• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55554

Guest
Oftast har man cykel eller annat fordon med sig, då blir det en parkering under ordnade förhållande, sedan åker man runt och kollar omgivningen.
Tyvärr har vi inte cykel med oss, buss kan vi inte åka med Rappe.
Vi brukar inte stå länge på något ställe.
Var och en är lycklig på sitt sätt!!

180315
Fick problem med min mobil i går morse.

Svaret från AllTele var detta
Ta ur simkort, starta om mobilen, testa sim i en annan mobil, det kan va en
störning i Spanien, allt ser bra ut i vårt system just nu i alla fall.

Skickade detta svar till AllTele som svar på deras mail ovan"

"Har nu testat att skifta simkortet till annan mobil, samma sak, ingen
kontakt med nätet även i den mobilen
Tillbaka i min vanliga mobil får jag
" Det går inte att ansluta till det här nätverket just nu. Försök igen"
när jag försöker ansluta till någon operatör.
Samma sak med alla 8 operatörer, Igen signal alls bara ett x visas i stället för antal signal staplar, och "Endast nödsamtal"
APN
Telenor mobilssurf
Telenor MMS
Har testat att aktivera Data, Dataroaming,
Skicka alltid MMS, bock av dem igen.
Startat om mobilen flera gånger.
Samma resultat.
Mobilen fungerade i går kväll (tisdag) kl 22.30, men inte i morse."
Funkar fortfarande inte

Nu på morgonen kom det en regnskur, är även mulet.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi hade liknande problem i södra Frankrike/norra Spanien, men problemet försvann när vi drog vidare.
APN skall vara: services.telenor.se

I vår router har vi något som heter "Mobile Connection" (se nedan) där jag kunde ändra "Auto disconent intervall" till t.ex. 10 eller 20 vilket gjorde att ny sökning kunde upprätta ny förbindelse.

connection.jpg
 
F

F.d. 54123

Guest
Alltele, eller kanske MEO, klippte bort mig från all kontakt via deras abonnemang 7 feb, exakt tre månader efter att jag lämnade Sverige. Ingen telefoni och ingen surf därefter på mitt abonnemang "Fast pris med 40GB data".

Kontaktade naturligtvis supporten på Alltele, via min reservtelefon med litet teliaabonnemang, men fick nåt kryptiskt svar att det var nåt fel på mitt sim-kort, testa i annan telefon samt hur eu-roamingen verkligen fungerar i praktiken. Insåg snabbt att det inte var någon idé att ligga kvar med 40GB datapaket så jag bad Alltele justera ner abonnemanget till "Fast pris med 1GB data". Det ska bli spännande att se vad som händer med "felet" på mitt sim-kort när jag återkommer till Sverige....

Lyckligtvis kunde jag justera upp teliaabonnemanget på min reservtelefon till Telia Komplett 20GB och nu, sedan mina döttrar varit ner och hälsat på mig den gågna helgen, har jag tillgång till 2x20GB/mån via mina mobiltelefoner samt ytterligare 30GB/mån via ett datakort i min router.

Felet jag gjorde var att jag lite för blåögd flyttade mitt ordinarie telefonnummer till Alltele. Jag skulle naturligtvis tagit ett nytt nummer när jag skaffade abonnemang hos Alltele.
 
F

F.d. 54123

Guest
@UssisLeif
Vi åkte in i Tyskland den 1/11, knepigt att mobilen skulle sluta fungera den 14/3,
Har ju bara prat i den, ingen surf, mobilen med 40g surf funkar, än så länge.
Gittans mobil med Tele2 är ok.

Jojje

Det kanske börjar funka igen när ni kommer in i Frankrike och får annan roamingleverantör?

Jag är ju kvar i Portugal och kommer att bli så nån vecka till. För mig verkar det som att det är MEO som har tröttnat på Alltele och kanske även mig?...
 
F

F.d. 54051

Guest
-Ser ut som ett flyktingläger i Libanon, långa rader av husbilar, nä fy sjutton så mycket är inte lite varmare väder värt! Jag åker hellre höst eller vår när man kan välja vackrare platser längre upp i Europa!
Värme är skönt. Man behöver inte vara på sp, hela tiden.
 
F

F.d. 55554

Guest
Nu har vi varit i Quesada på Laurel’s Restaurant & Bar och käkat fish n ships,
det är ett måste när man är i Torrevieja.
Värt varenda €, 2 dagens med liten öl, 17€, jag slipper laga mat, Gittan slipper disken.
Enda problemet är att det finns dåligt med parkering runt restaurangen.
Koordinster: N 38°03'54.499'' , W 000°43'51.332''.
Antingen minns vi fel eller så har fisken blivit mindre eller tallrikarna större
180315 fichnships.jpg

Så här så fisken ut 160324
91760-62db0a9b605ce575a8818d1fb81b8a7e.jpg

Mätta och belåtna körde vi till san Fulgencio för att kolla läget med plats,
sen till la Marina för stt kolla om det finns tid för att fixa till Rappe.
Återstår att se var vi hamnar, allt beroende på tiden för Rappes konditionering.

Rappe blev glad, det fanns ingen som kunde tvätts/klippa honom förrän på torsdag nästa vecka.
Nu står vi utanför en ställplats i San Fulgencio, här står ytterligare 3 Svenska husbilar.
Kanske åket vi inom SantaPola i morgon för att kolla om Lasse25 har Zoégas kvar.

OM det finns någon plats?

Fortfarande inget vettigt svar från AllTele

Vägen går sen vidare norrut
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ja livibil och hälften är väl svenskar och full fart i baren varenda kväll, men bra lätt att fylla och tömma och tvätta, Kanske det är så man ska göra för att övervintra men var är äventyret och upplevelserna? Kanske jag ska åka ner dit till hösten?
Har mått väldigt dåligt denna vintern mörkret kylan och de korta dagarna gör att man tappar t.om. livsviljan.
Jo visst är jag svensk och även de andra 100 av totalt 450. Bra plats att landa på en period efter äventyr och upplevelser på resan hit och hem igen.
Finns i regel alltid någon ledig plats men inte många. Jag köpte fyra av Lasses Zoegas men han kanske har fler kvar ☕
 
F

F.d. 55554

Guest
180316
Nu har vi kommit till SantaPola, har kollat med Lasse25, han hade inte fler Zoégas kaffe till salu.
Nu blir det Zoégas kaffe och kex.
Står på plats 174,

Stannar här i natt, sen är platsen reserverad.
I dag kom min mobil in på nätet igen, har ingen aning om vad som orsakate felet.
Inte fått nått vettigt svar från AllTele
"Hej!
Felanmälan på 0705858961 har klarrapporterats och vi ber dig att starta om din mobil.
Om fel kvarstår vänligen kontakta kundtjänst"

Verkligen ett informerande svar!
Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180316

Hade gjort att lååångt inlägg i memo som skulle läggas upp om campingars för och nackdelar.
Hann inte spara det innan plattan blev "överhettad" och ALLA program stängdes, inklusive mitt inlägg.
Kontentan blev att jag tog det som att inlägget inte skulle läggas in.
Dessutom kommer jag inte ihåg allt jag skrev.

Men tack till Jerry o Inger? som försökte lura i mig att dom bjöd på Zoégas kaffe när det var Aldi kaffe.
Inget fel på Magdalena muffinsen.

Vi lämnade Santa Pola för att köra hemåt, var inom Mercadona för att handla lite SanJacobos, plus lita annat.
12.25 landade vi på ställplats Atalaya de la Playa de San Juan.
Inskickad till Hbk.
Krångligt att logga in på apparaten, gick med hjälp från en annan Svensk, ställplatsen verkar vara något nytt koncept.
Areas PLA · Negocio rentable pa ligger strax intill en väg och järnväg
Koordinater: GPS: N 38° 22' 37,713'' W 0° 24' 44,868'
Nära till järnvägsstationen Costa Blanca

180317 San Juan3.jpg

180317 San Juan.jpg

180317 San Juan1.jpg

180317 San Juan2.jpg

Stannar här i natt.
Jojje
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sorry Jojje! Att du inte kom ihåg ditt inlägg om för och nackdelar med campingplatser. Jag vet att vi har samma uppfattning i denna fråga. Okey. Åter till vårt sammanträffande irl•de blev precis som jag hade föreställt och önskat mej. Vi har mycket gemensamma uppfattningar om husbilslivet. Min förhoppning är att vi kan ses i Sverige i sommar. Jag har ju ”legat” i Lund ett år så jag kan lite om Skåne. Men förstår att jag har en hel del att lära av dej. Med dessa ord vill jag önska Gittan å dej å godingen Rappe en skön färd mot den kalla nord. Kram.
 
F

F.d. 55554

Guest
@Lasse-125
Tack själv, ett tag sedan vi träffades i Silves.
Gittan tyckte det var bra att texten försvann, hon menade att jag kunde "få på fan" för det inlägget.
Visst har vi samma åsikter, jag anser att camping är en nödvändigt ont för tömmning/fyllning och tvätt av kläder.
Vi skall till årsmötet.
Vi kanske ses där.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hoppas du sväljer förtreten att dina väl genomtänkta ord försvann ut i cyber... Tror att vi är många som vill ta del av era gedigna erfarenheter av det mobila livet i husbilen. Ja, alla vi som följer er varje dag,

Ingen aning om vad du och Lasse-125 har för gemensamma uppfattningar om campingplatser, ställplatser och den fria campingen, men visst är vi många som är nyfikna.

Kom igen.....tack. :)

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55554

Guest
180318
@Wizard
@Los Suecos
Nja, efteråt har jag kommit fram till att det kanske var FÖR håda ord som bäst förbliver borta.
Gittan håller med.
I dag drog vi vidare, flera kilometer till en annan ställplats,
Vi körde till en ställplats för att kolla den, ta uppgifter och lägga in på Hbk., den heter
Camper Area Campello Beach, Calle Juan de la Cierva 8, El Campello som inte fanns i Hbklistan vad jag vet.
Koordinater:
GPS: N 38° 23' 41,206'', W 0° 24' 36,274''    , ± 0,7 m
Google Maps link:
Google Maps

Camper Area Campello. Alicante. Camping Autocaravanas

180318 camperarea.jpg

180318 bild.jpg

Längre bort fanns en till vi skulle kolla på i EL CAMPELLO - Camperarea 7, Campello Beach, Avinguda del Fabraquer 21, här fick jag inte ta foto för killen.

Camping 2** Camper Area 7 Campello, Alicante

180318 Camperarea7.jpg

Koordinater:

GPS: N 38°24'17.170", W 0°24'34.783"    ± 2,2 m

Google Maps link:
Google Maps

Vi körde till en ställplats i L'Alfàs Del Pi, koordinater
GPS: N 38°35'0.701'' , W 000°04'53.699''   ,
efter lite kringelkrokar mitt i byn där Sygic ville ha oss ner till höger i byn,
under N332 där höjden var 2.70 på bron.
Bara att vända och krångla sig ut igen och över N332, tack för det Sygic!
Vi hamnade vi på platsen där stället skulle finnas, en stor skylt överstruken med en svart tejpremsa, en under som även den var överstruken, vi tittade på varandra och ryste på huvudet samtidigt som det kom en polisbil.
Vi konststerade med hjälp av dom att stället var stängt., sedan länge sa polisen?
Vi lade in en ny plats, Altea /San Antonio Camper Park,
GPS: N 38°35'8.999'' , W 000°03'33.998"   ,
fortsatte på smala vägar, fick möte med 2 personbilar mitt i en kurva, typiskt.
Den första körde förbi, den andra stannade vevade ner sidorutan och undrade vart vi var på väg,
jag sa som det var att ställplatsen var stängd.
Han höll med om att det är fler och fler som stänger, vi blev inbjudna att stå på hans Finca över natten
Han är Holländare och har en husbil på tomten, han brukar besöka Hallsberg.
Nu stär vi här: koordinater:
GPS: N 38° 35' 19,495'', W 0° 4' 28,502''    , ± 0,5 m

Google Maps link:
Google Maps

Blir här i natt.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
OBS!
HOPPAS ATT INGEN TROR ATT DÄR VI STÅR NU ÄR EN STÄLLPLATS!
Bara en vänlig person som hjälpte oss med en plats att stå på över natten.

180319
Nu har vi lämnat platsen där vi stod i natt, tackade för oss med en flaskavitt vin.
Körde via småvägar ner till N332, nu står vi i Calp vid en Camperarea, pris 23€.
Inget pensionärspris!
Kanske därför många husbilar står på parkeringar längs gatan.
Vi står på en parkering på gatan vid ALDI, ser även Mercadona och Consum.
Alla affärer är stängda, såg att det var Farsdag, eller är det någon annan helgdag här?

Calpe klippan sedd från husbilen.
180319 Calpeklippan.jpg

Glömde nämna att nu blev det "moffe", alltså Arvid Nordqvist,s
eftersom vi måste spara på Zoégas, har bara 2 paket á 400gr kvar.

Tyvärr blev det ingen plats till oss på ställplatsen, står kvar på gatan tills i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen