180402
Natten har varit kylig +5, inte så konstigt när vi är längre norrut, på högre höjd ca 830 möh och blåst.
Just nu15.00 +7.
Det blåste rejält när vi kom hit, mojnade lite på kvällen, men fortsatt blåsa i dag med 9 (20) m/s (by)
Det var 11 husbilar här i natt, nu är det bara 3 kvar, många har varit och vänt,
antingen inne vid betalapparaten eller redan utanför.
Vet inte om det beror på apparaten eller användandet av denna, vi hade problem med att förstå den men fick hjäälp av en Fransman..
Sitter och lägger in fortsatt resa på Autoroute, den förra stämde inte alls, den lade vi efter Garmins Laura.
När vi kollade sen i Meze hade hon ändrat rutten till att gå via A75, upp mot Clermont för att sedan svänga höger mot Tyskland.
Lägger in listan när jag är klar, blir text och GPX-fil, fick inga tips efter förra lista, får kanske några nu?
Dabbade mig när jag lade in nya GPX filer, raderade de gamla först vilket gjort det att det mesta av listans platser försvann, bara vägen från Cavalerie till Rostock.
Bara att börja om att leta reda på ställplatserna igen.
Så kan det gå när inte haspen är på..
I morgon tar vi vägen över Millau bron eftersom Gittan inte tycker om vägen ner i byn,
hon tycker inte om bron heller för den delen.
Sedan blir det att åka efter listan genom eller förbi platserna, men listan hinner ändras under färden,
som vanligt..

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Vi övernattade på ställplatsen i Millau för att slippa broavgiften sedan till Saint Pourcain sur Seule, fin gratis ställplats. därefter förbi Moulins via Autun och a38 förbi Dijon till Langres. Navigatorn ger lite olika alternativ till Autun, men från Moulins var det skyltat till Autun och den vägen använde vi, bitvis smal och slingrig men låg trafik så inga problem. Har nu utnyttjat de 2 lastbilsfria dagarna att ta mig igenom Tyskland utan köer och är i Kaltenkirchen . Våren kommer hit i morgon säger prognosen, 15 grader imorgon 17 på onsdag då vi tar färjan till Göteborg
 
F

F.d. 55554

Guest
@Jorma

Magdalena = Muffins som finns på Mercadona, eller på marknaden i Torrevieja, där säljs dom per kilo

@Sander
Har inget val när det gäller bron, har åkt båda vägarna så vi vet hur det är att åka nerför backarna mot Millau.

Håller på att lägga in en mängd platser, skall inte besöka alla utan bra att ha om i fall man behöver stanna.
Här kommer listan fler platser än dagar, men det är för att ha i reserv
1 La Cavalerie
2 P Supermarché Atac [N]
3 SAINT CHELY D'APCHER Place du 8 mais 1945 - Le long de la RN9.
4 Saint Flour
5 Massiac 2 - Ställplats
6 LORLANGES LAFAYETTE Autoroute A75
7 LEMPDES SUR ALLAGNON Pr?s du camping Le Breuil sur Couze - Ställplats
8 Le Breuil sur Couze - Ställplats
9 ISSOIRE / Camping Municipal du Mas / Campsite / Avenue du Docteur Bienfait [22496]
10 MONTPEYROUX D797C - Aire ? l'entr?e du village c?t? autoroute Saint-Agoulin
11 Saint-Agoulin
12 BELLERIVE SUR ALLIER D1093 - Berges de l 'Allier - Riv'Air Camp
13 Lapalisse - Parkering
14 E DONJON / Parking / Mix-parking / Rue George Gallay [4236]
15 Ställplats
16 Écuisses - Ställplats
17 Dole - Parkering
18 Baume les Dames - Ställplats
19 Chavannes-s.-l'Étang - Ställplats
20 P Musée du Sapeur Pompier, Rue A.de Glehn 2 ![N]
21 RHEIN P Am Rhein [N]
22 Freiburg /Reisemobilplatz am Eschholzpark - Ställplats
23 Rust /Europa-park - Ställplats
24 Stellplatz am Strandbad Gifiz
25 Achern - Ställplats
26 Ettlingen - Ställplats
27 Wohnmobilpark Ladenburg
28 Lorsch - Ställplats
29 Frankfurt am Main - Ställplats
30 Stellplatz am Sportplatz
31 Alsfeld - Ställplats
32 Seepark /Reimboldshausen - Ställplats
33 Hann-Münden 2 - Ställplats
34 Bockenem - Ställplats
35 Hodenhagen - Ställplats
36 Hamburg /Elbepark Bunthaus - Ställplats
37 Reinfeld
38 Goorstorferstraße 50, 18146 Rostock
39 Bordershop
40 Zum Fährterminal, 18147 Rostock

Bild med alla platser och vägen till Rostock. enligt lista och nummer..
Den blå linjen till vänster är en del av resan ner.

image_map.gif
Jojje
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Körde över bron i Millau i höstas och det kostade 260 kr(min bil är klass 3), lite dyrt så nu åker vi ner till ställplatsen i Millau och sedan vidare nästa dag. Är lite osäker på om skyltningen med förbud på fordon över 3,5t i transit gäller husbilar eller enbart lastbilar. Brukar åka Langres - Schengen -Trier - Wildeshausen (som har fel på betalningsautomaten så där sparar man 5 Euro ) därefter Hamburg och till Kiel. Av platserna på din lista har jag nog bara varit i Alsfeld, och det var en bra plats
 
F

F.d. 55554

Guest
180403
Lämnade ställplatsen La Cavalerie kl 9.05, tog vägen ner i Millou för att fylla gasol, hade även tänkt tanka diesel
men varken mitt eller Gittans kort godkändes när vi skulle tanka diesel, gasolen var ok att betala.
Priset 10.53€ för 14.33 l gasol, pris/l 1.76€.
Åkte vidare på A75, hoppade över nån plats i listan, det blev ett fikastopp på en Aireplats kl. 11.00 för en kopp Zoégas kaffe ooh Magdalena muffinns.
Kl.12.15 var vi framme i Saint Flour, kollade på platsen, ingen höjdare, lade Massiac 2 i stället.
På vägen dit passerade vi en husbilsklubbs medlem, "KOJA16" , vi hade inget problem att hitta ställplatsen,
Var framme kl 13.15, nu blev det kylskåpsrensning till lunch, och inget Zoégas kaffe efter.
Strax efter att vi kommit fram kom KOJA16 och passerade bakom oss, åkte till tömmningsplatsen.
Koordinater:
Långa
GPS: N 45° 15' 7,472'', E 3° 11' 39,026''    ,
Korta
GPS: 45,25207, 3,19421   

Google Maps link:
Google Maps

180403 Massiac 2.jpg

Här står vi i natt.

Har flyttat oss till parkeringen vid tömmningsplatsen för att slippa trafikljudet.
När vi åker vidare mot Saint-Pourçain-sur-Sioule, blir det via Intermarché Massiac, hoppas dom har riktig mjölk


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180404
Lämnade ställplatsen i Massiac strax efter 9 i regn, hagel och åska för att åka till Intermarché och handla mjölk till havregrynsgröten.
Koja16 stod kvar på platsen när vi åkte.
Skulle tanka diesel men bommen var på 2.80, har ingen riktig koll på höjd på husbilen.
Tror jag hade haft 5 cm tillgodo
Åkte från Intermarché 9.30, vi hade regn i ett antal mil, sedan klarnade det upp.
Passerade Gannan, där var det dags att tanka, 68l á 13.92/l, summa 94.66.
Färden gick vidare till Saint-Pourçain-Sur-Sioule, nästan framme ville Sygic till vänster, Laura till höger,
Gittan hade inte koll på Laura så vi åkte till vänster vilket blev fel, bara att vända på en parkering.
Vi körde efter Laura om kom rätt, inte konstiigt att det blev fel, koordinaterna hit ligger i slutet av ställplatsen vid tömmningen.
Obs! Min uppfattning!
Koordinater som är nu: N 46°18'50.000'' , E 003°17'44.002''
Campertcontact har rätt koordinater, ligger i början av ställplatsen
koordinater:N 46°18'45.216'' , E 003°17'47.724''
Bara att kolla på bilden.

Märket längst.upp till vänster visar där vi vände, Hbkmärket till höger, fågelvägen från där vi vände efter att kört efter Sygic.

Vi står i början vid Cc märke.
180404 Pourçain.png

Utsikt genom framrutan med Skånsk och Svensk flagga.180404 utsikt Pourçain.jpg

Bilden visar ställplatsen, börjar fyllas på av Fransmän, trodde ALLA var i Portugal/Spanien.
180404 Pourçain.jpg

Plaserna var geggia efter regn, hittade inga platser på asfalt
Efter lunch, siesta och Zoégas kaffe och keks, var det dags att uppdatera sidan.

Stannar här i natt

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180405

Stannar här även i dag, Gittan skulle till frissan och se om det fanns tid, vilket det nog fanns,
minst en timme sedan hon gick för att kolla.
Hon hade tur, det fanns tid och hon blev klippt.
Hyffsat ställe Saint-Pourçain-Sur-Sioule att stå på, men geggigt på platserna när det regnar.
Planering, planering den stämmer aldrig, jag väljer väg, när man kommer till nästa ställe kanske det blir en ny väg.
Ingenting stämmer med listan jag lade upp när det gäller Frankrike.
Helt plötsligt kom Gittan på att det kanske fanns IKEA i närheten, hon är lika galen i (Kalles) kaviar som jag är i Zoégas kaffe. Synd att IKEA inte säljer kaffet!
Passerade ett i Clermont, nästa ligger i Dijon, alltså lade jag in IKEA, det blev en annan väg än den vi hade planerat.
Det blev D2009, N79, N, 70, hittade Écuisses som ligger på väg mot Dijon, kanske stannar vi där över natten.
Sedan N80, nästa stopp kan bli Givry innan det blir Dijon via A6, efter det blir det ny planering.


Jojje
 
F

F.d. 22252

Guest
Såg att de hade en massa sorters zoegas på Lidl hemma, ja du har väl minst två val via luxemburg eller Mulhouse men när jag körde över Besancon var det betalväg fast det finns säkert andra.
 
F

F.d. 55554

Guest
@Labic
Vi diskuterar inte Löfbergs Lila eller Cirkelkaffe i Skåne!
@carsten
Bra svarat.

180406
Natten har varit kylig runt +3°, solen är på väg upp bakom träden och gör sitt bästa för att värma upp.

Har en fråga!
Har en Skånsk och Svensk flagga på gardinen i framrutan en avskräckande effekt?

180406 flaggorna.jpg


Vi har haft 2 till 3 platser lediga på varje sida trots att det varit många husbilar.
Någon husbil har parkerat sidan om oss, sedan flyttat sig inom en timme?
Vi står även vid en elstation, ett antal personer har varit och tittat på den och sedan gått.
8.30 lämnade vi ställplatsen, Écuisses var inlagd som nästa mål, körde på D2009, sedan N79, där fick vi ta en omväg och kom ut på N79 efter flera mil på smala lantvägar, glad att det inte kom möte på vissa av dom..
Nästa väg blev N80 fram till ställplatsen, tomt på husbilar så vi körde vidare till Girvy, lika tomt där.
Passade på tömma toakassetten medan Gittan gick en runda med Rappe
Det blev en fika med Zoégas kaffe och Magdalena, bara 2 kvar.
Lade in IKEA och körde i väg dit genom Bounce på nån lokalväg.
Väl framme var det svårt att hitta parkeringsplats, lyckades till slut.
Gittan gick in och handlade, nu har hon kaviar så det räcker hem, blev även en påse köttbullar.
Jag lade in en ställplats, det blev fel plats, Langres, längre bort än jag tänkt .
Passerade Intermaché i byn innan Langres, passade på att handla lite
15.55 var vi framme, Gittan rastade Rappe jag fixade mat, stegefläsk från LIDL, färdig kryddade från frysen.
Till det blev det lögadoppa (löksås) och sötpotatis.
Kom 2 Tyska husbilar, en kollade om det fanns vatten, vilket det inte fanns, han körde igen.
Den andre Tysken parkerade sidan om oss, släppte ut hunden som genst kom till vår husbil, dörren var öppen.
Det blev ett himla liv, Rappe försvarade sitt revir, Tysken körde i väg igen.
Nu står vi och en Belgisk husbil kvar på platsen.
Gittan skulle trösta mig, det fanns inte så mycket Zoégas kaffe kvar så det blr ransonering.
Hon hade köp kanelbullar på IKEA, bjöd på nått brunt vatten "Cappuccino, Cremoso " till kanelbullen.
Det var INTE kaffe, smakade INTE kaffe!!

Stannar här i natt.

Åker till Bulgnéville i morgon, stannar där över helgen.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen