• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Idag körde vi till Fortuna för att bada. Åsa var trött så hon stannade i bilen tillsammans mes Rossi. Jag låg i blöt i nästan två timmar, gött!
Sen körde vi mot Alicante flygplats via vindlande vägar. Sett den spanska landsbygden. Vi var uppe på ca 600 m höjd innan det bar nedåt igen. Jag har ingen aning var vi har varit, sa GPSen sväng höger så körde vi vänster och tvärt om.
Nu står vi utanför en utställningshall där det pågår en husvagnsmässa denna o nästa helg. IFA heter hallen.
Caravaning Feria de Alicante
Går in en sväng imorgon och kollar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Igår var jag inne på mässan och tittade. Den var inte så stor men de flesta stora märkena var på plats plus några som jag aldrig sett tidigare.
Efter mässan körde vi till Santa Pola camping men där var fullt som vanligt. Jag gick in för att hälsa på Bengtic men fick höra att han ligger på sjukhus sen några dagar, nån som vet hur det är med honom och var han ligger någonstans?
Vi körde ner i hamnen och åt på en Asiatisk restaurang, Casa De Oro, mycket gott! Knappt 17€ för oss två, då tog vi vårrullar till förrätt och kyckling i curry, ett glas rött till Åsa och vatten till mig. Servitören sa att det räcker med en portion kyckling till två pers och det gjorde det. Vi var proppmätta och Rossi fick några bitar också så han blev nöjd.
Inatt har vi stått i Guardemar del Segurera.
Vi får se vart vi hamnar ikväll, nån som har nåt förslag på nån sevärdhet i närheten?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har precis besökt Bengt. Har har mycket ont i magen och de vet inte orsaken än. De har tagit en massa prover men ingetsvar på vadet är än. Han får smärtstillande vi dropp mot smärtorna. Jag håller kontakten med honom och skriver i här om jag vet mera.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Väldigt fint av er. Skönt för honom att någon ”hemmifrån” finns nära.
Vi stannar i närheten till mitten av nästa vecka har vi tänkt, ska besöka vänner i Torrevieja nån gång i början nästa vecka. Sen drar vi oss norrut längs kusten. Är det varmt i inlandet så kör vi kanske upp i bergen och tittar, vi får se.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vi gjorde en utflykt till Mirador del faro, en fyr väster om Santa Pola igår.
Inte helt lätt att ta sig fram med rullstol man med lite envishet så gick det.
1FF3982A-BD6E-4398-8143-6D468C82E853.jpeg 2C5B0200-FAFC-4092-A1D4-CF71AE3A1B2F.jpeg 45A546E9-3EF3-4553-BBFE-D3CD7B3BA72A.jpeg 181A246E-AA5B-442D-BFB0-4B0CFA931ADA.jpeg 38728EB9-246E-46A5-981F-D9B066474C83.jpeg
Inte helt handikappanpassade stigar...
609620FF-D2BF-409E-9DD2-9CCB0B836BB0.jpeg
Så här såg det ut nere från stranden.
Inatt har vi stått på ställplatsen ovanför Bahia.
Ingen bra utsikt, mitt på ett industriområde. Vi var tvungna att ta in någonstans där det fanns tvättmaskin, kläderna var slut i skåpen, allt ligger i tvättkorgen
Vi stannar nog en natt till här så vi hinner tvätta klart.
12 € natten med el o WiFi är väl ganska ok.
 
Senast ändrad:

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har slarvat lite med skrivandet de sista dagarna. Vi har varit i Torrevieja ett par dagar nu och hälsat på en gammal jobbarkompis som har lägenhet där.
Idag har vi kört en bra bit inåt landet. Vi har kommit upp på Spanska höglandet. Som mest har vi varit uppe på 1010 möh. Nu är vi på 770 möh i Santa Elena på Camping Despeñaperros.
Vi blev stoppade av Guardia Civil och fick visa körkortet. Han gick runt bilen och sen bad han mig komma ut och titta bak. Vänster bakhjul är mycket snedslitet, nästan blankt på de yttersta 3 cm. Han tyckte jag skulle köra till närmaste däckverkstad och byta det. Stoppar Polisen dig så får du böter sa han. Vad är skillnaden på Guardia Civil och Polisen?
Men varför sliter det så snett? Det är ju stel axel så det kan ju inte vara någon inställning som är fel.
Vacker landskapA5DBA503-7768-4DFD-A225-6D06E71B67BE.jpeg

2626FC82-0688-42BB-9871-C3BA5F8C8DF5.jpeg
Mandelträden blommar för fullt!
EB88E533-DBC8-4EB7-A58C-B37831C87D39.jpeg 66F890DE-9216-4BDB-92CE-E74C973ABEC4.jpeg
Här är vi uppe på över 1000 möh.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag har slarvat lite med skrivandet de sista dagarna. Vi har varit i Torrevieja ett par dagar nu och hälsat på en gammal jobbarkompis som har lägenhet där.
Idag har vi kört en bra bit inåt landet. Vi har kommit upp på Spanska höglandet. Som mest har vi varit uppe på 1010 möh. Nu är vi på 770 möh i Santa Elena på Camping Despeñaperros.
Vi blev stoppade av Guardia Civil och fick visa körkortet. Han gick runt bilen och sen bad han mig komma ut och titta bak. Vänster bakhjul är mycket snedslitet, nästan blankt på de yttersta 3 cm. Han tyckte jag skulle köra till närmaste däckverkstad och byta det. Stoppar Polisen dig så får du böter sa han. Vad är skillnaden på Guardia Civil och Polisen?
Men varför sliter det så snett? Det är ju stel axel så det kan ju inte vara någon inställning som är fel.
Vacker landskapVisa bilaga 162934

Visa bilaga 162935
Mandelträden blommar för fullt!
Visa bilaga 162936 Visa bilaga 162937
Här är vi uppe på över 1000 möh.
Vart bär det av efter Santa Elena?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu har vi nog hittat felet. En bussning till krängningshämmaren är kass.
73B88441-46D1-4855-B6E8-B0C3D9AF9FA5.jpeg
Hoppas att det hjälper att byta dem. 480€ blir det för allt, inkl material. 2 nya bakdäck, olja och alla filter och bussningarna och jobbet. Verkstaden fixar det imorgon kl 9:30.
Vi kör nog till Benidorm och beställer glasögon till mig på SpecSavers, ska vara billiga och bra enl Los Suecos. Ska boka tid på nätet när jag har fixat bilen imorgon.
Vi stannar nog nånstans på vägen dit.
Tack Tommy för hjälpen!
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte vanligt att stela axlar blir krokiga men har själv krökt en på en saab tvåtakt men det var ett känt problem bland dom raceade på den tiden. Tror nog du hittat felet styrgeomentrin blir ju helt fel och när däcket går varmt så går det fort, du hade tur med den där kontrollen det hade kunnat sluta riktigt illa.
Jag är ju sån där som går runt bilen och tittar om det ser ok ut med däck osv, samt kollar oljan var och varannan dag, det har spart mycket problem.
Såna nymodigheter som krängningshämmare finns varken bak eller fram på min bil det kan ju inte bli så mycket fel på ett järnspett
Men fram skulle det verkligen behövas och det är därför det inte behövs någon starkare motor det blir tillräckligt spännande som det är. Den platse du patade om är tom nu på Bahia blir kvar en vecka till sen rullar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen