• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg mot Portugal - Spanien 2017 - 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
180109
Natten har varit kylig +5 men ingen snö.:yes:
Just nu 11.30 regnar det, kan bli problem med ström om det regnar hela dagen.
Svårt att ha motorn igång bland husbilarna för att ladda batterierna,
Kan bli en tur till VrSA och ställplatsen för att stå på el i natt,
beror på hur mycket ström vi får på batterierna.
Just nu 13.2V/85%, enligt BM1, laddar med 1.4A trots regnet.
Passar på att tömma/fylla
Kanske en runda till Ayamonte för att fylla gasol,
Gasol skall fyllas om det regnar eller ej.

Ha en bra och bättre i morgon.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
180110

Lite underligt var det i går, batterierna laddades även om det regnade, fick upp till 99%, på BM1kollade aldrig antal volt.
På kvällen gick det ner till 80%, trots att vi hade samma usbladdare inkopplade.
I morse stod den på 80%, just nu 81% och 13,1V.
Kan det vara BM1 som visar fel värde?

Nu har vi varit på LIDL och bunkrat, dags för tvätt av kläder, handdukar och sängkläder hos InterMarché .
Koordinater dit:
GPS: 37,19989 , −7,42010    , ± 1,0 m , testar annan typ av koordinater.
Google Maps.

Tvättautomaten
180110 Tvättautomaten.jpg
Vi står bakom huset, koordinaterna är från den parkeringsplatsen.

Medan det tvättas passar vi på att ta en kopp Zoégas och Magdalena muffins.
Sedan blir det tömmning/fyllning på ställplatsen, finns det plats vid en elstolpe tar vi el i natt och får laddat upp batterierna.
Annars kör vi vidare.


Nu blev det ingen el, efter dusch, tömmning/fyllning körde vi ut till Klasse i stället och bjöd på Zoégas kaffe, han ville inte ha Magdalena muffins, bara kex.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jojje, det där med Volt och laddningsstatus i % är en kapitel för sig. Laddningsstatus i % är ett fiktivt värde (på finspråk), alltså framräknat av din batteriövervakare utifrån en massa faktorer. Du kan när som helst bestämma dig att "nu är det 100%" och synkronisera laddningsstatus med rådande Volten som i sin tur inte heller ger hela sanningen. Jag ser Volten och laddningsstatus (i %) som en gelemassa, eller en "gegga" som ständigt är i rörelse. Mycket sällan att du får 100% rätt svar från en batteriövervakare. I så fall får du inte förbruka något under viss tid och ge batteriövervakaren chansen att "vänta" tills batterierna är laddade till dess max!

Beträffande laddningen även när det är mulet är ett bevis på att du har bra solcell(er) OCH laddare som tar in ljus. Jag har råkat stå under en kraftig gatubelysning på natten och observerat viss laddning. Bara bra att det är åt det hållet, he, he... eller hur?

OBS! Är ingen expert på varken el (likström), batteriövervakare, batterier eller något annat elektriskt i våra husbilar, däremot kämpar tappert för att förstå alla dessa ingredienser för att vara så oberoende som möjligt av dyra servicebesök i framtiden. Med tiden ska jag klara av vår egen elförsörjning in i det minsta (ha, ha, jag tror på tomten också...)

Jag lider även av "Klaver" smitta, så nu kommer lite "var god skölj":

20161031.jpg

Ha det gött på resan, visst är det kul!?
 

Bilagor

  • 20161031.jpg
    20161031.jpg
    175,3 KB · Visningar: 43
F

F.d. 55554

Guest
180111

Lite uppdatering.
Glömde nämna Ussisleif som kom på besök och fick smaka Zoégas kaffe för första gången i sitt liv.
Enligt honom själv
Sker inte så mycket, solen skiner fåglarna kvittrar och saven stiger,
Jag menat batteri laddningen.:twitcy:
.
Dagens lunch blev en test av att laga blomkålssoppa på nytt vis,
med smörfrästa bacontärningar och rostad lök.
Slank ner utan problem, det var en idé jag haft ett tag.

180111 blomkålssoppa.jpg

Någon frågade om LIDL,s orimmade stegefläsk, kryddas dagen innan med PiffiAllkrydda,
Vegeta kryddblandning (56.9% salt) och min kryddblandning.
så här ser förpackningen ut

180111 stegefläsk.jpg

Det var nog allt för i dag, tror jag. :yes:

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
180112
Återigen en kylig natt +2°, väl att vi har pannan igång, den håller mellan +18 och 20° på natten.
I dag blev det återigen en runda till LIDL innan vi åkte till Castro Marim för att gå på marknaden i morgon.
Åkte inom gasolkillen och fyllde den fasta flaskan eftersom den var slut.
Det gick i 22l á 0.759/l kostade 16.70€, nu klarar vi oss ett tag till.
Går mycket gasol när det är kallt på natten, dagtid är det inga större problem.
Nu har vi hamnat i Castro Marim, tömt toa/gråvatten, tog chansen att åka till parkeringsplatsen vid skolan, hade tur att få en plats där.
Koordinater: 37,21881 −7,44640 , ± 1,3 m

Google Maps link:

Nu blev det fika med Zoégas kaffe och Magdalena muffins.

Nu är vi sex stycken Svenska husbilar här.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Lite nyfiken på vädret den här årstiden därnere, är det normala eller onormala temperaturer denna gång enligt er erfarenhet? Eller är det svalare på Algarvekusten/Sydspanien jämfört med Costa Blanca (Alicante-området)?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
DF6A2EE5-5467-4A99-B833-285FBF412FEA.jpeg
Lite nyfiken på vädret den här årstiden därnere, är det normala eller onormala temperaturer denna gång enligt er erfarenhet? Eller är det svalare på Algarvekusten/Sydspanien jämfört med Costa Blanca (Alicante-området)?

Kan svara på Costa Blanca delen och berätta att vi den här vintern haft extremt bra väder.

Sedan den 1 september har vi haft 4-5 dagar när vi upplevt lite regn, med betoning på lite eftersom det inte regnat en hel dag, utan varit snabbt övergående duggregn.

Har en digital termometer som ger min/max varje dag och det lägsta jag sett var en natt i början av december då temperaturen var nere på 7 grader. Det här gäller Altea och jag vet att det varit kyligare nätter i Bendorm, som bara ligger 7 km härifrån.

Inatt har det varit nere i 9 grader och just nu visar termometern att det 17 grader i skuggan. Termometern utanför köksfönstret som är riktad mot syd och solen visar 31 grader..... och solen, den lyser som vanligt mot en klarblå himmel.

Så här ser det ut just ni Altea.... ok, nu kom inte bilden där jag ville den skulle hamna...

Skall tilläggas att förra vintern inte alls var lika inbjudande och behaglig, då det framför allt blåste mycket mera än det gjort den här vintern.

Har följt era väderleksrapporter från Portugal och tänkt att det kan i alla fall inte vara vädret som håller er vid Atlankusten, det måste vara Fadon. :):music-icon:

TommyD

PS. Fick just ett SMS från kommunen som meddelar att det just nu råder totalt eldningsförbud i kommunen, alla specialtillstånd som finns är nu ogiltiga.

Evig sol är inte heller bra, läst tidigare om att vattenreservoarerna ligger på rekordlåg nivå. Sommaren var också väldigt torr.

Vår egen olivoljeleverantör ”bonden”, som hösten 2015 pressade fram över 1000 liter olivolja från sina träd, fick nöja sig med runt 100 liter i höstas. Sommarens torka och värme gav bara små ynkliga oliver. DS.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen