• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Helt klart en hembygdsgård. Min första tanke var Ransäter men en vid närmare efterforskning så visade det sig att så ser huvudbyggnaden inte riktigt ut. Eftersom du bor i Småland så kanske det är en småländsk hembygdsgård?
Och mycket riktigt. Apladalens hembygdsgård i Värnamo har en huvudbyggnad, som stämmer med bilden.
Apladalen - Jönköpings läns museum
//Jan
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Jan K ! Av bilden skulle man kunna tro att Du har varit i Bjurholm i Västerbotten men hur det går ihop med "gnagare" som jag själv är, alltså en fan av "Allmänna idrottsklubben" (AIK) som då skulle kunna omsättas till en gissning på Solna, men att dömma av bilden får min gissning bli Bjurholm
Hasse
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Du gissar helt rätt Hasse!

Vi är i Bjurholm vars kommunvapen domineras av en bäver.
"Bjur" är ett ålderdomligt ord för just bäver, som tillhör ordningen gnagare tillsammans med bland annat ekorrar, råttor och möss.
Grundskolan i Bjurholm heter för övrigt "Castorskolan" efter det latinska namnet på den europeiska bävern, Castor fiber.

Du tar ratten Hasse!

//Jan
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej Jan K ! Tack, intressant med lite biologi/latinlektion, eller som Tommy D brukar uttrycka denna tråd är och förblir "allmänbildande" sedan till att hitta lämplig bild, som inte är så lätt då jag har lite svårt att orientera vissa bilder i både tid & rum, men gör ett försök med en ganska enkel bild från en stad med årliga speciella dagar
vilken stad har vi hamnat i ?
Mvh Hasse
1533996746764.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En stad med middelalder spill, ser og ut som en gammel militærby - kunne vært Stavern utenfor Larvik, hvor de hvert år gjennskaper slaget i Lysekil.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God morgon Knut ! Eller är det god kväll ? Hur som helst,Du är i fel land, inte för att det är nåt fel med "vackra Norge" men medeltidsspel eller rättare "medeltidsdagar" är rätt
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Inte bara ser ut som, det är Arboga där det ett par dagar varje år hålls "medeltidsdagar" och där även Sveriges första riksdag hölls, tror det var 1512, kanske lite skillnad mot dagens sandlåda i Sthlm, men hursomhelst rätt, så Du fortsätter Roger
Mvh Hasse
Korrigering, första riksdagen hölls 1435 men likväl i Arboga / Hasse
 
Senast ändrad:
Toppen